O platen toegankelijk in het buitenland ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 O platen toegankelijk in het buitenland ?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    binnenkort een tripje gepland naar de Champagne streek, ik vermoed dat ik daar met mijn O-plaat gewoon naartoe kan rijden (zolang ik Antwerpen binnenstad maar vermijd) ?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
    • Men zou dat hele O-platen gedoe moeten afschaffen en elke wagen jaarlijks naar de controle sturen. Als je heden ten dage rondkijkt wat voor een brol allemaal met O-platen rijd, zuiver en alleen om niet naar de keuring te hoeven met hunnen levensgevaarlijken boecht stel ik mij toch vragen wat de verkeersveiligheid betreft. :think:

        Hier ook op gewone platen en dus jaarlijkse keuring.

        Ik zie het zo; 1 keer per jaar rem en schokdempertest, controle ophanging en visuele controle van de onderzijde voor pakweg €40 . Daar kom ik bij een reguliere werkplaats niet voor terecht :think:

        @ Yellow Submarine: hoe jij die 964 beschrijft ….. neen daar gaan ze niet mee lachen bij een periodieke keuring 😉

          [quote=”Ollie” post=256730]Bovenstaande gewestelijke materie staat volledig los van de keuring, hetgeen een federale materie is.

          De autokeuring is sinds 1 juli 2014 wel degelijk een gewestelijke materie…

            Hier nog ene die op dagelijkse platen staat, heb er geen probleem mee om jaarlijks naar de keuring te moeten gaan.

              Defineer “in orde”?

              Voor de keuring betekent dat conform. De 964 die ik vandaag reed had wielen die scheef geregeld stonden (het ene meer dan het andere), drastisch verlaagd en een brachiale cup-uitlaat. Allemaal heel tof (je bespaart alvast een audio installatie) maar of ze dat op de keuring ook tof zullen vinden?

                Als je wagen in orde is kan een jaarlijkse keuring toch geen probleem zijn?
                Zou goed zijn dat het ook verplicht wordt voor de o-platen imho

                Mijn 964 staat op gewone platen… 1 keer per jaar naar de keuring.. geen gezever…

                  waarom zou dat een drama zijn ❓ ❓ ❓ die wagens lijken mij toch bij de meeste liefhebbers tip top in orde :popcorn:

                    Dat zal voor vele 964 een drama zijn…

                      Bovenstaande gewestelijke materie staat volledig los van de keuring, hetgeen een federale materie is.

                      Vanaf 01/01/2018 is het dus perfect mogelijk dat een 25 jarige auto die ingeschreven is onder O-plaat terug naar de keuring moet…

                        Als de auto vroeger in verkeer is gebracht dan 1/1/1993 dan is het 25 jaar. Vanaf 1/1/1993 is het 30 jaar.
                        [i]Update 23/06/17

                        “FISCALITEIT : AANPASSING VANAF 1 JULI

                        Vanaf 01.07.2017 is er de jaarlijkse indexatie voor wat de verkeerbelasting betreft. Maar er is ook nieuws voor wat de forfaitaire verkeersbelasting betreft voor onze oldtimers die in Vlaanderen ingeschreven worden. Naar aanleiding van de nakende overgang van 25 naar 30 jaar heeft de BFOV samen met het kabinet van Vlaams minister Bart Tommelein ervoor gezorgd dat er een overgangsmaatregel komt. De voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden genieten van de forfaitaire verkeersbelasting en dit vanaf 01.07.2017:
                        in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
                        in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
                        in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
                        in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
                        in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

                        Concreet betekent dit dat elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum van voor 01.01.1993 (<1992), en dat ingeschreven wordt in Vlaanderen, steeds zal genieten van de forfaitaire verkeersbelasting, de voertuigen met inschrijvingsdatum vanaf 01.01.1993 en volgend, dienen de leeftijd van 30 jaar bereikt te hebben.[/i]

                        Pol

                          Idd Drip , van de technische keuring zou je vanaf zijn en hoef je niet jaarlijks met de wagen terug naar België te rijden…

                          Valt wel nog af te wachten hoe de overgang regeling zal zijn vanaf volgend jaar met de nieuwe wetgeving. Zal eens ingeschreven als oldtimer – oldtimer blijven , of gaan ze plots alle wagens onder de 30 jaar naar de keuring roepen dan ? ❓

                            De O-plaat doet niet terzake.Echter de meeste verzekeringsmaatschappijen heffen een bijpremie indien het voertuig een langere onafgebroken periode in het buitenland gestationeerd is,respectievelijk gebruikt wordt
                            (3 tot 6 maanden)Best informeren bij je maatschappij.( in de veronderstelling dat je in België gedomicilieerd bent.)

                            XXX

                              Da’s een leuke vraag.
                              Ik zou niet weten waarom niet, tenzij uw verzekeringspolis ergens een uitzondering hieromtrent vermeld.
                              Van de technische keuring moet je (nog) niet wakker liggen hé.

                              Pol

                                Mag je eigenlijk je oldtimer jaar in jaar uit in het buitenland laten staan en ginds rondrijden ?

                                  Je kan ook eens informeren bij 1 van de hoofdsponsors van PFB.

                                  Marsh is niet meer de enige met interessante aanbiedingen voor oldtimersverzekering …

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.