Oldtimer statuut

Home Forum Porsche Talk Oldtimer statuut

  • Maker
    Discussie

  • Peter
    Deelnemer

      Een vraagje, waar hier ongetwijfeld ervaring meeheeft.

      Ik heb een wagen gekocht die oldtimer is en ook terug als oldtimer door mij ingeschreven
      zal worden.

      Koper heeft geen tijd om naar keuring te gaan. Kan ik met platen van een andere wagen
      van mij naar de keuring gaan om hem opnieuw te laten keuren en een roos formulier
      bekomen?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)
      • Mijne is ondertussen de 30 gepasseerd en net als Dirk en Mickey op dagelijkse platen, zodat ik kan rijden waar ik wil en wanneer ik wil. De jaarlijkse controle bij de debielen van de keuring neem ik er graag bij want dan kunnen ze me er bvb op wijzen, en afkeuren want levengevaarlijk, dat mijn banden maar geschikt zijn tot 240 km/u en mijn auto 245 km/u kan. 😎
        Taks en verzekering zelfde als oldtimer.

          Mijne is net als de 3.2 van Mickey ingeschreven op normale platen.
          Verschillen zijn: Wij mogen woon-werkverkeer doen en eventueel gebruiken voor commerciële doeleinden en we mogen elk jaar netjes naar de keuring. :coolness:

          Qua gebruikskosren nul nada noppens verschil. Maar vermits men hier te lande de neiging heeft om regelmatig alles op de schop te nemen zet ik er de datum bij : 04/08/2017 :mrgreen:

            wat is dan het voordeel de wagen in te schrijven als oldtimer als je toch evenveel wegenbelasting en verzekering betaald ? ik dacht net dat dit bij een oldtimer veel voordeliger was Mickey…. ❓ 💡

              @Bollocks momenteel is er uit financieel oogpunt nog geen verschil tussen een oldtimer als oldtimer ingschreven of als een gewone, enkel de kost van de jaarlijks keuring is het verschil.
              De mijne staat op gewone platen en betaal net evenveel wegentaks en verzekering dan als de P op oldtimer platen zou staan.

                wat ik ook zei…. zolang het kan profiteer ik er van, wordt het nadien duurder, dan is het maar zo… mijn plezier is mij ook iets waard… maar dat mopperen…. als Vlaming zal ik het maar onmiddellijk toegeven… dat is hier (naast die andere bekende activiteit – vadertje staat is weer betrokken partij) een beetje een nationale sport…. eigenlijk hebben we niets anders om over te klagen, dus mopperen we er maar een beetje op los over het weer, de politiek, het werk, …. maar als puntje bij paaltje komt, doen we allemaal braafjes wat van ons gevraagd wordt… In Wallonië denken ze hetzelfde; maar daar leggen ze boel gewoon plat als het hun niet aanstaat….
                België zijn echt wel twee verschillende landen wat dat betreft… het opstandige Franse temperament tegenover de Germaanse gezapigheid.

                soit, we wijken weer af van het oldtimerstatuut….
                Back on topic:
                Er is een overgangsregeling voorzien voor wagens die sinds 25 jaar in gebruik zijn (lees eerste verkeerstellingen), volgend jaar 26, jaar later 27 tot binnen 5 jaar alle wagens die VOOR 01/01/1993 ingeschreven waren toch kunnen ingeschreven worden als old timer, zelfs al zijn ze nog geen 30 jaar… Wagens ingeschreven vanaf 01/01/1993 moeten dus effectief 30 jaar in gebruik zijn voor ze het statuut Old Timer kunnen krijgen.

                dus Floere, maak je geen zorgen, gewoon inschrijving aanvragen met keuringsbewijs, vraag duidelijk te vermelden dat het voor Old Timer is, dan zal de keuring in vak X vermelden ‘enkel old timer’, met dat papier naar DIV kantoor gaan en inschrijving aanvragen… opgelost. :up:

                Wim

                  [quote=”bollocks” post=254872] de begunstigde van mijn zuur verdiende centen, de (r)overheid is… ze zitten zo al genoeg in mijn zakken….
                  Dus, als mijn wagen kan ingeschreven worden als Old-timer, zal ik het zeker niet laten… [/quote]

