Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › oldtimer
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Vangansewinkel.
-
MakerDiscussie
-
17 maart 2013 om 19:58
Hallo,
Weet iemand hoe de wetgeving anno 2013 in elkaar zit om een wagen als oltimer in te schrijven.
Wat met de leeftijd van de wagen, de BIV, de verkeersbelasting en het aantal jaren dat de wagen werkelijk moet ingeschreven zijn of is dit laatste niet van toepassing ? Is het nog steeds 25 jaar ? Wordt het 30 jaar ?
Kun je nog steeds kiezen tussen een O plaat en een gewone plaat met jaarlijkse keuring ?
In ieder geval is de BIV voor wagens ouder dan 15 jaar veranderd. In 2013 is dat 67% milieu en 33% ouderdom van de wagen geworden of vergis ik mij…. een dure zaak dus om een wagen Porsche van pakweg 20 jaar oud in te schrijven….
Graag uw gewaardeerde opmerkingen.
Mvg Axel ❓ ❓ -
MakerDiscussie
-
Oké, perfect! Van reflectoren ben ik gelukkig gespaard. Ik vermoed dat deze zijn verdwenen toen de ex-ex-eigenaar de wagen heeft laten herspuiten.
@Robin. Geen enkel probleem. Mijn ex-US 911 is gekeurd als oldtimer in US uitvoering. Heb hem daarna naar Europese normen gezet, reflectoren weg en standlichten in de koplamp geplaatst.
Na het doorlezen van een aantal topics heb ik besloten om mijn 912 vrijdag als oldtimer te laten keuren. De bedoeling is om nadien een gelijkvormigheidskeuring te laten doen en nadien hem in te schrijven als wagen voot dagelijks gebruik. Nu, betreffende de oldtimerkeuring: de wagen is een us import en bij het ontsteken van de verlichten, lichten de richtingaanwijzers ook op. Zou dit een probleem geven voor een keuring als oldtimer? Een ander twijfelgeval had ik ivm het geinstalleerd sportstuur maar volgens dat ik kan zien, zou dit geen probleem geven.
Alvast bedankt!
Na het doorlezen van een aantal topics heb ik besloten om mijn 912 vrijdag als oldtimer te laten keuren. De bedoeling is om nadien een gelijkvormigheidskeuring te laten doen en nadien hem in te schrijven als wagen voot dagelijks gebruik. Nu, betreffende de oldtimerkeuring: de wagen is een us import en bij het ontsteken van de verlichten, lichten de richtingaanwijzers ook op. Zou dit een probleem geven voor een keuring als oldtimer? Een ander twijfelgeval had ik ivm het geinstalleerd sportstuur maar volgens dat ik kan zien, zou dit geen probleem geven.
Alvast bedankt!
@ Gertie: een heel deel van de door de venootschap gemaakte kosten voor de wagen worden verworpen. Voertuig is bv voor 70 of 75 % aftrekbaar. De som van alle (niet enkel de auto-onkosten) verworpen onkosten worden bij de bedrijfswinst (of verlies) geboekt. Je betaalt aldus meer venootschapsbelasting, of je haalt minder verlies. Een oldtimer lichte-vracht is (voorlopig) nog een leuke hobby via de venootschap. (100 % aftrekbaar) Wat de restauratie betreft: een ongelukje is snel gebeurd hé ! 😉
Heb er vorig jaar lang over moeten nadenken Eddy maar uiteindelijk toch gedaan.
Reden: ik had de kofferruimte niet nodig (er blijft genoeg over), wilde de 928 nog zeker 20jr rijden en zou dus na 5jr (terugverdientijd) voor 1/3 van de kosten rijden.
Daarnaast geen verschil qua power, loopt zelfs iets beter dankzij octaangetaal 110-115.Hier kostte een liter benzine € 1,77 en de LPG zit bij mijn pomp op € 0,58 dus het scheelt nogal.
