Home › Forum › Zeverhoekje › Oldtimerstatuut…
- Dit onderwerp bevat 42 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 4 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
26 juni 2013 om 12:29
http://www.bfov-fbva.be/index.php/dossiers-news/81-dossiers/220-visie-oldtimerstatuut
Ben eens benieuwd of dit nu effectief van kracht wordt…
-
MakerDiscussie
-
@Hendrik914
er stond in die nieuwsbrief idd nog een passage over aanhangers en MTM maar die heb ik hier bewust niet herhaald wegens niet relevant. (weinig porsches met trekhaak)er zal ook geen enkele agent verbaliseren omdat er op een platte kever permanent levensgrote stickers hangen van Gulf, Bastos, Martini, … verder zie ik weinig kandidaten op dit forum om met reklame te gaan rond bollen voor een ander
je zou echter wel goed opvallen in het straatbeeld met zo’n voertuig
Er staat uitdrukkelijk woon-werk verkeer en commerciëel gebruik. Wat niet verboden is, is toegelaten. (Voorlopig toch nog.)
Deepee,
als ik jouw uitleg interpreteer, zou eens een keertje per jaar onbetaald (ttz enkel benzine betaald bijv.) meerijden in een publiciteitskaravaan met een aanhangwagen met een tapinstallatie erop wel mogen en echt het hele jaar rondrijden met publiciteit geschilderd op de wagen (voor een biermerk bijv.) niet. Belangrijke wijziging, old timers mogen een aanhangwagen trekken?Vroeger niet, nu wel volgens mij… denk niet dat een boodschap doen onder commerciële doeleinden valt
“commercieel gebruik verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin”
Commisjes (boodschappen) heeft (bij mij toch) geen positieve impact op de financies…
Discussie op het werk mag je met uw oldtimer naar de winkel???? Ik weet dat dit niet mocht in het verleden hoe zit dit bij de nieuwe wetgeving.
de BVOV verduidelijkt enkele veel gestelde vragen en misvattingen:
Wat met de straal van 25 km?
Gelet op het feit dat de oude wettekst vervangen werd door de nieuwe is er geen sprake meer van de straal van 25 km en valt deze beperking dus weg..Mag ik met de O-plaat in het buitenland rijden?
Ja want de O-plaat is een gewone nummerplaat die geldig is in het buitenland.Erratum BFOV : Document ‘Staat van het voertuig’
Tijdens onze communicatie van 26.06.2013, hebben we een flyer opgesteld die u kon afprinten om toe te voegen aan uw boorddocumenten.Het puntje C op dit document maakte melding van het feit dat de oldtimers met een O-plaat een keuringsbewijs ‘Staat van het voertuig genaamd’ moesten bezitten. De meeste voertuigen ingeschreven met een O-plaat zijn sowieso in het bezit van dit document en dit wordt nu rechtstreeks afgeleverd bij elke nieuwe inschrijving.
Maar, tijdens de overschakeling naar de Europese nummerplaat hebben vele liefhebbers hun oude traditionele nummerplaat omgewisseld voor een Europese O-plaat en dit door middel van een administratieve procedure ZONDER dat de oldtimer een technische keuring moest ondergaan.
Tijdens onze overlegvergadering op donderdag 04.07.2013, werd de beslissing genomen dat deze liefhebbers zich niet naar de technische keuring moeten begeven, noch in het bezit hoeven te zijn van het document ‘Staat van het voertuig’. Het feit dat de oldtimer een O-plaat bezit is voldoende om aan de ordediensten aan te tonen dat het voertuig vrijgesteld werd van een periodieke keuring.
We hebben intussen onze folder aangepast die u opnieuw kan afprinten via de volgende link: klik hier.
Opgelet: in het magazine dat onderweg is werd de oude folder nog toegevoegd. We zullen een nieuwe drukken en meesturen met ons magazine van de maand augustus.
Wat mag de technische keuring controleren met het oog op het bekomen van een O-plaat?
De verschillende keuringsstations moeten de instructie toepassen van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Er is een nieuwe instructie in de maak teneinde deze gelijk te schakelen met de nieuwe wetgeving en van zodra deze van toepassing is zullen we u hierover informeren.Intussen blijft de volgende instructie van toepassing: klik hier.
Attest ‘Oldtimerverklaring’
We melden u dat de Oldtimerverklaring geen enkele waarde meer heeft gezien deze nog de oude wettekst weergeeft. U hoef deze verklaring dus niet meer mee te sturen met het roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig gezien deze voorzien wordt van de stempel ‘Enkel Oldtimer’.Hoe overschakelen van het gewone statuut naar het oldtimerstatuut?
