Oldtimerkeuring…..het is zover….

Home Forum Porsche Talk Oldtimerkeuring…..het is zover….

  • Maker
    Discussie
  • Yep, net thuisgekomen en wat vind ik op de keukentafel? De uitnodiging op met de 944 naar de keuring te gaan. Alleen jammer dat er geen duidelijke einddatum staat. Men gebruikt de standaard formulieren die verwijzen naar de geledigheidsdatum van uw huidig keuringsbewijs -> niet opgegeven of de dag waarop de auto 4 jaar wordt….-> ook al 29 jaar geleden….. De wagen is ingevoerd vanuit Nederland, ergens in oktober/november ingeschreven in 2016 maar als ik mij nog goed herinner ooit in Nederland ergens in juni/juli 1990 ingeschreven. Nergens op het oproepingsforlulier vind ik een uiterste vervaldatum. Een gelijkvormigheidsattest heb ik volgens mij ook niet.
    Ben eens benieuwd wat ik op de keuring allemaal ga meemaken. Ik hoop dat ze voor een oldtimer em langere perieode toelaten voor herkeuring maar ik vrees ervoor.
    Wordt zeker vervolgd….

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
    • +1

        Dat weten we nu ook weer dan , thx HarleyG

        Het belangrijkste is om weer toegelaten te worden op de openbare weg en plezier hebben in het rijden

        Als je speeltjes min of meer origineel laat ,zal met gezond verstand van zowel eigenaar als keurder , geen noemenswaardig probleem optreden.
        Het is toch voor je eigen veiligheid dat bepaalde systemen van het voertuig op veilig rijden gecontroleerd wordt; jaarlijks of 2 jaarlijks. Daar kan je toch in principe niet tegen zijn !
        . Stel je maar eens voor : op een zonnige zondagmorgen ga je te voet naar de bakker om de hoek voor een paar croissants en je wordt omver geblazen door een oldtimer die niet op tijd gestopt geraakt wegens gebrekkige remmen en ophanging.. Het kan in één seconde een mensenleven veranderen

        Maak van een coupe geen cabrio en vervang een 4-cil niet door een V8 met dubbel vermogen: dat is eigenlijk de insteek die hierachter zit.

          Bij mij staat: (6) Dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring.

          Bij opmerkingen: B.050/1/4 Euronorm of brandstof onbepaald. Blablabla LEZ blablaba

          En dat is het.

            [quote=”ZUFF-718″ post=276667]@Harley G ; Dat is ook een manier om je zonnebril dan te reinigen ; dat noemen ze dan “twee vliegen in één klap” 😀 😀

            bijkomend vraagje :
            Welke tekst staat er nu op je nieuwe groene keuringskaart ? staat er dit ? of iets anders ?

            «Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien»
            of
            ” Dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring”[/quote]

            Heb hier een keuringsattest van mijn voertuig dd. 19/12/2016 (oldtimerkeuring) en daar staan beide vermeldingen op.

              Was inderdaad een keuring voor de inverkeerstelling. Hopelijk is er wat meer duidelijkheid tegen het ogenblik dat ik naar de keuring ga.

                Zuff, correct, dat is de vraag die ik me ook stel?
                Wat staat er nu op het keuringsattest?


                @geertg
                , die keuring in oktober, was dat de keuring voor ‘inverkeerstellingen’? (om je nummerplaat aan te vragen)
                Hoe raar het ook mag klinken, de nieuwe regels voor de keuring zijn pas in voege vanaf 1/1/2019, jouw keuring zou er dus nog eentje kunnen geweest zijn alla: “klopt chassisnummer, stopt de wagen, vallen er geen brokken af op de testbank voor de vering, zijn de lichten reglementair en branden ze, hangen alle onderdelen van de stuurinrichting en aandrijving deftig aan elkaar en zit er niet te veel roest aan?” Dan kreeg je een papier waarmee je een nummerplaat kon aanvragen … maar er is duidelijk vermeld op het keuringsbewijs: “enkel als oldtimer” en “Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien”

                Intussen is de reglementering aangepast en vermoedelijk willen ze hier en daar het kaf van het koren scheiden, al vraag ik me effectief wel af (op basis van wat ik al hoorde of zag, of de keurders wel weten wat kaf is en wat koren is…. en soms stel ik me de vraag of het enthousiasme voor oldtimers of het gebrek hieraan bij de keurder een rol speelt in het al dan niet afkeuren of doorlaten van wagens met ‘afwijkende gegevens’
                Veel hing/hangt af van waar je ging/gaat, ik ken mensen die door de inschrijvingskeuring geraakten met wrakken en anderen met perfecte wagens die afgekeurd werden op details zoals bv het mistlicht dat te laag hing….

