Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › oldtimer
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Vangansewinkel.
-
MakerDiscussie
-
17 maart 2013 om 19:58
Hallo,
Weet iemand hoe de wetgeving anno 2013 in elkaar zit om een wagen als oltimer in te schrijven.
Wat met de leeftijd van de wagen, de BIV, de verkeersbelasting en het aantal jaren dat de wagen werkelijk moet ingeschreven zijn of is dit laatste niet van toepassing ? Is het nog steeds 25 jaar ? Wordt het 30 jaar ?
Kun je nog steeds kiezen tussen een O plaat en een gewone plaat met jaarlijkse keuring ?
In ieder geval is de BIV voor wagens ouder dan 15 jaar veranderd. In 2013 is dat 67% milieu en 33% ouderdom van de wagen geworden of vergis ik mij…. een dure zaak dus om een wagen Porsche van pakweg 20 jaar oud in te schrijven….
Graag uw gewaardeerde opmerkingen.
Mvg Axel ❓ ❓ -
MakerDiscussie
-
Hier het artikel zoals het bij ons deze morgen op de Fehac site stond.
In het regeerakkoord was opgenomen dat de MRB-vrijstelling voor oldtimers helemaal zou verdwijnen. Gelukkig voor de oldtimerliefhebbers is dat nu van de baan. Toch gaat er wel degelijk het een en ander veranderen.
De leeftijdsgrens voor vrijstelling van oldtimers gaat naar 40 jaar. Deze grens geldt voor benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Voor oldtimers op benzine ouder dan 26, maar jonger dan 40 jaar wordt een ‘kwarttarief’ ingevoerd. Er zit wel een maximum aan dit ‘kwarttarief’, namelijk 120 euro op jaarbasis. In het winterseizoen, van december tot en met februari, mogen de oldtimers niet de openbare weg op.
Het ‘kwarttarief’ gaat niet gelden voor oldtimers tussen de 26 en 40 jaar die als brandstof diesel of lpg gebruiken. Voor deze auto’s blijft tot aan de leeftijd van 40 jaar de volledige MRB verschuldigd.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
@Remmel, niet verkeerd bedoeld, en wil niet zeggen dat jij eronder valt.
Maar deze mensen met gas en diesels nemen deze meestal om dagelijks met te rijden en zo op die manier het goedkoopste rijden te gebruiken, dus simpel WA verzekeringetje, geen wegenbelasting betalen, en meestal verder geen eerste moderne auto aanwezig voor dagelijks gebruik.
De diesels daar dan in tegen zijn de grootste vervuilers uit die periode, dus is normaal in mijn ogen.
Heb er hier in de straat zo ook eentje, lekker 2 van die MB 220 Diesels eentje voor hem en haar, en als die ‘s morgens starten zie je niks meer. :happy:
Voor gas zou ik dit anders aangepakt hebben, omdat dit de meest zuivere brandstof is.
Maar gelukkig zijn de verzamelaars met echte liefde voor de klassieke auto’s er goed uit gekomen, want die maximale 120 euro bijdrage op een jaar stelt niks voor, dat is amper één tank benzine.
En de echte oudjes blijven helemaal vrij.En die net geen 150 euro belasting straks voor jou per maand is natuurlijk niet leuk, maar als je 2x naar de pomp gaat om gas te tanken, heb je die weer terug verdiend in de plaats van op benzine te gaan rijden, want dan ben je duurder uit. 😉
Nu de wetgeving in Nederland gaat veranderen per 1.1.2014 gaat het me waarschijnlijk teveel geld kosten om mijn 928 op LPG te blijven rijden, ik zal hem waarschijnlijk eind dit jaar gaan verkopen óf weer terugbouwen naar benzine maar dan gooi ik een gasinstallatie van € 3600,- weg…
Betaal nu geen belasting maar vanaf januari € 1792,- per jaar en dat tot de wagen 40 jaar oud is.
Wagen is van eind 1986, helemaal opgeknapt en 6mnd geleden voorzien van een splinternieuwe LPG-installatie met 70-L tank.
Loopt perfect op gas, er zit een PRINS installatie in met een dubbeltraps Lovato verdamper.Nu weet ik niet precies wat jullie hier in België jaarlijks moeten neertellen voor zo’n wagen maar dat zal vele malen minder zijn dan straks in NL.
Geldt er in België een verschil tussen oldtimers op benzine, LPG en diesel?Enkele info voor degene die interesse heeft .
Ik betaal mijn full omnium 445€ met wegenwacht bij .