Veranderen van statuut kan enkel door het voertuig aan te bieden aan de technische keuring en om alzo een herinschrijving aan te vragen als oldtimer. U ontvangt op de keuring een roos aanvraagformulier tot inschrijving van een voertuig dat u moet overhandigen aan de verzekeringsmakelaar. De verzekeringsmakelaar vraagt de nieuwe O-plaat aan die u door Bpost thuis of op een plaats naar keuze geleverd zal worden. U dient wel 30 EUR te betalen aan de postbode.Het is raadzaam om deze wijziging aan te vragen tijdens de maand waarin u het voertuig op uw naam destijds heeft ingeschreven, dit om te vermijden dat u twee maal een forfaitaire verkeersbelasting zou moeten betalen. Bijvoorbeeld: het voertuig werd op uw naam ingeschreven op 15/09/2009, ga over tot de wijziging tijdens de maand september.
Er wordt geen bijzondere inverkeersbelasting (BIV) geheven gelet op het feit dat het om een herinschrijving gaat op naam van dezelfde titularis.
Mijn oldtimer is nog steeds voorzien van een traditionele nummerplaat (dus geen O-plaat). Ik heb nooit stappen ondernomen om deze om te wisselen naar een Europese O-plaat. Ik bezit al dan niet de toenmalige oldtimerverklaring. Ik ben niet meer naar de keuring geweest sinds x-aantal jaren. Ben ik in regel met de huidige wetgeving?
Neen, u bent helemaal niet meer in regel met de huidige wetgeving. Uw voertuig wordt trouwens aanzien als een gewone personenauto en niet als oldtimer! Hierdoor is de geldigheidsdatum van de technische keuring vervallen zelfs indien u destijds kon genieten van een vrijstelling door middel van de oldtimerverklaring.Wat nu?
– u kan opnieuw naar de keuring gaan met het oog op een jaarlijkse keuring waar u dan een geldig keuringsbewijs zal ontvangen.
– u kan naar de technische keuring gaan met het oog om een O-plaat aan te vragen – zie procedure hernomen in vraag nr 9Mag ik occasioneel een huwelijk rijden met een O-plaat?
Voor zover het vervoer occasioneel gebeurt (+/- 2 keer per jaar) en waarvoor geen vergoeding betaald wordt, en dat het om een vriendendienst gaat voor een lid van uw club of een lid van de familie, is dit uiteraard toegelaten.Vanaf het ogenblik dat u de oldtimer geregeld gaat gebruiken voor het rijden van huwelijken en dit tegen vergoeding, dan is dit verboden met een O-plaat en dient de oldtimer aanzien te worden als ceremoniewagen.
Waarschijnlijk.
En net zoals bij de camionetjes zullen een paar uitzonderingen die het te bont maken het weer verpesten voor al de rest :bounce:Op uw keuringspapier staat een zinnetje dat de technische staat van uw voertuig niet nagezien is dus u bent gewaarschuwd he. Trouwens zijt ge verplicht uw voertuig in een technische goede staat te houden. Ik vrees ook nu de beperkingen voor een groot stuk wegvallen het niet lang zal duren voor men het oldtimerstatuut gaat verkrachten met als gevolg dat na verloop van tijd bijkomende maatregelen komen. Een keuring om x aantal tijd was niet slechter geweest mijn inziens.
Zoals vermeld die jij je wagen te onderhouden als een goede huisvader….
Ik ben woensdag naar de keuring geweest voor die keuring en daar heb ik wel even mijn wenkbrouwen gefronst……. :bounce:
Hoe weinig daar word nagezien aan de auto!!! Ze hebben zelfs de lichten niet opgezet.
Remmen op de testbank maar moeten niet gelijk zijn, rubbers onder de auto kijken ze van ver na, van heel ver :relaxman:
Dan rijd je met een auto van over de 200 PK , als daar maar geen miserie van komt!was hierover al geen draadje met verwijzing naar de nieuwsbrieven van de BFOV?
mss kan een MOD deze bijdrage samenvoegen met deze topicEindelijk is het zo ver . Het nieuwe statuut gaat in voege vanaf 1 JULI 2013.
Bekijk de link.
http://www.bfov.be/images/frontpage/communique_NL.pdfHier kan je gewoon zonder afspraak gaan en ga je via de herkeuring binnen.
Roos formulier meenemen, dat stempelen ze dan verder af daar.
Je kan met Z platen ook wel gaan, wel je papieren daarvan meenemenHet is een gedeeltelijke keuring:
controle van de reminrichting
nazicht van het chassisnummer
nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek
controle van de stuurinrichting
controle van de sleepinrichtingNog meer info: http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-oldtimer
Wat moet ik dan nu doen om de mijne een O plaat te doen krijgen? Ik heb hem gisteren ingevoerd en heb een roos formulier gekregen. Moet ik dangewoon naar de keuring gaan en zeggen dat het een oldtimer keuring is? En ik mag met mijn Z platen ook gaan? En wat word er dan gekeurd? Alles gelijk een gewone keuring of gewoon of alles werkt? En moet ik een afspraak maken dan?
Gr. David. 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.