oldtimerkeuring

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen oldtimerkeuring

• Dit onderwerp bevat 10 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door Guido.
  • Maker
    Discussie
  • hoi,
    wie kan mij het verschil uitleggen tussen oldtimerkeuring en gewone keuring? Welke eisen worden gesteld bij een oldtimerkeuring? Welke beperkingen zijn daaraan vast? Zouden foute lampen en het ontbreken van een achtermistlicht een probleem zijn bij een oldtimerkeuring? En bij een gewone keuring?
    met dank
    marc

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Ik had bij mij de achtermistlichten preventief laten zetten in de reflectorbalk,
      want daar is alles voorzien.
      En op de keuring moest ik toch laten zien DAT ze er waren EN werkten.
      Het vreemde was wel dat het een Amerikaan (ze komen eigenlijk toch allemaal uit Stuttgart)
      was die in Duitsland DEKRA keuring had gekregen
      zonder een opmerking over de achtermistlichten.

Maar dat kan aan het station gelegen hebben.
      In ‘t 1ste station kreeg ik ook geen goedkeuring voor moto nr plaat formaat,
      en ben bij een ander station de goedkeuring gaan halen zonder ook maar een vraag van hun te krijgen

Dus vraag wat rond over die keuring stations, wie waar welke problemen had.

Ik vind persoonlijk die periodieke keuring voor een oldtimer niet slecht.
        Dit om vooral te vermijden dat sommige auto’s nooit onderhoud krijgen laat staan er kosten aan doen.
        Of de motor beetje opdrijven zonder de remmen of ophanging aan te passen .
        Brengt toch veiligheid in het gedrang.
        Als de wagen in orde is kan het toch geen kwaad om op de drie jaar naar de keuring te gaan .

XXX

In diezelfde nieuwsflash staat ook dat het…
          een aankondiging is
          BFOV er niet gelukkig mee is daar al hun eisen de vuilbak in gekieperd werden
          nog goedgekeurd moet worden
          in Vlaanderen waarschijnlijk 3 of 5 jaarlijks zal zijn
          in Brussel nog niet aan de orde is

Typsich Belgische miserie. :think:

Nieuwsflash BFOV
            Heden 26.10.2017, zijn wij, net zoals vele Franstalige lezers van de krant La Dernière Heure en/of andere Waalse media, verbaasd te lezen dat de minister Di Antonio een tweejaarlijkse periodieke keuring aankondigd voor de oldtimers.

A l’avenir, pour les véhicules de moins de 30 ans, le contrôle technique devra être présenté annuellement, et tous les deux ans pour ceux de plus de 30 ans. Les contrôles seront effectués sur les véhicules en fonction de leur date de première mise en circulation. Le véhicule sera comparé aux normes techniques qui étaient d’application lors de la première immatriculation.

Les défaillances constatées sur les véhicules seront classées en trois catégories (mineures, majeures et critiques) et conduiront du simple avertissement à l’interdiction de circulation.

Le texte doit encore repasser au gouvernement et devrait entrer en vigueur dès sa parution au Moniteur belge, dans le courant du premier semestre 2018.

Une période de transition de 24 mois est prévue pour les véhicules dont la date de première mise en circulation est antérieure au 15 juin 1968, et de 18 mois pour les véhicules dont la date de mise en circulation est postérieure.

Bij mij 1,5 jaar geleden 😉
              Op woon werk verkeer konden ze me niet pakken (woon achter mijn werk) en ook niet met de kinderen naar school brengen 😈

Bij mij was het een minnelijke schikking van 150 euro of het gaan uitleggen bij de rechter… ik heb slechte ervaringen met rechtbanken en heb eieren voor mn geld gekozen…

Bij ons is het zo erg dat ze zelfs als je je kinderen in school gaat ophalen met een “o” plaat ze je verbaliseren.

Ook woon werkverkeer wordt hier niet getolereerd ook al is het maar 6 km…

🙁

ik herinner mij ook nog de tijden dat ik met mn o platen heel de benelux onveilig maakte… 🙄 jammer genoeg al enkele jaren geleden…

[quote=”Bjorn”:2urhmes7]Foei Foei 911-lover.[/quote]

Iemand een idee wat eraan ($$$) vasthangt als de flikken je snappen tijdens een “ongeldige” rit met een O-plaat ?

Foei Foei 911-lover.

Ik heb jaren met O-platen overal en steeds gereden.
                      Ik heb niet 1 keer problemen gehad al ben ik op die vele duizenden kilometers regelmarig politie tegen gekomen.
                      Ik heb er zelfs zeer regelmatig mee in het buitenland gezeten.

Onthoud dat je met een gewone keuring altijd mag rijden en met een oldtimerkeuring slechts zéér beperkt, en geloof me , de politie doet daar tegenwoordig zeer streng controle op en ze zijn niet makkelijk.

De lampen zijn bij een oldtimerkeuring normaal geen echt probleem, ik ben ook ooit met amerikaanse lichten gegaan en dat was geen probleem, idem met het mistlicht, Op de website van de keuring http://www.goca.be vind je dit betreffende de oldtimerkeuring.
                        [b]Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.

Wanneer men een voertuig als oldtimer wenst in te schrijven, dient men met deze oldtimer bepaalde spelregels (lees: beperkingen) te respecteren: het is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

Bij een oldtimer wordt een gedeeltelijke keuring uitgevoerd, hierbij heeft men oog voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:

*

de remmen worden gekeurd
                        *

het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
                        *

de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken
                        *

de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken
                        *

controle van de sleepinrichting

Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.

Indien het keuringsbewijs geen defect vermeld, die aanleiding geeft tot een beperking van de geldigheid, kan een aanvraag tot inschrijving als oldtimer gevalideerd worden.

Vanaf 01.01.99 rijdt u een oldtimer voor een specifieke keuring voor. Deze specifieke keuring gebeurt vóór de eerste inschrijving als oldtimer of vóór de herinschrijving van de oldtimer op naam van een nieuwe eigenaar. Deze keuring leidt bij inschrijving tot afgifte van een specifieke oldtimer kentekenplaat (“O”-plaat).

De keuring oldtimer wordt in de 76 keuringscentra uitgevoerd.
                        [/b]

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.