Oldtimer keuring – afgekeurd – koop ongedaan maken

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Oldtimer keuring – afgekeurd – koop ongedaan maken

• Maker
    Discussie

• Frederic_911
    Deelnemer

Niet echt porsche – gerelateerd, maar wou toch even de mening horen.

Een vriend van me verkoopt een MG oldtimer. De oldtimer is ook als oldtimer ingeschreven, en dus al enkele jaren niet gekeurd geweest.
      De koper heeft hem dan ook gekocht als oldtimer, en gaat er een week nadien naar de keuring voor oldtimerkeuring. Daar blijkt dat hij afgekeurd is omdat er roest aan is, en dat de achteras gelast zou zijn geweest. Nu eist de koper zijn geld terug omdat de auto niet zou voldoen als “oldtimer”. De koper eist nu zijn geld terug, volgens hem zou hij daar recht op hebben indien je de koop binnen de 14 dagen kan annuleren wegens geldige rede.

Iemand meer info?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
      • [quote=”svandamme”:3ug66dtc]kun je mij daar dan es een duidelijke bron tonen waar dat dan staat?

want bij mij weten kunnen 2 mensen mondeling iets afspreken, en zelfs dan is het in principe rechtsgeldig, het valt alleen voor geen meter te bewijzen…

contract op papier geeft dan nog iets meer
        en be-edigen is dan uiteraard 100% gedekt met bewijs

ze zijn allemaal rechtsgeldig, verschillen enkel maar in gradaties van bewijslast[/quote]

klopt wel ongeveer wat je zegt:

een mondelinge overeenkomst heeft dezelfde rechtskracht als een schriftelijke maw als je iemands woord geeft, heeft dat juridisch dezelfde waarde als dat je alles op papier zet.

het probleem is echter de bewijslast. als je voor een rechtbank een geschil hebt inzake een mondelinge overeenkomst, is het uw woord tegen het zijne. en de eiser zal dan zijn bewijs moet staven, maar zonder geschrift is dat zeer moeilijk

voor de rest geldt het volgende:

als je bij een particulier iets koopt, kan je in principe overeenkomen wat je wilt. zorg dus dat je alles op papier zet, zoals jij het ook wilt. bijvoorbeeld: bij afkeuren auto, zal de verkoop nietig zijn (met eventueel een schadebeding er aan verbinden zodat je zeker weet dat de verkoper ter goeder trouw is).

als je bij een professionele verkoper koopt, liggen de zaken anders: als je dan een verborgen gebrek ontdekt binnen een bepaalde termijn, gaat ons recht ervan uit dat de verkoper/professional ter kwader trouw is met andere woorden dat hij van het verborgen gebrek op de hoogte was. hier moet je dus minder oppassen. maar toch ook best maar alles op papier zetten.
        ik weet het niet zeker, maar denk toch dat deze verplichting zelfs van openbare orde is zodat een slimme verkoper er zich niet zomaar van kan afmaken door in de overeenkomst op te nemen dat hij niet aansprakelijk is van verborgen gebreken

nu ja, zoals steeds: een advocaat kan altijd dienen als je een overeenkomst afsluit hetzij bij particulier hetzij bij professionele verkoper (vooral deze laatste slagen erin om heel wat clausules op te nemen die juridisch ongeldig zijn, maar dat weet de gemiddelde koper natuurlijk niet)

Nadeel is dat het gerecht wereldvreemd is en dus rare besluiten trekt die tegen het gezonde verstand ingaan…

Ik zeg maar wat de rechtbank in het geval van mijn klant heeft uitgesproken.
            Ik kan je via PB graag zijn gegevens geven zodat hij je de gerechtspapieren , besluit en meer kan tonen en uitleggen

GARANTIE VAN TWEEDEHANDSVOERTUIGEN

Inleiding

Peeter Henning heeft op 21 november 2005 de cursus bijgewoond georganiseerd door FEDERAUTO, waar de BFOV vzw tevens lid van is, inzake de toepassing van de nieuwe wet betreffende de garantie op de tweedehandsvoertuigen.

