okkazie uit 98-99-2000

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster okkazie uit 98-99-2000

  • Maker
    Discussie
  • Beste Porschisten,

    ben een volledige Porsche Rookie, enige ervaring die ik heb is eens met een 911 gt2 paar laps over Zandvoort racen. En toch al verkocht om er zelf ook één te hebben. En we gaan beginnen bij het begin, dus met een Boxster.
    Nu zat ik zowat op de verkoopsites te kijken en vielen de prijzen mij wel mee, toch voor de oudere versies. En de 2.5 motor is dan ook nog eens goed betaalbaar BIV gewijs…
    Nu vroeg ik mij wel af of het verstandig is om een ouder model te kopen. Wetende dat een recenter model te duur is voor mij.
    Zijn er veel probs geweest met de eerste modellen die nu nog zouden kunnen opduiken? Zijn er speciale slijtpunten waar ik zeker aandacht zou meten aan schenken bij aankoop? Zal waarschijnlijk van particulier zijn, want denk niet dat er veel garages nog zo een “oude” autoos verkopen met garantie, jammer genoeg. Hoeveel kilometer kan de motor ongeveer aan(weet dat dit erg moeilijk te bepalen is maar kan het maar vragen he :))

    Kort samengevat: geef mij tips, hints, truucs en hééél vééél advies om een degelijk exemplaar tevoorschijn te halen.

    Met ferm veel dank,

    Timo

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 70)
    • Nog maar eens het bewijs dat het allemaal kan, met een Boxster!

        klikhierop net ingereden en van de 2de eigenaar. :applaus:

          Timothy ,je kan hem perfect als daily gebruiken .Wat is 15000 km .Mits onderhoud op de voorgeschreven data of kilometers geen enkel probleem .Er rijden genoeg Porsches rond , zoals boxster ,996 enz met 180000 km en meer .

            Natuurlijk zijn er mensen die hem gebruiken als dagelijks vervoermiddel en ook weer anderen die hem enkel gebruiken bij zonlicht, waar ik ook deel van uit maak trouwens. Waarom zou je er geen 15000Km, minder of meer kunnen mee rijden per jaar?

              [quote=”timothy” post=98167]Zijn er nog mensen die hem gebruiken als daily drive? [/quote]Nee……………….. :mrgreen:

                Zijn er nog mensen die hem gebruiken als daily drive? Doe maar een 15000km per jaar dus tis niet dat ik 50000+ doe ofzo. Doenbaar met deze wagen?

                  [quote=”timothy” post=97848]Iemand ervaring met een Porsche te kopen uit Duitsland?[/quote]
                  De mijne komt uit Duitsland, maar werd ingevoerd door een lokale handelaar. Via PM wil ik je wel in contact brengen met deze.

                  [quote=”timothy” post=98018] of deze (al heeft die toch merkwaardig weinig km’s staan. Te betrouwen??)[/quote]
                  De vraag is of een onderhoudshistoriek dit kan staven. Gemiddeld 3500 km per jaar. Theoretisch kan het natuurlijk.

                  Zoals hierboven opgemerkt denk ook ik dat je beter voor het modeljaar 2000 en later gaat. De eerste bouwjaren hadden wat kinderziektes. Totale garantie heb je natuurlijk nooit. ‘t is en blijft een mechanisch ding.

                    Al naargelang de kennis die ik de laatste maanden heb opgedaan via internet, forums andere Porsche freaks, zou ik jou adviseren niet te gaan voor een ’97-’98 model maar minstens eentje vanaf het bwj ’99. De eerste jaren zouden nogal wat foutjes met zich mee hebben die dan weer zouden zijn verholpen in een ’99 model. Nog latere modellen zouden nog beter zijn geworden door de ervaringen en aanpassingen die werden doorgevoerd.

                    Je moet er natuurlijk ook wat geluk mee hebben, net zoals met alles. Iemand meenemen die er al wat ervaring in heeft doet al wonderen, alhoewel men nooit in een motor kan kijken natuurlijk, maar kennis is bij deze een MUST om je op goede weg te helpen.

