Oldtimer keuring – afgekeurd – koop ongedaan maken

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Oldtimer keuring – afgekeurd – koop ongedaan maken

• Maker
    Discussie

• Frederic_911
    Deelnemer

Niet echt porsche – gerelateerd, maar wou toch even de mening horen.

Een vriend van me verkoopt een MG oldtimer. De oldtimer is ook als oldtimer ingeschreven, en dus al enkele jaren niet gekeurd geweest.
      De koper heeft hem dan ook gekocht als oldtimer, en gaat er een week nadien naar de keuring voor oldtimerkeuring. Daar blijkt dat hij afgekeurd is omdat er roest aan is, en dat de achteras gelast zou zijn geweest. Nu eist de koper zijn geld terug omdat de auto niet zou voldoen als “oldtimer”. De koper eist nu zijn geld terug, volgens hem zou hij daar recht op hebben indien je de koop binnen de 14 dagen kan annuleren wegens geldige rede.

Iemand meer info?

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
      • Gekocht bij handelaar = geld terug
        Gekocht bij particulier =Fluiten naar u geld

Het maakt niet uit wat er op het verkoopcontract staat, zolang als dit niet op de gemeente be-edigd is is het niet geldig.
          Daardoor is de verkoper idd verplicht de wagen terug te nemen.
          Voor een rechtbank verliest hij dit.
          Een kennis van me heeft eenzelfde gevalmeegemaakt waar de koper een dik half jaar later eiste dat de verkoper het voertuig terug nam.
          En hij heeft het op een rechtzaak laten komen (daar hij dacht in zijn recht te zijn) die hij verloren heeft.

S2

Ik denk dat veel ervan afhangt onder welke voorwaarden de wagen verkocht is.

Als er duidelijk op papier staat dat de wagen verkocht wordt zonder keuring en dat de koper instaat voor het aanbieden op de keuring (aan een prijs lager dan de courante prijs) dan heb je denk ik wel kans dat je dit wint. Omdat je ervan kan uitgaan dat de persoon kon weten dat het om een opknapper ging.

Als de auto echter verkocht is als oldtimer (zonder bijkomende vermeldingen en aan een prijs geldig voor een oldtimer) dan vrees ik dat die persoon wel een poot heeft om op te staan. (Bewuste misleiding)

Ik ben echter geen expert en kan er volledig naast zitten hoor. Ik denk dat je dit best met iemand die er echt verstand van heeft overlegt.

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.