                  Natuurlijk……….doe ik ook. 💡
                  Maar waarom moeten jullie dan in België altijd gelijk gaan mopperen als er eens een wijziging komt emn je iets meer moet gaan betalen.
                  Je weet dat (de begunstigde van je duur verdiende centen 😕 ) vadertje staat altijd geld zal halen bij wie het kan, maar als je het nu omdraait en dan zegt van verdomme, hier heb ik met mijn oude Porsche toch maar eens 6 jaar van kunnen profiteren voor ze er het naar boven trokken met de kosten.
                  Klinkt toch gelijk een stuk positiever. 😉

                    Iedereen kijkt volgens mij wel uit naar besparingen, zoals al eerder gezegd, in de mate dat het gelijkwaardig materiaal of werk is… de goedkoopste valt bij mij meestal af omwille van kwaliteit of andere problemen…. en zo heeft iedereen wel graag eens een korting op een aankoop of iets anders…. waar ik echter wel altijd de goedkoopste zal zoeken, is als de begunstigde van mijn zuur verdiende centen, de (r)overheid is… ze zitten zo al genoeg in mijn zakken….
                    Dus, als mijn wagen kan ingeschreven worden als Old-timer, zal ik het zeker niet laten… als hobby voertuig kan ik er net hetzelfde mee doen als ik er zou mee doen als ‘gewone’ inschrijving, dus waarom niet besparen als en zolang het kan 😉 er liggen weer genoeg wilde plannen op de kast om ook old timers duurder te maken in gebruik…

                      Goed, goedkoop en snel … je kan ze nooit alledrie tegelijk hebben. Max twee van de drie 8)

                      Wim

                        [quote=”Harley G” post=254860]Dus jij hebt liever geen korting als je een nieuwe Porsche koopt?
                        Vergelijkt nooit verschillende offertes? Kijkt nooit naar de prijs als je iets koopt omdat je met een Porsche rijdt?![/quote]

                        Een Mike gewist. 😉

                        Ik koop nooit geen nieuwe auto, maar altijd eentje waar de eerste eigenaar vele 10 duizenden euro’s op heeft afgeschreven.
                        Net als nu mijn RR supercharged sport, heb ik op 6 jaar tijd 100K met verdient.
                        Kan ik van mijn het geld dat ik mijn zakken gehouden heb mijn vol kasko verzekering, benzineverbruik van 16L en taksen betalen zonder te hoeven zagen/mekkeren dat het zo duur is.

                        Offertes vergelijk ik ook, maar al 2 x spijt gehad dat ik mijn vaste aannemer of loodgieter voor 1000 tot 1500 uur op een complete verbouwing laten schieten heb, en waren ook mensen uit de buurt die ik kende en ook eens iets wilde gunnen.
                        Voor beetje voordeel aan 5000 miserie gehad.

                        En natuurlijk kijk ik naar een prijs, maar moet het kwalitatief wel gelijkwaardig zijn, anders kan goedkoop snel uitvallen in duurkoop.

                          nu specifieer je op Porsche
                          Ik las daarjuist in het “algemeen”
                          en Porsche is nu ni echt goedkoop…

                            @Mikey :Dus jij hebt liever geen korting als je een nieuwe Porsche koopt?
                            Vergelijkt nooit verschillende offertes? Kijkt nooit naar de prijs als je iets koopt omdat je met een Porsche rijdt?!

                              [quote=”full pelt” post=254856]Binnenkort zaagtaks als we zo verder doen!!![/quote]

                              Sssst.. breng ze niet op ideeën hé… zouden ze in België wel eens durven invoeren.

                              Danstaks bestaat ook al hé

                                @Harley vind ik een rare opmerking op een Porscheforum

                                  Zolang we nog kunnen zagen, leven we nog…. :up:

                                  Enne, waarom zou je veel geld blijven betalen als het goedkoper ook kan?

                                    Binnenkort zaagtaks als we zo verder doen!!!

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.