                    Let vooral op voor volgende zaken;

                    – Langdurig blauw/witte rook na koudstart. Een paar seconden is niet abnormaal bij koudstart, heeft te maken met constructie van de motor. Totaal geen rook is natuurlijk het best.
                    – Abnormale geluiden bij koudstart zoals hevig getik/geratel kan wijzen op slijtage van de kettingspanners, hydraulische klepstoters e.a.
                    – Kijk ook of het dak nog perfect werkt alsook de raampjes die een stukje open moeten gaan wanneer men de deur opent. Na het dicht doen van de deur moeten deze uiteraard ook weer perfect aansluiten/dicht gaan.
                    – Controleer ook de wagen onderaan als de mogelijkheid er is, zo niet vraag dan eventueel of het mogelijk is de wagen ergens boven een put te zetten of ergens een afspraak te maken bij een garagehouder om de wagen op de brug te zetten. Beschadigingen zijn dan best te zien.
                    – Controleer ook de staat van de banden, remschijven, remmen enz…
                    – Controleer koelwater en dop of er geen sporen zijn van olie die zich heeft vermengd met het water wat wijst op motor problemen. Ook een oog werpen op de peilstok leert je al veel. Er moet enkel olie aan zitten en op niveau staan, waterdruppels mag je er zeker NIET op zien.
                    – Ga na of er olielekkages zijn onderaan de wagen. Deze kunnen allerlei oorzaken hebben die in een vroeg stadium zonder problemen kunnen worden verholpen.
                    – Vergeet niet te vragen naar de historiek. Niet iedereen heeft dit maar meestal zijn er dan wel fakturen aanwezig van de onderhouden of kosten die voorheen werden gedaan. Zo heb je ook beter zicht op de staat van de wagen.
                    – Haal binnenbekleding in de koffer voor- als achteraan even weg om te kijken of alles er nog origineel uitziet. Dit sluit eventuele gebreken van een reparatie of ongeval uit. Een lichte herstelling kan altijd goed zijn uitgevoerd maar originele naden die zijn bewerkt wijzen op meer schade dan men soms denken kan.

                    Ik hoop dat je hier al iets aan hebt en bij vragen kan je altijd terecht op deze forums.

                    Vergeet niet, een aankoopkeuring is aangewezen maar biedt ook geen zekerheid!
                    Laat deze informatie je niet afschrikken maar vooral helpen, het rijplezier nadien is dan eens zo groot.

                      Wat denken de kenners van deze??

                      http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=212756689

                      of deze (al heeft die toch merkwaardig weinig km’s staan. Te betrouwen??)

                      http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=213272605

                        Zal idd een handgeschakelde worden, vertrouw de tiptronic nie echt van de eerste productiejaren…mss onterecht.
                        Zou hem eerder gebruiken om lekker te cruisen en af en toe eens trackdayke te doen. Wort wel mijn daily car eenmaal de Alfa verkocht is…

                        Maar als ik het zo lees, is het niet zo dat jullie mij afraden om een van 97,98,99 aan te schaffen?? Ben ik al blij om. Latere jaren nog niet echt te betalen voor mijn gewoon portefuilleke, rekening houdend met bijkomende kosten 🙂

                          Timo ,wat betreft je vraag over Tiptronic ?Gewoon met beiden rijden en afwegen .
                          Wil je je wagen sportief rijden of eerder gebruiken om te cruisen ?

                          @Rocco
                          verklaar je nader wat weet jij wat wij nog niet weten ?

                          Timo gaan voor een handgeschakelde wagen ,maar dat blijft onder ons he . 😉

                            [quote=”Rocco” post=97861]Wim’s zoon noemt ook Timo, ofwel heeft hij nog een 2e Timo waar wij nog niets van af weten, tegenwoordig verschiet ik van niets meer :mrgreen:[/quote]

                            LOL dat verklaart veel… 😀

                              Wim’s zoon noemt ook Timo, ofwel heeft hij nog een 2e Timo waar wij nog niets van af weten, tegenwoordig verschiet ik van niets meer :mrgreen:

                                Iemand ervaring met een Porsche te kopen uit Duitsland?

                                Ja, even zoeken op Mushroom’s 996 4S en daar staat info.
                                Is van september 2009 ongeveer…

                                  Welkom hier en veel succes met de zoektocht 😉
                                  De eerste Boxsters zijn idd heel betaalbaar geworden in aankoop, rijtaks, BIV, enz. Hou er alleen rekening mee dat de onderhoudskosten wel gelijklopen met die van andere/recente Porsches. Een goede onderhoudshistoriek is heel belangrijk, en blijf die ook goed onderhouden (hierop mag je volgens mij niet besparen)!

                                  Voor de rest: hou zoals reeds aangehaald nog wat budget achter de hand voor onvoorziene kosten (vb. draagarmen ophanging, reken op € 1.200).

                                  Betreffende tiptronic: hangt van je persoonlijke smaak af, maar zou het zelf niet aanraden voor een Boxster.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 70)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.