oldtimer

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen oldtimer

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Weet iemand hoe de wetgeving anno 2013 in elkaar zit om een wagen als oltimer in te schrijven.
    Wat met de leeftijd van de wagen, de BIV, de verkeersbelasting en het aantal jaren dat de wagen werkelijk moet ingeschreven zijn of is dit laatste niet van toepassing ? Is het nog steeds 25 jaar ? Wordt het 30 jaar ?
    Kun je nog steeds kiezen tussen een O plaat en een gewone plaat met jaarlijkse keuring ?
    In ieder geval is de BIV voor wagens ouder dan 15 jaar veranderd. In 2013 is dat 67% milieu en 33% ouderdom van de wagen geworden of vergis ik mij…. een dure zaak dus om een wagen Porsche van pakweg 20 jaar oud in te schrijven….
    Graag uw gewaardeerde opmerkingen.
    Mvg Axel ❓ ❓

2 reacties aan het bekijken - 31 tot 32 (van in totaal 32)
    • Hieronder een aantal gegevens van het nieuwe oldtimerstatuut

      Welke zijn de grote verschillen met het huidige oldtimerstatuut?

      a) leeftijd van de oldtimer

      De leeftijd wordt voor alle categorieën van voertuigen 25 jaar, dus ook voor de bedrijfs- en militaire voertuigen die momenteel 30 jaar moeten zijn om van het oldtimerstatuut te genieten

      b) soorten inschrijving

      Naar de toekomst toe zal u nog steeds kunnen kiezen tussen een gewone inschrijving en een oldtimerinschrijving.
      Er worden wel drie categorieën voorzien voor de oldtimerinschrijving, namelijk:

      Groep A = voertuigen met een eerste inschrijvingsdatum tot 15.06.1968

      Groep B = voertuigen met een eerste inschrijvingsdatum vanaf 15.06.1968 tot de leeftijd van 25 jaar

      Groep C = speciale oldtimers van meer dan 25 jaar – zie verder

      c) Wat is het verschil tussen categorie A, B en C

      Groep A :

      Technische keuring volgens de Bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving en nadien vrijstelling van periodieke keuring

      Groep B :

      Technische keuring volgens de Bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving en nadien een verplichte periodieke keuring om de drie jaar

      Groep C :

      voertuigen die niet beantwoorden aan de eisen van de technische keuring volgens de bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving, maar die enkel beantwoorden aan de huidige eisen om een oldtimer in te schrijven (= huidig oldtimerstatuut maar met een zeer beperkt gebruik). Deze voertuigen zullen ingeschreven worden met een bijzondere nummerplaat beginnende met de letters ‘XO’ .

      d) gebruik oldtimer
      Groep A + B :

      Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik:

      commercieel en professioneel gebruik;

      woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;

      bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;

      gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

      Definities die toegevoegd werden aan het KB 15.03.1968 om dit gebruik te duidelijk te omschrijven:

      commercieel gebruik: elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;

      professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;

      woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

      woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.”

      De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

      Groep C :

      Ter herinnering: enkel voor voertuigen die niet beantwoorden aan de eisen van de technische keuring bepaald in de bijlage 15bis van het KB.15.03.1968.

      Deze mogen slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten “oldtimer” manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km van de stalplaats, ofwel om zich naar en van die manifestaties te begeven

      e) gebruik oldtimer – rupsvoertuigen

      Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot:

      oldtimermanifestaties;

      proefritten binnen een straal van 3km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.”

      f) wat gaat de keuring naar de toekomst toe controleren

      De BFOV, de FOD en de GOCA zijn overeengekomen dat de keuringen zullen gebeuren volgens een speciaal voor oldtimers op maat gemaakte bijlage 15bis van het KB 15.03.en een instructie van de FOD waarin de manier van keuren duidelijk omschreven zal worden.
      Hier de te controleren punten:

      1. Identificatie voertuig: chassisnummer met voorgelegde papieren + controle conformiteit nummerplaat (enkel voor reeds ingeschreven voertuigen in Groep B en tijdens de periodieke keuring)

      2. Remsysteem : visuele controle voor voertuigen van Groep A: mechanische staat en werking, staat pedalen, remleidingen, …

      3. Stuurinrichting : Mechanische staat en werking, bevestiging, staat stuurwiel, …

      4. Zicht : staat van de ruiten, aanwezigheid achteruitkijkspiegel(s), werking ruitenwisser

      5. Elektrisch systeem: werking van de aanwezige lichten (grootlichten, richtingaanwijzers, stoplichten, …), bevestiging batterij, staat elektrische bedrading, …