Deze wet draagt eigenlijk de benaming de wet op consumptiegoederen (Wet van 22 september 2004) en is dus van toepassing op alle consumptiegoederen zoals vaatwasmachine’s, GSM’s, … maar ook tweedehandsvoertuigen … en dus ook onze oldtimers die door professionelen verkocht worden. Deze nieuwe wet is een gevolg van de Europese Richtlijn 1999/44/EG van 25/5/1999 dat onze overheid naar Belgisch recht heeft overgezet en in voege getreden is op 1 januari 2005.

Concreet gezien voorziet deze wet dat er een verplichte waarborg moet gegeven worden van twee jaar op nieuwe voertuigen en minstens één jaar op tweedehandsvoertuigen. De basisregel is eigenlijk een minimumgarantie van 2 jaar maar de wetgever heeft voorzien dat deze periode kan ingekort worden tot minstens één jaar, maar dan moet dit in het contract voorzien worden.

We maken er u attent op dat de term ‘waarborg’ in de nieuwe wet vervangen werd door de term ‘garantie’.

Garantie = de verkoper garandeert dat het goed in overeenstemming is met het goed dat besteld en beschreven werd via een bestelbon.

[color=red]Verkoop tussen particulieren

Uiteraard is er geen enkele garantie die voorzien kan worden bij een verkoop van een tweedehandsvoertuig tussen particulieren onderling. Hier blijft de oude formule bestaan waar de koper het goed aankoopt in de staat waarin het zich bevindt. [/color]
              Verkoop van een handelaar aan een particulier

Hier is er wel een garantieperiode van minimum één jaar voorzien in de nieuwe wet. De verkoper kan de garantieperiode echter uitbreiden tot 2 jaar.

We dienen echter de terminologie van ‘particuliere koper’ en ‘verkoper’ te verduidelijken.

Particuliere koper = diegene die niet koop in het kader van een professionele of commerciële activiteit

Verkoper = natuurlijke persoon of rechtspersoon die verkoopt als professional.

Dit betekent dat er geen garantie voorzien wordt indien het goed verkocht wordt aan een BTW-plichtige, maar wel indien het goed verkocht wordt aan een particulier.

Het begrip van ‘overeenstemming’

We hadden het al over het begrip garantie waar de term ‘overeenstemming’ werd aangehaald.

De basisregel zegt dat de verkoper aan de koper een “zaak in overeenstemming met de overeenkomst” moet bezorgen.

Het begrip van verborgen gebrek en garantie wordt dus vervangen door dat van de “overeenstemming met de overeenkomst”

Een consumptiegoed wordt beschouwd in overeenstemming te zijn met de overeenkomst als er aan vier voorwaarden voldaan wordt:

– Het goed moet in overeenstemming zijn met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan.

– Het goed moet geschikt zijn voor elk bijzonder gebruik dat de consument aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en welke de verkoper heeft aanvaard.

– Het goed moet geschikt zijn voor het gebruik waartoe de goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen.

Het goed moet de kwaliteit en prestaties bieden die voor de goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten.

Verborgen gebrek

Het gebrek dat zich manifesteert binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering wordt verondersteld te bestaan op het ogenblik van de levering. Bij een gebrek dat zich manifesteert na meer dan zes maanden is het de koper die moet bewijzen dat het voor de aflevering bestond.

Wat zijn de rechten van de consument in geval van gebrek

In geval van een gebrek (aan overeenstemming) dat bestaat bij de aflevering heeft de consument het recht :

– ofwel dat het goed hersteld wordt

– ofwel dat het goed vervangen wordt

– ofwel op een passende prijsvermindering (rekening houdend met het gebruik van het goed na de verkoop

– ofwel op de ontbinding van de verkoop.

Hoe wordt de garantietermijn bindend?

De verkoop van een tweedehandsvoertuig zal niet meer denkbaar zijn zonder het gebruik van een bestelbon. De bestelbon, en niet de factuur, zal toelaten om de garantietermijn contractueel te beperken tot een minimum van één jaar (bestelbon = contract tussen verkoper en koper), in plaats van twee jaar, maar de draagwijdte verandert niet. Beperkingen van onderdelen zoals de versnellingsbak, motor, differentieel zijn niet meer mogelijk

Draagwijdte van de garantie

De draagwijdte van de garantie wordt geregeld via een checklist. Het is hier dat het begrip ‘van overeenstemming’ tussenkomt, men moet er zeker van zijn dat de koper weet wat hij koopt. Het is dus voor de verkoper aangewezen dat hij de aandacht trekt van de koper op de elementen die in goede staat of aanvaardbare staat zijn of die hersteld moeten worden.

