Oldtimer of niet?

Home Forum Zeverhoekje Oldtimer of niet?

  • Maker
    Discussie
  • Ik lees de laatste tijd nogal meningen over het al dan niet oldtimer zijn en aanvaard worden als oldtimer, ja, dan neen. Op dit moment zegt de wet dat ELKE wagen ouder dan 25 jaar zichzelf kan inschrijven als oldtimer. Ongeacht oldtimerinschrijving of de gewone inschrijving, hier word sowieso de forfaitaire verkeersbelasting aangerekend.

    Dus, of dit nu een Mercedes diesel, VW Golf, Peugeot 604 D, Porsche, Ferrari of eender welke wagen is, de wet is er voor elke wagen ouder dan 25 jaar.

    Het is dat ik hier op het forum soms lees dat dit enkel voor exclusieve wagens zou mogen zijn, maw oude diesels moeten geband worden, modellen die niet aanvaardbaar zijn tot schroot herleid worden.

    Voelen Porsche rijders zich dan plots tot de adel verheven? Zijn onze Porsches dan zo exclusiever tegenover de rest? Ik voel dit alleszins niet en zolang de politiek niets wijzigt respecteer ik alle 25 plussers en indien de politiek beslist om dit op te trekken naar 30 of zelfs 40 zal dit gelden voor alle wagens en ook voor onze exclusieve Porschkes.

    Just my 2 cents. :engeltje: :engeltje:

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • een jaarlijks verplichte keuring van hetzelfde niveau en op dezelfde punten als een gewone nummerplaat (zie echt niet in waarom elke wagen niet even “veilig” zou moeten zijn op de baan) en de verplichting van ook een andere niet-oldtimer wagen ingeschreven op jouw naam zou al een heel veschil maken.
        just my 2 cent :salut:

          Profiteurs, het zijn altijd de profiteurs die het voor de rest verzieken.
          Oldtimers en het oldtimers statuut verbonden aan een wagen zouden enkel voorbehouden moeten zijn aan echte liefhebbers van oldtimers.
          Het is zo oneerlijk en hartbrekend om een + 25 jarige auto met een O plaat te zien rondtuffen terwijl elkeen kan zien dat de wagen in kwestie uitgebuit, misbruikt soms zelfs mishandeld en verwaarloost wordt.
          Er moet wel een goedkopere regeling blijven bestaan voor hen die het rijdend erfgoed in stand houden op een correcte manier ( wat veelal op zich al een dure zaak is) maar misbruik uitsluit.
          Dat is er tegenwoordig met het verbod op woon-werk verkeer maar als ik rondkijk is er daar veel te weinig controle en bestraffing op. Werkloze profiteurs ontspringen met deze regel ook de dans ….
          Zou een verplichte gratis technische controle voor oldtimers niet een idee zijn ? Misbruik zal ook nooit helemaal uit te sluiten zijn moeten we beseffen.

            Welkom Drip, wel je deur op slot doen hierzo … en je vrouw in de gaten houden … :mrgreen: :drink:

            XXX

              Ik ga verhuizen 👿

              Wim

                In Nederland mag je gewoon een auto naar je goesting bouwen. :mrgreen:

                  [quote=”bladerunner” post=242836] jij bent niet altijd de schuldige.hé. :drink: [/quote]

                  Op den duur is’t een gewoonte :happy: :first:

                  Uit dit handvol replies leid ik al af dat we wel een oldtimerstatuut willen maar niet kunnen verdragen dat bepaalde modellen/bevolkingsgroepen daar mee gaan van profiteren. Strikt bekeken echter breekt niemand de wet. Dus die wet moet aangepast worden. Dat zijn ze dus nu van plan :up:
                  ‘t Zal niet voor iedereen positief uitdraaien en er gaat commentaar komen, I guarantee it.

                  Wat ik wel vind, dat is, als Belgie zich schikt naar de regels van Europa qua oldtimerleeftijd en daarmee zit te schermen, dat ze dan ook de andere regeltjes eens mogen overnemen. Een T5 verlagen mag gewoon in onze buurlanden, andere dingen opzetten die TUV gekeurd zijn mag, je auto voor 20% aanpassen mag, stalen remleidingen mag, etc… Daar hoor je ze spijtig genoeg niet over.

                    Die Singer zal volgens mij niet afgekeurd worden als de technische keuring over veiligheid gaat.

                    Maar terug even naar wat volgens mij de essentie is. Doel van de oldtimer regeling is het in stand houden van historisch erfgoed, in dit geval rijdend erfgoed. Het is mijn inziens niet te bedoeling geweest dat auto’s die voor dagdagelijks gebruik in het verkeer worden gebracht vallen onder deze regeling. Waarom niet : dan worden ze niet “in stand gehouden” maar “opgereden”. Daarom is dat “woon werk” of “woon school” verkeer uitgesloten. Als ik mij niet vergis mocht je vroeger zelfs niet ‘s nachts ermee de baan op.