Je pakt de auto sneller en bij de pomp is het elke keer lachen ipv een ergernis over de hoge benzineprijzen.[/quote]
Ik zie er eerlijk gezegd de zin niet van in om een Oldtimer op LPG te zetten omdat er zowiezo al weinig km’s gereden wordt met dergelijke wagens.[/quote]Ik denk dat ze daar in Nederland anders over denken…
bij eenmanszaak heb je natuurlijk nooit een vaa 😀
kosten worden dan normaal wel beperkt in functie van beroepsmatig gebruik.[quote=”porsche” post=128965]
Voordeel bij ons is ook dat je een Oldtimer kan afschrijven, ik weet niet hoe dat zit in Nederland.Zo is een oldtimer principieel ook niet afschrijfbaar want die stijgt alleen maar in waarde vlgs. de fiscus, maar als je deze gebruikt dan is dat al direct een heel ander verhaal. In zo’n geval zal de waarde van uw oldtimer immers lager liggen dan wanneer u die niet gebruikt vlgs. de fiscus en dus is een afschrijving in zo’n geval wel mogelijk.
De voorwaarde is wel een dagelijkse plaat en een taxatie rapport.
En het leuke is ook dat je geen VAA betaald op een oldtimer.
(Voorlopig toch nog niet, hopelijk leest strikjesman niet mee)[/quote][quote=”Gertie” post=129007]
Als ik dit goed begrijp, kan je een oldtimer dus in de vennootschap inschrijven en ook afschrijven?
Hoe leg je dat uit aan een controleur?
Kan je dan ook onderhoudskosten, herstellingen (en dus een volledige restauratie?) in kosten brengen?Te mooi om waar te zijn.[/quote]
Toch is het zo Gertie, het is zeker niet te mooi om waar te zijn.
De wagen kan perfect afgeschreven worden en de kosten mogen ingebracht worden. Je mag trouwens toch rijden met de wagen die je wilt, of dat nu een recente of een oldtimer is. Je hoeft je daar zelfs geen verantwoording voor af te leggen aan de controleur hoor.Deze mogelijkheid is trouwens niet nieuw maar wordt wel meer en meer toegepast tegenwoordig, vnl. met de duurdere oldtimers.
Ikzelf doe het al vele jaren zonder problemen hoor, maar zoals eerder gezegd met dagelijkse platen. Ik ben trouwens nooit fan geweest van dat O platen gedoe omdat ik er gewoonweg geen voordeel in zie.
En je opmerking over inbreng volledige restauratie, dat is niet mogelijk want je kan moeilijk een wagen inbrengen die nog moet gerestaureerd worden en die nog geen waardeschatting heeft, tenzij je een garage bent, dan kan je dit wel inbrengen als investering met het oog op latere verkoop maar dat is een ander verhaal.
[quote=”Rsporsche13″ post=129021]
vaa gaat er sowieso wel zijn, weliswaar in veel gevallen het laagste zijn +- 1200€, er zijn er wel
meer die dit doen/gedaan hebben een oudere Porsche in de vennootschap en hierop het lage voordeel.[/quote]
Geen VAA op oldtimer bij eenmanszaak 😀[quote=”Remmel” post=128957]Geldt er in België een verschil tussen oldtimers op benzine, LPG en diesel?[/quote]
[quote=”porsche” post=128965]
Neen er is geen verschil voor Oldtimers.
Jaarlijkse taks zoals ik al eerder vermelde in deze topic: 32,35 euro p/jaar.
[/quote][quote=”de_koen” post=128993]
Oldtimer op LPG betaal je hier wel degelijk LPG-belasting ( 150- 200euro afh. cilinderinhoud) en bovendien ook jaarlijks naar de keuring, ook op O plaat ! ;)[/quote]Dat heeft niets met de verkeersbelasting te maken.
Hetgeen jij bedoeld is extra LPG tax en dat staat los van de verkeerstaks mbt de vraag van Remmel.
Ik zie er eerlijk gezegd de zin niet van in om een Oldtimer op LPG te zetten omdat er zowiezo al weinig km’s gereden wordt met dergelijke wagens.– afschrijven op een oldtimer is een dunne lijn. Vrees dat je daarvoor in veel gevallen voor
naar de rechtbank zal moeten stappen als de controleur moeilijk doet. Maar in theorie is het
mogelijk als je kan aantonen dat de waarde daalt, wat mijn inziens verre van evident is.