Ditalles is berekend op bonus malus van je dagelijk voertuig ( 0 voor mij ) en de expertiese waarde van het voertuig ( 30.000 in dit voordeeld ) .Om deze verzekering bij Marsh te kunnen onderschrijven moet je lid zijn van een club die aangesloten is bij de BFOV ( 50€ lidgeld )
alle info staat dan ook op hun wedside alsook de te bewandelen weg en de prijzen . :salut:@mikey
Idd zo’n omnium interesseert me ook wel heb al een taxatie van de wagen laten doen.
Bij welke maatschappij zit jij?Indien je een omnium wil boven de waarde van 15000 is een taxatie nodig.
Ik heb een taxatie laten doen, deze is nu 5j geldig@Mikey: zo’n full omnium voor de 3.2 waar heb je die gevonden? (via pb mag ook)
Haha Mikey,
idem met mijn 3,2 Lekker cheap, niet? :up:
Zeg, de omnium, heb je hem (ze) daarvoor moeten laten taxeren? Ik dacht dat het niet zo eenvoudig was om dergelijke auto’s omnium te verzekeren. Mijn P is zeker niet in showroomstaat, maar een ongelukje kan al snel het verschil maken…Grtjes,
Gijsbeer
Eerlijk gezegd als je een originele wagen hebt, waarom zou je hem dan op O-platen zetten?
Het enigste voordeel is volgens mij niet naar de keuring moeten, maar ikzelf aan zie dit meer als een nadeel dan een voordeel.
Ook een oldtimer moet veilig zijn voor jezelf en voor alle anderen…
en ja de kosten voor men 3.2 van 1987
BIV: 41,12 euro
wegentaks: 34 euro
verzekering: 110 euro
full omnium: 337 euroOndanks alle ellenlange hier neergepende berichten, het gaat hier trouwens om een oldtimer, kies ik voor de dagdaglijkse inschrijving. De voordelen wegen trouwens niet op tegen de nadelen.
En, de jaarlijkse keuring die neem ik er graag bij, een oldtimer moet ook in orde zijn vindt ik.Wat betreft eventuele wijzigingen die men wenst door te voeren die hebben alleen betrekking indien ingeschreven met O platen.
Ook voor de prijs moet je het niet laten.
Wat zijn mijn kosten voor een Porsche van 1972 ?
– BIV: 41,12 euro
– Jaarlijkse taks: 32,35 euro
– Verzekering: 195 euro (onbeperkt rijden – ook woon/werk verkeer)Dit laatste kan zelfs goedkoper indien je bij een club bent aangesloten, dan betaal je via Erard minder dan 100 euro.
(geen woon / werk verkeer)Dus als ik het goed begrijp, eenmalig meerijden in een publiciteitskaravaan van een stoet, voor een bedrijf, dat mag nog steeds niet. Dan is een old timer met het logo van een bepaald merk bier meteen impliciet verboden, ook nu onder het huidige systeem? Of zie ik dat verkeerd en is zoiets dan automatisch “een manifestatie”?
Zeker een grote verbetering is dat je een aanhangwagen mag trekken met zowel de echte huidige old timer(O-plaat die XO wordt) en de tussensoort(“nieuwe” XO). Ik heb een Opel Kadett 1.6D GLS 😎 met trekhaak die ik normaal inschrijf (en voor zo een bescheiden auto veel betaal vind ik). Ik heb al eens gekeken voor een Porsche *porsche Cayenne met trekhaak, die prijzen vallen echt mee. MAAR als die BIV berekening klopt, zou ik best een zo oud mogelijke kopen, 2007 of 2003 scheelt 2-3000 €, weliswaar eenmalig:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/topwoon werkverkeer?
De bestuurders zullen ze dan ook kunnen gebruiken buiten de specifieke manifestaties. Uitgesloten zullen alleen nog zijn: commercieel en professioneel gebruik, woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer, bezoldigd vervoer en gebruik als werktuig. Maar rondjes rijden in de omgeving mag wel, evenals het gebruik voor familiebezoek en winkelbezoek. (Belga)
ik werk in een winkel (winkelbezoek mag) :happy: :happy: desnoods elke dag een pakje kauwgom kopen (9uur getwijfeld welke smaak):happydance:
volledig artikel HIERLaatst in de krant gelezen dat de bevoegde minister het graag voor 1/6/13 geofficialiseerd had gezien….. afwachten en hopen dus 🙄
BIV en verkeersbelasting, goede vraag.
Trouwens, is al geweten wanneer het ingaat?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.