Oldtimerkeuring…..het is zover….

Home Forum Porsche Talk Oldtimerkeuring…..het is zover….

  • Maker
    Discussie

  • Gert
    Deelnemer

      Yep, net thuisgekomen en wat vind ik op de keukentafel? De uitnodiging op met de 944 naar de keuring te gaan. Alleen jammer dat er geen duidelijke einddatum staat. Men gebruikt de standaard formulieren die verwijzen naar de geledigheidsdatum van uw huidig keuringsbewijs -> niet opgegeven of de dag waarop de auto 4 jaar wordt….-> ook al 29 jaar geleden….. De wagen is ingevoerd vanuit Nederland, ergens in oktober/november ingeschreven in 2016 maar als ik mij nog goed herinner ooit in Nederland ergens in juni/juli 1990 ingeschreven. Nergens op het oproepingsforlulier vind ik een uiterste vervaldatum. Een gelijkvormigheidsattest heb ik volgens mij ook niet.
      Ben eens benieuwd wat ik op de keuring allemaal ga meemaken. Ik hoop dat ze voor een oldtimer em langere perieode toelaten voor herkeuring maar ik vrees ervoor.
      Wordt zeker vervolgd….

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
      • Oei oei…ik ben van Houthalen…dus ‘t zelfde station.
        Ik heb de bilsteins b6 eronder met blauwe stofkappen en verstelbaar (origineel ook).
        Misschien preventief zwart spuiten zodat ze niet op rare ideeen komen daar…
        En misschien bewijs meenemen dat de originele ook verstelbaar waren.
        Beter voorkomen dan terug moeten gaan…
        18″ velgen….ook al niet standaard…op een C4 van 1990
        Alhoewel de rolomtrek toch ‘t zelfde zal zijn vermoed ik.

          Thx Bollocks , dan maar terug de originele remmen zoeken en monteren voor de keuring .

            Pech gehad?

            Ruitensproeier, afkeuren is misschien overdreven, maar een opmerking… kan ik snappen (is vaak een vastgelopen radertje binnen in de pomp, door kalkafzetting) en vrij eenvoudig op te lossen.

            en die remmen… zie ik geperforeerde schijven??? Dan had je eigenlijk op voorhand al geweten dat je afgekeurd zou worden…

            Tenzij een attest van de fabrikant dat het voertuig origineel met geperforeerde was uitgerust, zijn deze verboden op de openbare weg…
            remschijven veranderen (lees door de niet originele vervangen) vereist een CE attest van goedkeuring zowel van fabrikant schijven als toelating van fabrikant van het voertuig…….

            zie ook:
            http://www.goca.be/upload/AKCT/tuning_NL.JPG
            http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning#niet%20aanvaard

            Zijn jouw remschijven veiliger dan de originele? Waarschijnlijk wel, maar daar is geen bewijs van voor GOCA, dus keuren ze af…. jammer maar helaas een realiteit….

            In vergelijking met Duitsland en de TüV keuring is daar veel meer mogelijk, bij ons jammer genoeg niet…. de tuning-wetgeving bepaalt wat kan en niet kan, en daar is geen ontkomen aan, nieuwe wagen of oldtimer…. proberen met een ‘tuningverslag’ laten op te stellen (als je de attesten van je remschijven kan vinden?)

            Succes bij je volgende stappen… hopelijk krijg je hem snel door de keuring zodat je weer kan genieten…

              Deze week met de 964 naar de keuring in Hechtel geweest . Afgekeurd omdat de ruitensproeier niet werkte en de remmen zijn niet origineel….
              Zieligaards

                Et voilà, we hebben onze groene kaart voor een jaar.
                Uitstoot werd niet gemeten. Heb dat nog al eens voorgehad maar dan met de Boxster. Dacht toen dat ze het vergeten waren nu ook weer.
                Heb dan toch maar gevraagd waarom ze niet gemeten hebben.
                Goh ja, er worden niet veel km mee gereden, hé. Zo vervuilend is die dus niet, hé.
                Ik kreeg dan nog wat onduidelijke uitleg en hij moest dan aan zijn collega vragen die ondertussen de onderkant aan het inspecteren was.
                Heb dan maar wijselijk besloten om niet verder uit te vragen of ze zouden hem mss nog helemaal terug naar het begin rijden om de meting uit te voeren.:shock:
                Me happy.
                Normaal ging ik hem nu te koop zetten maar doordat ik er nu weer mee gereden heb, ben ik toch weer wat gecharmeerd geraakt door die oude 3.0 4 cilinder.
                Zal er nogeens een nachtje over slapen.