Gewoon de wagen gebruiken gaat niet volstaan.
– onderhoudskosten en dergelijke zijn wel perfect aftrekbaar. Natuurlijk ligt dit moeilijker als
je al vb. twee auto’s in de vennootschap hebt en dan nog een oldtimer die quasi niet gebruikt wordt.
Maar dit is ook het geval als je meerdere auto’s hebt in de vennootschap als er maar 1 bedrijfsleider is. Als je de oldtimer als dagelijks vervoer gebruikt is er geen enkel probleem.
– vaa gaat er sowieso wel zijn, weliswaar in veel gevallen het laagste zijn +- 1200€, er zijn er wel
meer die dit doen/gedaan hebben een oudere Porsche in de vennootschap en hierop het lage voordeel.[quote=”porsche” post=128965]
Voordeel bij ons is ook dat je een Oldtimer kan afschrijven, ik weet niet hoe dat zit in Nederland.Zo is een oldtimer principieel ook niet afschrijfbaar want die stijgt alleen maar in waarde vlgs. de fiscus, maar als je deze gebruikt dan is dat al direct een heel ander verhaal. In zo’n geval zal de waarde van uw oldtimer immers lager liggen dan wanneer u die niet gebruikt vlgs. de fiscus en dus is een afschrijving in zo’n geval wel mogelijk.
De voorwaarde is wel een dagelijkse plaat en een taxatie rapport.
En het leuke is ook dat je geen VAA betaald op een oldtimer.
(Voorlopig toch nog niet, hopelijk leest strikjesman niet mee)[/quote]Als ik dit goed begrijp, kan je een oldtimer dus in de vennootschap inschrijven en ook afschrijven?
Hoe leg je dat uit aan een controleur?
Kan je dan ook onderhoudskosten, herstellingen (en dus een volledige restauratie?) in kosten brengen?Te mooi om waar te zijn.
[quote=”porsche” post=128965][quote=”Remmel” post=128957]Geldt er in België een verschil tussen oldtimers op benzine, LPG en diesel?[/quote]
Neen er is geen verschil voor Oldtimers.
Jaarlijkse taks zoals ik al eerder vermelde in deze topic: 32,35 euro p/jaar.[/quote]
Oldtimer op LPG betaal je hier wel degelijk LPG-belasting ( 150- 200euro afh. cilinderinhoud) en bovendien ook jaarlijks naar de keuring, ook op O plaat ! 😉
Aha dan is mijn 928 in België dus € 1760,- goedkoper per jaar vanaf 2014.
Goed te weten dat er dan nog een verkoopmarkt voor is mocht ik er vanaf willen.
In NL zal de LPG installatie er weer uit moeten want het break even punt ligt op zo’n 10.000km en die haal ik niet.
Doodzonde van zo’n splinternieuwe installatie die goed werkt.[quote=”Remmel” post=128957]Geldt er in België een verschil tussen oldtimers op benzine, LPG en diesel?[/quote]
Neen er is geen verschil voor Oldtimers.
Jaarlijkse taks zoals ik al eerder vermelde in deze topic: 32,35 euro p/jaar.Voordeel bij ons is ook dat je een Oldtimer kan afschrijven, ik weet niet hoe dat zit in Nederland.
Kunst en antiek is niet afschrijfbaar want dat daalt niet in waarde. Dat is het algemene standpunt van de fiscus. Een schilderij voor op kantoor bv. ‘gebruikt’ u niet, dus ondergaat dat ook geen waardevermindering en dus kan het ook niet afgeschreven worden.
Zo is een oldtimer principieel ook niet afschrijfbaar want die stijgt alleen maar in waarde vlgs. de fiscus, maar als je deze gebruikt dan is dat al direct een heel ander verhaal. In zo’n geval zal de waarde van uw oldtimer immers lager liggen dan wanneer u die niet gebruikt vlgs. de fiscus en dus is een afschrijving in zo’n geval wel mogelijk.
De voorwaarde is wel een dagelijkse plaat en een taxatie rapport.
En het leuke is ook dat je geen VAA betaald op een oldtimer.
(Voorlopig toch nog niet, hopelijk leest strikjesman niet mee)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.