                Er blijft jammer genoeg altijd die factor ‘mens’ bij de keuring, en vandaag ben ik goed gezind en morgen ben ik lastig….en jij hebt daar al dan niet last van… zou niet mogen, maar het gebeurd….:think:

                  @Harley G ; Dat is ook een manier om je zonnebril dan te reinigen ; dat noemen ze dan “twee vliegen in één klap” 😀 😀

                  bijkomend vraagje :
                  Welke tekst staat er nu op je nieuwe groene keuringskaart ? staat er dit ? of iets anders ?

                  «Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien»
                  of
                  ” Dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring”

                    En bij mij is de ruitensproeier niet getest bij mijn weten….maar ze werken wel….ook bij geopend cabriodak 🙂

                      [quote=”ern69″ post=276640]Deze week met de 964 naar de keuring in Hechtel geweest . Afgekeurd omdat de ruitensproeier niet werkte en de remmen zijn niet origineel….
                      Zieligaards [/quote]

                      Mijn 964 is in oktober gekeurd, dezelfde remmen als de uwe en ook geventileerde remschijven => gekeurd zonder enige opmerking.

                        En hoe lees je dit?
                        “Oldtimer – Verbouwingen

                        Met een voertuig op de openbare weg rijden mag enkel wanneer de veiligheid van de bestuurder en van de passagiers, alsook de veiligheid van de andere weggebruikers te allen tijde verzekerd is.

                        Iedere verbouwing of wijziging (van de stuurinrichting, het ophangingssysteem, emissies of remsysteem, of fundamentele ingrepen op het chassis of het zelfdragend koetswerk) moet dus dezelfde veiligheid kunnen garanderen.”

                        Er staat niet dat er geen attesten vereist zijn… er staat dat je dezelfde veiligheid moet kunnen garanderen… en hoe wil je dat bewijzen???

                        “Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.”

                        maw, zonder de nodige bewijzen hebben zij nog altijd het laatste woord!

                        Btw, Betreft het gebruik van oldtimers… de tijd van weekend en evenementen is al een tijdje gedaan… je mag tegenwoordig ALTIJD rijden met je oldie, behalve voor woon-werk, commercieel of professioneel gebruik , bezoldigd vervoer of als werktuig of werkmiddel….

                        De keuring in Wallonië, wagen ingeschreven op een adres in Vlaanderen, ik wil niet in je schoenen staan als er iets gebeurd… begin maar te procederen….
                        veel plezier!

                        Aan vele wetten zijn achterpoortjes, maar wat niet zwart op wit geschreven staat, is interpretatie, en jouw interpretatie is daarom niet dezelfde als die van de overheid of rechtbanken…. je weet wel, het verschil tussen ‘naar de letter van de wet’ of ‘naar de bedoeling van de wet’….

                        Soit, iedereen doet maar wat ze graag doen, ik kan maar vertellen wat ik weet, hoor en zie.

                          Men schrijft “oldtimerkeuring zoals gewone ..keuring ZONDER nazicht op Gelijkvormigheid” dwz Geen gelijkvormigheidsattest verplicht aanwezig ,
                          dus geen keuring met of aan de hand van een PVG nummer . Net in dat PVG nummer staat per model beschreven o.a. de diameter en dikte van remschijven enz..
                          Proces Verbaal van Goedkeuring opgemaakt bij homologatie van dat voertuig model.

                          In principe moeten ze het voertuig keuring zonder te kijken op PC scherm naar het PVG nummer van het voertuig . De keuring schrijft het zelf dus moeten ze onderscheid maken tussen O plaat en normale plaat. Zonder PVG nummer is er geen vergelijk mogelijk tussen origineel en upgrade omdat ze geen referentie hebben of mogen refereren naar het betreffende model van auto . Enkel naar de werking en veiligheid van bvb remmen en schokdempers.

                          Die tuningsattesten slaan op een gewone periodieke keuring voor dagdagelijkse voertuigen . Deze tuningsattesten geven aan dat het voertuig model afwijkingen vertoond t.o.v het model volgens PVG nummer.

                          Wat is anders nog het verschil tussen een O plaat en normale plaat ? Een O plaat heeft beperkingen in gebruik ( geen woon werk ,enkel weekend of evenementen enz.. )

                          Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.
                          Net om deze aangehaalde reden is een jaarlijkseof 2 jaarlijkse keuring voor O platen ingevoerd.
                          Ik vind dat ergens een normaal gevolg van bepaalde oldtimers die echt niet veilig waren om te rijden op de openbare weg.