                  US of ROW maakt volgens mij geen verschil, beiden waren uitgerust met catalysator en zelfde motormanagement.

                    Thx Bollocks…maar de lijst stopt bij ’89, en de 964 is van ’89 tot ’93.
                    Misschien maakt het ook geen verschil….

                      Aub, onderaan in de lijst… Europeaan en USA versies verschillen nogal… onbelast 0.6 tot 1.5%

                      http://www.klassik-stammtisch.de/porsche/technik/einstellwerte911_1965%20_1989.pdf

                        Geen idee. Als ik eraan denk zal ik dinsdagochtend eens polsen bij de keurder, als het een sympathieke is.
                        Hopelijk ene zonder ochtendhumeur want ik ben de eerste….
                        Ik vermoed echter dat de computer zal zeggen of het ok of niet ok is, dus weet niet of hij het zo uit het hoofd zal weten.

                          Weet er misschien iemand hoeveel de CO waarde mag bedragen voor een 964?
                          Mijne komt wel uit USA…daar waren de normen misschien ook al iets strenger dan in Europa…

                            [quote=”bollocks” post=276397]Mijn grote vraag is vooral of er behalve de ‘normale’ keuring gelet wordt op ‘originaliteit’ en ‘conformiteit’?[/quote]
                            Ben zelf een maand geleden geweest (was met de SL, niet met de Porsche maar dat doet er niet toe), en die heeft deze winter een niet conforme nieuwe catalysator gekregen. In de zin van dat hij wel doet wat hij wel moet doen, mar er staat geen ‘EU’ keurteken (of zoiets) op. Niks van gezegd op de keuring. Er is tevens een scheur in de voorruit van 15cm (niet volledig er door, enkel het buitenste raam), welliswaar langs de passagierskant, ook daar hebben ze niks van gezegd. Wel gezaagd dat de pinkers niet perfect oragne meer knipperen 🙄 . En dat een V8 toch wel fantastisch klinkt 8) . Maar was wel ‘geslaagd’ in de keuring ondanks de minder orange pinkers (wat ik zelf niet zie trouwens).

                              Zal er dit weekend eens werk van maken. Zat de afgelopen dagen in het buitenland. Het is ingevoerde wagen en als ik mij nog goed herinner heb ik geen gelijkvormigheidsattest. Ik meen wel gelezen te hebben dat er niet naar conformiteit gekeken wordt…. ik ga er vanuit dat hij wel conform en veilig is maar ja…tijdens de 25 jaar vooraleer hij in mijn bezit kwam, kan er wel wat aan gewijzigd zijn…

                                de 944 laten keuren voor oldtimer, totaal geen problemen gehad…
                                ben benieuwd als jij gaat 🙄

                                Ive

                                  een paar jaar geleden had ik een VW kever, een ovaaltje van 1956. Mét schijfremkit vooraan.
                                  Op de keuring in Turnhout kreeg ik te horen dat ze hem niet konden afkeuren omdat hij geen gelijkvormigheidsattest had (in 1956 was dat er nog niet), maar dat iedereen weet dat kevers van toen géén schijfremmen hadden.
                                  De stationschef gaf zelf toe dat zij een oogje dichtknijpen bij oldtimers waarbij effectieve verbeteringen aangebracht werden zoals trommelremmen ombouwen naar schijfremmen.
                                  Dit alles is ondertussen een 5 tal jaar geleden, dus kan nu natuurlijk helemaal anders zijn.

                                    In bijlage de richtlijnen voor de keuring en wat dus kan/ niet kan.

                                    Op de site van BVOF : hier
                                    Hierin staat een korte opsomming van toegelaten/niet toegelaten wijzigingen

                                    Ministeriële instructie voor de keuringscentra : hier
                                    Vooral bijlage 1 (de tabel) beschrijft wat ze testen

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.