novecentosessantotto

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 novecentosessantotto

  • Maker
    Discussie
  • Ik droomde van een 964, van een GT4 en dacht er ook aan om mijn teergeliefde Yellow Submarine te ruilen voor een 981 GTS maar dat bleek allemaal niet te matchen met onze verwachtingen en onze mogelijkheden. Ik schrijf onze in plaats van mijn want de vrouw van mijn leven moet hier ook allemaal maar mee om kunnen, de schat.

    Het is dus het model geworden die ik 25 jaar geleden al wou hebben maar toen langs geen kanten kon betalen: de 968!

    We zijn nu officieel 15 oktober 2017 en dus is onze 968 die we gisteren zaterdag in Haguenau [F] bij Wack Automobiles hebben opgepikt (heenreis per TGV via Strasbourg, naar huis per 968 met dank aan de weergoden voor een prachtige dag) nu precies 25 jaar oud geworden. Hij werd in 1992 uitgeleverd naar Italië aan een medewerker van Lamborghini (eerste stempel in OH boekje is van Porsche Modena). Vandaar zullen we de bolide “il novecentosessantaquattro” gaan heten oftewel 968 in het Italiaans. Zie het ook als eerbetoon aan onze goede maar verre vriend Sensa, die zijn vorige thuisland nu wellicht hard aan het missen is!

    De teller geeft 132500 km aan en alhoewel het OH boekje een gat van 20 jaar vertoont, denk ik dat dat correct is. Het is een coupé (geen targa) met airco en manuele 6-versnellingsbak met sper-differentieel. In de loop der tijden verloor hij zijn 17″ Cup wielen (nu 16″) maar kreeg (lang geleden) een verse laklaag (Amazon) en de schitterende zwarte lederen zetels zijn wellicht ook niet origineel als ik de sticker juist heb ontleed (maar daarover géén klachten!). De enige belangrijke issue waar ik nu weet van heb is het zoemen van de versnellingsbak dat hoogstwaarschijnlijk duidt op het beruchte probleem van het roulement. Maar dat laten we deze winter wel oplossen door bekwame handen.

    Rest mij nog in deze speciale dank te betuigen aan al diegenen die mij raad gaven (zij weten wie ze zijn) maar vooral DST die mij zomaar met zijn eigen 968 liet rijden ter vergelijking. Spijtig genoeg liet hij me daarna ook met zijn 964 C4 rijden. Dat blijkt namelijk een formidabele machine te zijn, een echte showcase van wat een 964 moet zijn: krachtige (late productie) motor, perfecte wegligging.. schitterend gewoon. Enfin, we hebben nog iets om van te dromen later.

    Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten: de foto’s. De mooiste zijn die van de website van Wack, dus bij deze:

    968-1.JPG

    968-5.JPG

    968-8.JPG

    968-13-2.JPG

    968-15.JPG

    968-18.JPG

    968-21.JPG

15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 167)
    • Daar gaan wij weer ….

        P.S. verschiet niet van de BIV (reeds een 1000 euro?) en de jaarlijkse verkeersbelasting (reeds 1.600 euro?)…

          [quote=”Yellow Submarine” post=257970]. Onder normale plaat want zo wordt hij ook gebruikt.

          Morgen douane en keuring.[/quote]

          Dan zal je toch eerst langs D’ieteren moeten voor een gelijkvormigheidsattest of op de keuring een homologatiekeuring laten doen en van de FOD mobiliteit een gelijkvormigheidsattest ontvangen…

          Je kan hem evt wel al inschrijven op O plaat zonder gelijkvormigheidsattest en daarna die procedure doen en dan herinschrijven op een gewone nummerplaat.

            Wat een ontknoping, wat een wagen! Blij dat er hier weer een 968 bijkomt!
            Echt wel verrassende wagens op alle gebied, wegligging, comfort, praktische aspecten en verbruik. Hier ga je van genieten!

              PS: als er iemand zo’ne groene weet staat, coupe of cabrio geef mij maar een seintje

                968 staat net zo goed met een fel kleurke hoor

                cs5.jpg

                cs3.jpg

                cs4.jpg

                cs2.jpg

                cs1.jpg

                I rest my case

                  Zeer mooi kleurencombi :engeltje: .

                  968 staat best met donkere tinten: groen amazon + zwart leer.

                  Zoemen ? Balansassen en riemen, typische geluiden !

                  Bovendien: 1992 + 25 = 2017 – verkeersbelasting.

                  :drink: 😈

                    Net te laat om de rit van nu zondag mee te pikken… Ik ga er mij aan wagen met de dochter.
                    Toffe bende en alleen maar transaxles.

                      98 is aan te raden

                      En nen Herman
                      En ne Floere

                      Niet voor watjes dus

                        Ik doe altijd benzine 98 Erwin.
                        TACB = TransAxle Club België, organiseren leuke WE’s etc, fanaten uiteraard van 924-944-968-928, zie http://www.tacb.be. Ene DST, Harley G en andere kornuiten worden er met regelmaat gesignaleerd. Een verwittigd man euh vrouw is er twee waard :think:

                          Staat voor TransAxle Club Belgium, denk ik. Maar der zijn er hier wel een paar die je er alles over kunnen vertellen

                            Herman, dank u, ik ben morgen toch in Aalst dus zal ik effe binnenwippen.

                            Weten jullie welke benzine er in mag/moet?

                            Die TACB heb ik hier al dikwijls horen vernoemen maar verder weet ik er niets over?

                              968 verbruikt effectief zeer weinig :applaus:
                              Zelfs bij goed doorrijden blijft het gebruik 30% onder dat van de 991 :wtf:
                              Opgegeven normverbuik was indertjd zeer realistisch…. in tegenstelling tot vandaag :popcorn:
                              Spijtig genoeg plakt de fiscus er 295gr CO2 op… tov 174gr voor de 991 😕

                                Idem bij m’n 928 spiegel er onbewust afgemept Erwin. Carglass heeft daar speciale lijm voor, zo hersteld :happydance:

                                  proficiat Erwin , het is een zeer mooie goede aankoop :up: :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 167)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.