FEDERAUTO

FEDERAUTO heeft voor haar leden een speciale bestelbon ontworpen die goedgekeurd werd door Touring en VAB. De leden van FEDERAUTO die deze bestelbon hanteren hebben een volledige checklist met telkens drie mogelijkheden om aan te kruisen bij de begrippen ‘OK’, ‘SPOREN SLIJTAGE’ of ‘TE HERSTELLEN’

OK = spreekt voor zich, het is in goede staat, de garantie is van toepassing

SPOREN SLIJTAGE = is de vermelding die aangebracht wordt bij onderdelen die draaien en wrijven en dus normale sporen van slijtage vertonen na een bepaalde kilometerstand zoals bvb de waterpomp, de wisselstroomdynamo, de starter, enz… Deze onderdelen staan onder garantie, aangezien ze nodig zijn voor de goede werking van het voertuig.

TE HERSTELLEN = moet dus hersteld worden en hier is dus geen garantie voorzien.

[color=blue]En wat met onze oldtimers dan?

Handelaars die aangesloten zijn bij FEDERAUTO zullen hoogstwaarschijnlijk de typebestelbon opmaken voor de verkoop van de oldtimer door in de checklist telkens TE HERSTELLEN aan te kruisen, dus geen garantie. Probeer dit maar iemand wijs te maken die een oldtimer koopt voor 50.000 EUR met alles dat hersteld moet worden.

Anderzijds moet u weten dat indien er geen bestelbon opgemaakt werd voor de verkoop af te ronden, dat de verkoper zich verbindt aan de wet van 1 september 2004 en dus automatisch een garantie geeft van 2 jaar.

Het grote verschil zit hem dus in het al dan niet opstellen van een bestelbon.

Is de vermelding van de garantie op de factuur voldoende?

Neen, de factuur is enkel een administratief document dat de eigendomsoverdracht bevestigt en is eveneens een boekhoudkundig document, daar waar een bestelbon een contract is tussen twee partijen dat door hen ondertekend wordt.

Conclusies

Indien u een oldtimer gekocht heeft van een handelaar na 1 januari 2005, en dit zonder ondertekening van een bestelbon, dan hebt u recht op 2 jaar garantie.

Indien u een oldtimer gekocht heeft van een handelaar voor de datum van 1 januari 2005 dan hebt u geen recht op garantie.

Indien u een oldtimer gekocht heeft van een handelaar met een bestelbon, dan moet de garantieperiode voorzien zijn op deze bestelbon, zo niet heeft u een garantie van 2 jaar.

Wij danken FEDERAUTO voor de informatie en de georganiseerde cursus en hopen naar de toekomst toe met hen iets te kunnen uitwerken op gebied van verkoop van oldtimers via hun aangesloten leden.[/color]
              De BFOV.

kun je mij daar dan es een duidelijke bron tonen waar dat dan staat?

want bij mij weten kunnen 2 mensen mondeling iets afspreken, en zelfs dan is het in principe rechtsgeldig, het valt alleen voor geen meter te bewijzen…

contract op papier geeft dan nog iets meer
                  en be-edigen is dan uiteraard 100% gedekt met bewijs

ze zijn allemaal rechtsgeldig, verschillen enkel maar in gradaties van bewijslast

Urban Legends.
                    Je kan en privaat een contract opstellen zoals je wilt.
                    Zolang dat niet be-edigd is door een officiele instelling is het niet geldig.
                    Dat zijn nu eenmaal de feiten .
                    En het is niet als “bastlerfahrzug” verkocht door eeen buitenlandse handelaar.
                    Dit doen ze idd om van de garantie af te zien door de verplichte europeese garantie op tweedehandswagens (ongeacht de leeftijd) waardoor je tegenwoordig evenlange garantie krijgt op een tweedehandswagen van 20 jaar als vroeger op een gloednieuwe.

in duitsland koop je autos als bastler dus als ik dat koop en morgen scheelt er iets aan dan heb ik het recht omdat terug te brengen ?