      6. Assen : staat van de assen

      7. Wielen en banden: bevestiging van de wielen, staat van de banden

      8. Ophanging: visuele controle voor de voertuigen van Groep A: staat van de schokdempers

      9. Diversen : Staat van de uitlaat, brandstoflekken, staat koetswerk, staat en werking van de veiligheidsgordels (Groep B), gevarendriehoek, geluidshoorn, …

      g) wat met het sleepgewicht

      Tot op heden zijn de meningen verdeeld aangaande het feit of een oldtimer (O-plaat) een aanhangwagen al dan niet mag trekken. Er bestaat effectief een grijze zone hieromtrent omdat er eigenlijk geen sleepgewicht toegekend wordt aan een oldtimer.
      De BFOV heeft deze problematiek uitvoerig besproken en naar de toekomst toe zal er altijd een sleepgewicht bepaald worden aan elke oldtimer, wat het trekken van een aanhangwagen volgens het toegekende sleepgewicht officieel zal toelaten.

      Hoe dit sleepgewicht bepalen:

      hetzij volgens een bestaande PVG nummer

      hetzij volgens de gegevens vermeld op het identificatieplaatje

      hetzij volgens de voorgelegde documentatie tijdens de technische keuring, zoals bijvoorbeeld een onderhoudsboekje of workshop manual

      hetzij volgens artikel 21 van het KB.15.03.1968

      h) wanneer zal ik mijn oldtimer moeten aanbieden aan de technische keuring?

      Van zodra het nieuwe oldtimerstatuut in voege zal treden, zullen alle reeds ingeschreven oldtimers onmiddellijk genieten van de nieuwe gebruiksvoorwaarden.

      Groep A :
      De reeds ingeschreven voertuigen onder een O-plaat met eerste inschrijvingsdatum van voor 15.06.1968, zullen blijven rijden zonder een verplichte aanbieding aan de technische keuring en dit tot op het ogenblik dat het voertuig van eigenaar verandert.

      Groep B :
      De reeds ingeschreven voertuigen onder een O-plaat met eerste inschrijvingsdatum vanaf 15.06.1968, zullen opgeroepen worden om zich aan te bieden aan een periodieke technische keuring met het oog op het bekomen van een geldige groene keuringskaart en dit voor een periode van 3 jaar. We hebben samen met de GOCA en de FOD de volgende planning uitgewerkt:

      oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 15.06.1968 tot 31.12.1974, zullen opgeroepen worden tijdens het eerste jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut

      oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 01.01.1975 tot 31.12.1981, zullen opgeroepen worden tijdens het tweede jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut

      oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 01.01.1982 tot de leeftijd van 25 jaar, zullen opgeroepen worden tijdens het derde jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut

      U mag uw voertuig uiteraard op gelijk welk ogenblik spontaan aanbieden.

      Het is nu nog enkel wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad! We zullen u informeren van zodra wij er kennis van genomen hebben.

      Eenvoudig weg:de personen die rijden met een O plaat en nog nooit naar de keurig hebben geweest .
      1).Die zouden in de huidige omstandigheden kunnen voort rijden met de vele daaraan verbonden beperkingen.
      Maar zij moeten dan een andere nummerplaat aanschaffen met een XO.
      2).Indien u wenst te rijden buiten een manifestatie dan zal men eens naar de keuring moeten langs gaan.
      Dan kan men blijven rijden met de huidige O plaat mits een drie jaarlijkse keuring

      PT

        Nog niks concreet maar:

        kortelings mogen we ons (eindelijk) aan een nieuw versoepeld statuut voor oldtimers verwachten, tenminste als we de Belgische Federatie voor Oldtimervoertuigen (BFOV) mogen geloven, en waarom zouden we dat niet doen?

        Sinds 12 september jl is er immers een akkoord gesmeed dat nu nog wacht op advies van de Raad van State en dat van de verschillende Gewestregeringen. Het ziet er dus naar uit dat we volgend seizoen wellicht een gans ander statuut voor oldtimervoertuigen en O-platen zullen kennen.

        Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?

        1- Leeftijd van de oldtimer: terwijl tot op vandaag 2 leeftijdsgroepen worden gehanteerd (30 jaar voor bedrijfs- en militaire voertuigen en 25 jaar voor de anderen) zal voortaan enkel de leeftijd van 25 jaar van toepassing zijn om van het oldtimerstatuut te kunnen genieten.

