Al naargelang de kennis die ik de laatste maanden heb opgedaan via internet, forums andere Porsche freaks, zou ik jou adviseren niet te gaan voor een ’97-’98 model maar minstens eentje vanaf het bwj ’99. De eerste jaren zouden nogal wat foutjes met zich mee hebben die dan weer zouden zijn verholpen in een ’99 model. Nog latere modellen zouden nog beter zijn geworden door de ervaringen en aanpassingen die werden doorgevoerd.
Je moet er natuurlijk ook wat geluk mee hebben, net zoals met alles. Iemand meenemen die er al wat ervaring in heeft doet al wonderen, alhoewel men nooit in een motor kan kijken natuurlijk, maar kennis is bij deze een MUST om je op goede weg te helpen.
Let vooral op voor volgende zaken;
– Langdurig blauw/witte rook na koudstart. Een paar seconden is niet abnormaal bij koudstart, heeft te maken met constructie van de motor. Totaal geen rook is natuurlijk het best.
– Abnormale geluiden bij koudstart zoals hevig getik/geratel kan wijzen op slijtage van de kettingspanners, hydraulische klepstoters e.a.
– Kijk ook of het dak nog perfect werkt alsook de raampjes die een stukje open moeten gaan wanneer men de deur opent. Na het dicht doen van de deur moeten deze uiteraard ook weer perfect aansluiten/dicht gaan.
– Controleer ook de wagen onderaan als de mogelijkheid er is, zo niet vraag dan eventueel of het mogelijk is de wagen ergens boven een put te zetten of ergens een afspraak te maken bij een garagehouder om de wagen op de brug te zetten. Beschadigingen zijn dan best te zien.
– Controleer ook de staat van de banden, remschijven, remmen enz…
– Controleer koelwater en dop of er geen sporen zijn van olie die zich heeft vermengd met het water wat wijst op motor problemen. Ook een oog werpen op de peilstok leert je al veel. Er moet enkel olie aan zitten en op niveau staan, waterdruppels mag je er zeker NIET op zien.
– Ga na of er olielekkages zijn onderaan de wagen. Deze kunnen allerlei oorzaken hebben die in een vroeg stadium zonder problemen kunnen worden verholpen.
– Vergeet niet te vragen naar de historiek. Niet iedereen heeft dit maar meestal zijn er dan wel fakturen aanwezig van de onderhouden of kosten die voorheen werden gedaan. Zo heb je ook beter zicht op de staat van de wagen.
– Haal binnenbekleding in de koffer voor- als achteraan even weg om te kijken of alles er nog origineel uitziet. Dit sluit eventuele gebreken van een reparatie of ongeval uit. Een lichte herstelling kan altijd goed zijn uitgevoerd maar originele naden die zijn bewerkt wijzen op meer schade dan men soms denken kan.
Ik hoop dat je hier al iets aan hebt en bij vragen kan je altijd terecht op deze forums.
Vergeet niet, een aankoopkeuring is aangewezen maar biedt ook geen zekerheid!
Laat deze informatie je niet afschrikken maar vooral helpen, het rijplezier nadien is dan eens zo groot.