volgens mijn mening zal er wel meer aan de hand geweest zijn

geen kontrakt of dergelijk of niet getekend lijkt me echt een heeel straffe zet van die koper

en een wettelijk opgemaakt akkoord in twee voud is rechts geldig door beide partijen getekend

zal het u nog straffer vertelen als gij ijn een cafe op een papier schrijft dat je mijn huis koop voor xxx euro en aftkend en ik ga der mee verder dan betaal je mij de geleden onkosten

alles wat op papier staat en of vermeld gelezen en goedbevonden is geldig

huurcontrakten worden toch ook op gemaakt en men is niet verplicht om ze te laten registreren,maar gelden doen ze toch idem voor werk kontrakten ook twee voudig getekend en geldig ??

dus stel ik me de vraag waarom zou een verkoops overeenkomst dan niet geldend zijn

en trouwens op 3 maanden kan veel gebeuren

[quote=”RSR”:17fucba1]Gekocht bij handelaar = geld terug
                        Gekocht bij particulier =Fluiten naar u geld[/quote]

ZO is het, kort en goed !!!!!

Betaal wat meer en koop bij een handelaar

Yvan

Zoals eerder gemeld, enkel als dit contract is be-edigd op de gemeente is het geldig , anders niet.
                          En het voertuig dat ik vermeld had was geen wrak , maar een 15 jaar oude motoSuzuki Katana waar hij 1000€ voor betaald heeft, die de koper zelf bij afhaling van Zolder naar Brussel gereden heeft. Moest dat krom geweest zijn zoals hij maanden nadien beweerde, was die wel dadelijk terug geweest.

Idd en het staat zo in het wetboek ook, voor de verkoop bij en handelaar zal dit moeten staan op de bestelbon en op de factuur en dan heb je het ook vlagen. Opgelet dit is enkel geldig voor verkoop van oldtimers!!!!

inderdaad

klopt als een bus

maar indien men kan aantonen dat er gekende gebreken en die verzwegen werden dan zijn dit geen verborgen gebreken en op deze basis kan je mischien je gelijk halen maar het blijft een risico

en inderdaad de getekende voorwaarde is geldig

1* Welke zijn de wettelijke waarborgen verbonden aan de verkoop van een tweedehandsvoertuig?
                                Door een tweedehands voertuig te kopen verbindt de verkoper er zich toe ingevolge de voorziening in de wet om de koper de garantie te geven dat het voertuig voldoet aan zijn eisen.
                                Deze waarborg houdt in dat de verkoper de koper zal moeten vergoeden en zelfs terugbetalen indien het verkochte voertuig gebreken vertoont waardoor het normale gebruik, zoals overeengekomen werd, verhinderd wordt.
                                De verkoper kan zich echter ontzeggen van deze regel door in de verkoopsovereenkomst één van volgende vermeldingen te plaatsen:

‘de verkoper geeft geen waarborg op de verborgen gebreken van het voertuig’
                                ‘ het voertuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevind en die gekend is door de koper’

Deze vermeldingen hebben als gevolg dat de verkoper wordt ontlast bij eventuele gebreken aan het voertuig. LET DUS OP WAT U TEKENT!

dan zijn er toch serieuze gebreken aan geweest

dat zou gemakkelijk zijn ik koop vandaag uw auto en binnen zes maanden ben ik hem beu bel de vorige eigenaar en die neemt hem terug

en zo de volgende

maar, ik ken weleen partikulier die zijn auto terug kunnen nemen heeft maar dat was dan ook een wrak boite kapot swain de culasse turbo eraan verkocht voor de normale kataloog prijs (20000) en er ook op in de staat dat hij zich bevind maar eerlijk dat was pas echt een wrak en wegens te veel verzwegen gebreken heeft hij hem mogen terug pakken

maar aan dat ding waren voor een paar duizenden euros kosten aan 😥

in dit geval hangt het er vanaf of de prijs van het voertuig de huidige staat verantwoord en op die wijze kan je mischien je geld terug zien en dan moet je maar overwegen wat je kan verdienen aan een rechtzaak als je de kosten bekijkt in hoevere het kan oplopen zowel in tijd als aan euro tjes ……………soms kan je der beter gewoon een bloembak van maken das de goedkopere oplossing als naar het gerecht te stappen want verliezen kan ook nog he endus ………. dan moet je zelf bekijken wat je gaat doen

Klopt niet Luc , zie het verhaal boven je.
                                    Die kennis van me is ook particulier.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.