        2- Indeling in 3 groepen: Voortaan zullen oldtimers ingedeeld worden in 3 groepen met name: groep A, B en C

        2.1 Groep A: hierin worden alle voertuigen ingedeeld die voor het eerst zijn ingeschreven voor 15/06/1968 (en dit niet noodzakelijk door de huidige eigenaar)

        2.2 Groep B: bevat de voertuigen die voor het eerst werden ingeschreven vanaf 15/06/1968 tot en met de datum waarop een voertuig 25 jaar wordt

        2.3 Groep C: speciale oldtimers van meer dan 25 jaar oud, maar die niet beantwoorden aan de nieuwe keuringseisen, maar wel voldoen aan de huidige keuringsvereisten

        3- Keuringsvereisten voor de 3 groepen:

        2.1 Groep A: Een (vernieuwde) éénmalige technische keuring volgens de (verneiuwde) bepalingen van de Bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968. De keuring is af te leggen bij de aanvraag tot inschrijving en dient nadien dus nooit herhaald.

        2.2 Groep B: Idem als voor groep A, dezelfde vernieuwde technische keuring dus volgens de bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968, maar voor deze categorie dient de keuring om de drie jaar herhaald te worden

        2.3 Groep C: Indien voertuigen niet voldoen aan de vernieuwde keuringsvereisten, maar wel degelijk aan de vereisten die vandaag gelden zullen die op basis van de huidige (binnenkort de oude) gekeurd worden. Voldoen ze hieraan, dan zullen ze een imatriculatieplaat met de letters XO toebedeeld krijgen, doch hun gebruik zal aan beperkingen onderworpen zijn die vergelijkbaar zijn met de huidige beperkingen, doch met enkele verduidelijkingen om betwistingen zoveel mogelijk te vermijden

        3- Gebruik van de oldtimers binnen de verschillende groepen:

        3.1 Groep A: Alle gebruik is toegelaten met uitsluiting van:

        – professioneel of commercieel gebruik
        – woon – werkverkeer
        – woon – schoolverkeer
        – bezoldigd vervoer van zaken en/of personen
        – met bezoldigd personenvervoer gelijkgesteld vervoer
        – gebruik als werktuig of werkmiddel

        De definities hier rond zullen in de definitieve te publiceren wetteksten worden gegeven

        3.2 Groep B: idem als groep A

        3.3 Groep C: enkel ter gelegenheid van oldtimermanifestaties of ter voorbereiding daartoe en tijdens proefritten met het oog op die manifestaties tussen zonsopkomst en zonsondergang en binnen een straal van 25 km vanaf de stalplaats, of om zich naar en van deze manifestaties te begeven.
        We zullen hier moeten wachten op de definitieve teksten om te weten welke interpretatieruimte hier gelaten is en of de nieuwe teksten inderdaad alle misbruik uitsluiten.

        4- De keuring zelf:

        De nieuwe manier van keuren zal uitvoerig beschreven worden in de nieuwe bijlage 15 bis van het KB van 15/03/1968. Zonder in detail te gaan zal ze wat het midden houden tussen de oldtimerkeuring van vandaag en de dagdagelijkse keuring. Als onze info klopt zou de CO uitstoot niet gemeten worden en dient geen gelijkvormigheidsattest te worden voorgelegd. Het lijstje van de te controleren punten is beperkter dan dat van de keuring voor dagdagelijks gebruik.

        5- Overgangsmaatregelen:

        Men denkt aan volgende overgangsregeling:

        5.1 Groep A: Voertuigen die bij het van kracht worden van de nieuwe regeling reeds ingeschreven zijn onder O-plaat en die dus voor het eerst in het verkeer zijn gebracht tot 15/06/1968 zullen automatisch onder het nieuwe statuut vallen zonder een nieuwe keuring te moeten ondergaan. Ze zullen dus keuringvrij zijn totdat ze het voorwerp worden van een overdracht

        5.2 Groep B:
        5.2.1 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 15/06/1968 en 31/12/1974: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het eerste jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling
        5.2.2 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 01/01/1975 en 31/12/1981: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het tweede jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling
        5.2.3 voertuigen voor het eerst ingeschreven tussen 01/01/1982 en de datum dat ze 25 jaar zijn geworden: dezen zullen ter controle worden opgeroepen tijdens het derde jaar na het in voege treden van de nieuwe regeling

        Vanzelfsprekend zal iedereen zijn voertuig ook spontaan zelf mogen aanbieden (onnodig voor voertuigen van groep A) zodra de nieuwe regeling in voege treedt.

      2 reacties aan het bekijken - 31 tot 32 (van in totaal 32)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.