                          http://www.autoveiligheid.be/autokeuring/oldtim…ldtimer-verbouwingen ; hier staat toch duidelijk dat er geen attesten vereist zijn van de ombouwer of
                          constructeur of zijn mandataris . Bij twijfel is het de stationschef die moet aantonen dat bij b.v.b. grotere geventileerde remmen ,het desbetreffende voertuig “slechter “gaat remmen en de veiligheid van de mede gebruiker in het gedrang gaat brengen. Ik wil de eerst nog ontmoeten die dat op papier gaat zetten

                          Ik kan begrijpen dat er bepaalde Vlaams stations deze regel nog niet 100% toepassen ( door koppige onwetendheid ) , maar dan bied je je voertuig aan in Wallonie bvb als ze blijven moeilijk doen.
                          Ik blijf erbij dat ze ten zuiden van Vlaanderen soepeler zijn en meer “auto minded”.

                          De aangepaste wetten ivm de oldtimer keuring zijn duidelijk, de mensen in sommige stations zijn nog niet helemaal mee blijkbaar.

                          In geval van een “zelf gebouwde kitcar” wordt het wel moeilijker met een O plaat , dat blijft een grijze zone omdat je niet kan terug vallen op een constructeur en zijn achtergrond.

                          Wat staat er nu vermeld op het keuringsbewijs van een oldtimer ? nog steeds de tekst : «Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien» In het Waals gewest wordt dit vermeld op de groene kaart (volgens website Goca) . In Vlaanderen ook nog ? Ze vermelden het althans niet op hun Goca Vlaamse afdeling.
                          In principe zou er ook dezelfde tekst nog moeten opstaan want anders betekent dit dat we in België 2 verschillende soorten oldtimers hebben met dezelfde Belgische nummerplaat en een identiek Belgisch inschrijvingsbewijs maar met “anders uitziend” keuringsbewijs .Een Vlaamse en een Waalse oldtimer 😀 😀 😀 . Ik hoop dat die nooit betrokken geraken in éénzelfde verkeersongeval want anders gaat de politie grijze haren krijgen bij het opmaken van een PV 😆

                          Wie zei ook weer dat het confederalisme ons leven in Vlaanderen veel aangenamer ging maken.
                          Stemmen morgen maar op 25/5 voor de ….
                          Weet dat de meesten in Wallonië veel gelukkiger zijn en o.a. geen zorgen hebben om met hun oldtimers op straat te komen ( heb 2 collega’s die beiden een oldtimer rijden)

                            Ja Zuff, dat klopt… maar als je dan eens verder kijkt dan zie je ook bij ‘andere attesten’ ook ‘Tuning’… en remmen aanpassen wordt gezien als tuning… dus moet je attesten kunnen voorleggen…

                            https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/personenwagens/personenwagen-verbouwingen
                            https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/oldtimer/oldtimer-verbouwingen

                            Je zegt het zelf, “kunnen ze je voertuig niet afkeuren wegens upgrade van betere remmen”… wie zegt dat je aanpassingen ‘betere remmen’ zijn? De fabrikant heeft destijds remmen op de wagen gemonteerd die volgend hem veilig waren. De wagen is zo gehomologeerd om op de baan te komen, dus andere remmen moeten een attest hebben dat ze ook toegelaten worden op het voertuig….
                            En ja, ik weet wat je wil zegen, en ik weet dat de remmen van vandaag beter zijn dan die van 30jaar geleden… maar dat wil voor de wetgever nog niet hetzelfde zeggen dan voor ons…

                              [quote=”ern69″ post=276642]Thx Bollocks , dan maar terug de originele remmen zoeken en monteren voor de keuring .[/quote]

                              In principe ,als je de puntjes op de i zet ; kunnen ze je voertuig niet afkeuren wegens upgrade van betere remmen

                              zie tekst “De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een “gewone” periodieke keuring, echter ZONDER:
                              nazicht op gelijkvormigheid;
                              ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste ‘in dienst’ van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.”

                              Dit vind je terug op https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/keuringstypes/keuring-oldtimer

                              ik begrijp hieruit dat je je oldtimer nog steeds mag aanbieden zonder gelijksvormigheidsattest ( zoals voorheen )

                              “[b]Welke documenten voorleggen?

                              – Belgisch voertuig

                              Kentekenbewijs (=inschrijvingsbewijs);
                              Laatste keuringsbewijs;
                              Andere attesten (LPG, CNG, …)”[/b]

                                @Litho, preventief zwart spuiten is geen slecht idee… ik heb gisteren opgevangen dat ‘ze’ die gele B6-en niet graag zien, origineel was alles zwart bij Porsche, dus als je de oude schokdempers vervangt door identiek dezelfde van Bilstein (die ze per slot van rekening ook bij Porsche levert) maar in een ander kleur, krijg je mogelijk problemen op de keuring… dus… de bussen zwarte verf zullen het goed doen de komende maanden….:bounce:

                                  Litho, schroefveren zijn geen probleem , 18 duim ook niet , stalen remleiding mag ook…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.