Oldtimerkeuring…..het is zover….

Home Forum Porsche Talk Oldtimerkeuring…..het is zover….

• Maker
    Discussie

• Gert
    Deelnemer

Yep, net thuisgekomen en wat vind ik op de keukentafel? De uitnodiging op met de 944 naar de keuring te gaan. Alleen jammer dat er geen duidelijke einddatum staat. Men gebruikt de standaard formulieren die verwijzen naar de geledigheidsdatum van uw huidig keuringsbewijs -> niet opgegeven of de dag waarop de auto 4 jaar wordt….-> ook al 29 jaar geleden….. De wagen is ingevoerd vanuit Nederland, ergens in oktober/november ingeschreven in 2016 maar als ik mij nog goed herinner ooit in Nederland ergens in juni/juli 1990 ingeschreven. Nergens op het oproepingsforlulier vind ik een uiterste vervaldatum. Een gelijkvormigheidsattest heb ik volgens mij ook niet.
      Ben eens benieuwd wat ik op de keuring allemaal ga meemaken. Ik hoop dat ze voor een oldtimer em langere perieode toelaten voor herkeuring maar ik vrees ervoor.
      Wordt zeker vervolgd….

10 reacties aan het bekijken - 31 tot 40 (van in totaal 40)
      • Pech met de lichten, (al kon je dat op voorhand laten afstellen hebben….) maar als er verder geen opmerkingen waren, weet je op zijn minst dat de rest ok is…

Mijn grote vraag is vooral of er behalve de ‘normale’ keuring gelet wordt op ‘originaliteit’ en ‘conformiteit’?
        Voorbeeld; ik rij met verbeterde remsystemen (vb trommels omgebouwd naar schijven), servo stuur, betere vering, uitlaat, andere benzinetoevoer (bv pomp ipv vacuumaanzuiging, injectie ipv carburator) …. andere luchtregeling (LMM vervangen door moderne MAF), … enz …. dergelijke zaken kunnen het verschil maken tussen bv een oldtimer ‘”originele restauratie” goedkeuren of een “resto-mod” afkeuren, die eigenlijk veel veiliger is, milieuvriendelijker en beter aangepast is om veilig deel te nemen aan het huidige verkeer… (worden vaak uitgevoerd op USA-muscle cars, wegens gebrek aan originele wisselstukken of wegens ronduit gevaarlijk – mijn droom blijft een Chevelle SS van ’70)

Hoe gaan ze trouwens op de keuring zien of er originele stukken op zitten of andere, zeker bij wagens die soms ouder zijn dan de mannetjes die de keuring uitvoeren?

Ben sinds gisteren ervaringsdeskundige. Met 944 S2 geweest, resultaat : afgekeurd wegens niet correcte afstelling lichten. Dus gaan laten bijregelen en weer terug en nog ‘ns 1 uur en 13 euro extra kwijt.
          Eens met kastenteufel : los van CO-test op ralenti is keuring vergelijkbaar met een niet-oldtimer, denk dat er kortelings heel wat oldtimers op de schroothoop gaan belanden of verkocht gaan worden in onderdelen.
          Conclusie : de zoveelste extra belasting en extra burgertje pesten.

Stelt in elk geval niet veel voor…36€ extra belastingen, meer niet.
            Geen toegevoegde waarde voor auto’s die zo weinig jaarlijkse KM’s maken vond ik…

Ben in januari geweest met de 964 en is inderdaad niet veel verschil met mijn andere wagens die geen oldtimer zijn .

Oldtimerkeuring op heden in Vlaanderen compleet zelfde testen als reguliere keuring. Wel worden de waarden Co-meting gehanteerd bouwjaar voertuig. Ook geen gelijkvormigheidsattest nodig.

Inderdaad, is in jouw geval 05/06

Ben ook erg benieuwd naar jullie bevindingen! Sterkte!

@Fkris, ok nu zie ik het. Dan moeten we er vanuit gaan dat het 05/06 is.

We wisten dat het ging komen, de vraag die iedereen zich stelt wordt binnenkort misschien beantwoord door jullie… En, hoe gaan ze het nu doen en waar gaan ze op letten?????

We volgen dit topic met arendsogen….

Succes met de keuring!

Ik heb de uitnodiging voor mijn 964 al enkele maanden terug ontvangen, volgens mij is uiterste dag en maand hetgeen staat vermeld op de voorzijde vlak voor de vermelding van merk en type.
                          Bij mij is dat 07.02 maar omdat ik niet jaarlijks in de winterperiode wil gaan, heb ik het laten vervallen en ga ik binnen enkele weken. Boete en risico bij laattijdige keuring is toch miniem…:twisted:

10 reacties aan het bekijken - 31 tot 40 (van in totaal 40)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.