                    Echter, en nu kom ik wel op een aantal 190D’s en wel op de Fiat Punto rijders die ik elke dag zie rijden met een auto die bijna uit elkaar valt. Ik vind WEL dat die dan NIET voldoet aan (de geest van) de wet… tenzij ze op weg zijn naar een degelijke werkplaats om dat gevaarte terug in orde te laten zetten om er nog lang lang mee te rijden.

                    Het aantal Porsches dat in die staat rondrijdt is ondertussen waarschijnlijk wel erg geslonken…

                    Ter vervollediging : een 190D, een Golf, een Peugeot, of whatever die veilig is en met liefde wordt behandeld, daar is volgens mij a b s o l u u t niks mis mee.

                    XXX

                      Ook bij oldtimerclubs is men niet vies van deze stelling.
                      Maar men doelt dan op hetgene Sensa zegt, onveilige oplossing om met bv een 190D van 25+ rond te rijden met geen enkele verplichting.
                      Hier in het Antwerpsse hebben we een bepaalde groep mensen die een voorliefde voor deze wagens hebben en dan het fantastisch vinden om met een 500SEL rond te bollen met een O plaat. Geen keuring, wegentaks van niets maar voornamelijk; hun insteek heft geen reet met het oldtimerbegrip te maken.
                      Op de clubs begint men wagens van na 1975 als een classic te bestempelen ipv een oldtimer.
                      Zij zien ook liever de echte oudjes en dat heft niets te maken met een exclusieve Ferrari; Maserati of Porsche.
                      Personlijk zie ik die oudjes als een fiatje 500, een nette Celica, Audi 100 of 50, een 356 of Dino als een mengelmoes van gezond onderhouden ‘oldtimers’ rondrijden.
                      Wat verzekeringen een Youngtimer noemen zie ik ook graag rijden, als ze maar in orde zijn en net daar ligt de vinger op de wonde.

                        Mush, niet paranoïde worden hé, jij bent niet altijd de schuldige.hé. :drink:

                        Ik doel op het algemene oldtimerwereldje waar de overgrote meerderheid vind dat die oude knarren er uit moeten, dat enkel de (hun) exclusieve modelletjes mogen bestaan.

                        Van mij mogen ze elke auto, oldtimer of niet, jaarlijks naar de ,door fucking klootzakken bemande keuring sturen. Ik ga elk jaar en toch wordt mijn elfje 30 jaar, “je m’en fous”
                        Dit zou in de toekomst zelfs zeer spijtig zijn voor mij want bedoeling is ooit een Singer aan te schaffen :engeltje: en deze zal dan gegarandeerd afgekeurd worden. :think:

                          [quote=”bladerunner” post=242825]
                          Het is dat ik hier op het forum soms lees dat dit enkel voor exclusieve wagens zou mogen zijn, maw oude diesels moeten geband worden, modellen die niet aanvaardbaar zijn tot schroot herleid worden. [/quote]

                          Waar lees je dit? Voorbeeldje?

                          Of bedoel je hiermee mijn reply in de “hiep hiep hoera” thread waar ik de 190D als voorbeeld neem? Als ik daar zeg “die 190D’s moeten eruit”, dan is dat niet ik die dat zeg of vindt, maar de politiek, ons bestuur, de groene jongens. :salut:

                          Verder sluit ik me volledig aan bij Sensa :respect2:
                          Spijtig dat de keuring zo’n gedoe is op vlak van papierwerk maar voor de rest is ze een zegen.

                            Wat er mijn inziens meestal bedoeld wordt is dat de oldtimer regeling ook gebruikt wordt (werd) om

                            zwarte rook uitstotende,
                            zwaar gehavende,
                            onveilige,
                            (ongewassen 😉 )

                            auto’s in het verkeer te houden. Allez zo zie ik het hier in Italie waar er veel “wrakken” rondrijden en die gasten zien echt naar niks om. Parkeer je auto daar niet in de buurt want een kras minder of meer, een deuk min of meer, daar liggen die niet wakker van. Hier zijn het vooral de locale merken die zo rond rijden. Een bumper dient om te bumpen toch?
                            Keuring.hier..dat is om mee te lachen. De garagist doet dat en de politie controleert toch niet. Terwijl dat een keuring (hoe graag dat er hier op gevloekt wordt) toch ook wel een goedkope controle is van je eigen wagen en … van de auto’s die moeten stoppen als ikzelf of mijn kinderen de weg oversteken.

                            De meeste oldtimer bezitters hier op het forum krijgen een hartinfarct als hun Porsche aan 1 de 4 voornoemde voorwaarden voldoet. Ik vermoed dat ook het aantal km dat gedaan wordt heel laag is.

                            Daarom zou ik althans, veel beter kunnen leven met een kilometerheffing die het gebruik belast, eerder dan het bezit. Echter wel MET technische controle met focus op veiligheid en dit wel voor iedereen (incl oldtimer dus).

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.