Oldtimer en verzekering

Home Forum Porsche Talk Oldtimer en verzekering

• Maker
    Discussie

• XXX
    Deelnemer

Gewoon een feit;
      Oude elfjes liggen goed in de markt.
      Zeer oude elfjes nog beter en tegenwoordig is alles waar Porsche op staat garagegoud.

Dus ik sta er even bij stil dat mijn 31 jaar jong Targatje tegenwoordig een vraagprijs heeft van 50K (voor de gekken dan).
      Realistisch eerder 35K tot 45K, eigenlijk te gek voor woorden, maar vandaag is mijne ingeschreven met een ‘O’ plaat en ook zo verzekerd.
      Heb mijn agent aangesproken om eens een polis op te stellen naar waarde van het voertuig.
      Eerste stap wordt een expertise van het voertuig en nadien een omnium verzekering.

Men krijgt al snel een slecht gevoel als je al die diefstalverhalen leest laat staan dat er een pipo tegenknalt, vandaag krijg ik amper nog iets voor het wrak. Daar sta je dan maar :wtf:
      Dus, ik ga er voor gaan en ‘t zal niet Marsh zijn als ik bij mijn agent wil blijven (waarvan ik zeer tevreden ben).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en jaarlijkse kosten.

3 reacties aan het bekijken - 46 tot 48 (van in totaal 48)
      • wij hadden op een ledenvergadering van onze oldtimerclub een expert uitgenodigd rond het thema waardebepaling van klassiekers.
        de persoon die een oldtimertaxatie doet zal zijn verslag voldoende staven met foto’s en ander bewijsmeteriaal welk voor een rechtzaak kan gebruikt worden. ook nadien, zelfs voor een rechtbank, zal die zijn/haar verslag toelichten/motiveren/bijkomend staven mocht dit rapport in twijfel getrokken worden.
        als je een zelfgemaakte fotoreeks, evt onderhoudsfacturen, enz. van je auto hebt op basis waarvan je de conditie van je wagen kan aantonen, dan kom je ook al heel ver. zelfs dat hebben de meesten onder ons niet.

maar op een moment waar de verzekering van de tegenpartij een belachelijk bedrag uitspreekt wat zij vinden dat billijk is, dan zal je blij zijn een taxatie en de maker van het rapport achter de hand te hebben.

weet het niet zeker maar denk dat de waardebepaling op zich zonder een omnium af te sluiten niet veel nut heeft indien er iemand je wagen vernield al dan niet bij ongeval, verzekeringen kennende zullen ze zich dan wel willen beroepen op de waarde van “oud ijzer” :what:

zit hier zelf met hetzelfde “probleem”, bijna 3 jaar terug men europese 911 3.2 G50 Cabrio laten schatten die toen in goede tot zeer goede staat stond, volgens expertiseverslag van Geert Bets die het verslag opmaakte en werd toen 35.000 euro door hem geschat, wat toen een correcte en juiste prijs was voor wat ik ervoor betaald had, ondertussen zijn de prijzen zodanig de hoogte ingegaan en heb ik twee maand terug nog voor 12000 euro kosten gedaan om hem in concoursstaat te laten zetten wat maakt dat hij zoals hij er nu bijstaat :lekker: wellicht naar de 60.000 eurokes gaat. ik moet hem dus zeker opnieuw laten schatten want als ik “prijs” heb ben ik gezien want voor 35000 euro koop ik met moeite nog een Los Americanos :mrgreen:

btw, voor zij die eraan denken om over te stappen naar omnium, bovenop de km afhankelijke bijdrage voor omnium bij Marsh, waar ik zelf ook verzekerd ben, komt natuurlijk de gewone BA nog, die je ook betaald indien je geen omnium zou nemen. Maar dat is maar iets van een 120 euro per jaar als ik het me juist herinner.
          kortom, een omnium is geen overbodige luxe voor onze elfjes :first:

heel wat liefhebbers hebben met dit vraagstuk geworsteld afgelopen jaar denk ik.
            en als ze die fase nog niet gepasseerd zijn, dan is bij deze hun aandacht er nogmaals op gevestigd.
            mss maar ‘ns peilen of er interesse bestaat voor een groepsaankoop waardebepaling van onze old & youngtimers 💡

ook al neem je nadien weloverwogen geen (beperkte) omnium op je garagegoud, dan nog heb je er voordeel aan om een recente en gedocumenteerde schatting te hebben wanneer er een pipo of mammaloe tegen knalt.

wat betreft tarieven zijn deze van marsh een solide benchmark:
            tot 2 dkm/jr = 1,1%, tot 5 dkm/jr = 1,25% en tot 10 dkm/jr = 1,5% van de expertisewaarde (min 150 €) en voor een aangenomen waarde onder de 15 K is geen expertiseverslag vereist.

3 reacties aan het bekijken - 46 tot 48 (van in totaal 48)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.