olie

  • Maker
    Discussie

  • 4s

      welke olie dient er gebruikt te worden bij een 993 (ik veronderstel ook bij andere porsche-modellen)?

      Mobil 1 (als merk) 0w – 40 (als specificatie)?

      en valt het mee om de olie zelf te vervangen?
      kan je de twee oliefilters (waar zitten ze juist) gemakkelijk losmaken of heb je er speciaal gerief voor nodig?

      hoeveel met vervanging van filters 10l?

      heeft hier iemand ervaring mee?

    10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
      • Bij mijn laatste onderhoud is er ‘dunnere’ (als ik mij nie vergis) olie in de wagen gedaan, volgens de garage omdat ik nogal veel kilometers doe, in files sta, en dus de motor intensief belast. Ik ken er zelf te weinig van, … helaas

          Niet vervangen!!!!
          Een wagen rijdt gemakkelijk 350.000km zonder te verversen. 😆 😆

          Zie ander topic over olie. 😉

          4s

            [quote=”Peter R.”:vxdx44ux]

            Zelf rij ik nu met 5W40. Bij de volgende oliewissel zal ik eens 15W40 gebruiken en kijken wat de invloed is op motortemperatuur, -druk en mechanische geluiden.
            Bij het aflaten van de olie gaat die dan naar het lab en kan ik eens een vergelijking maken met de 5W40 die er voordien uit kwam.

            Peter R.[/quote]

            heb hier al resultaat over?

            heb vandaag de olie ververst bij de porsche, moet zeggen de link is een heel goede hulp, maar het blijft toch altijd een eerste keer …

            het heeft wat tijd gekost, maar ben er geraakt, mocht wel de olie zat er ondertussen ongeveer 3 jaar in.

              Das een goeie, en eentje waar ik mij al een tijdje een en ander bij afvraag.

              Origineel werd door Porsche 15W40 geadviseerd. Waarom dit in de loop der jaren veranderd is is m.i. eerder ingegeven door commerciële overwegingen dan technische.

              Het getal dat ons hier interesseert is immers het “15” gedeelte. Het W40 gedeelte (viscositeitsrange bij 100°C) is immers gelijk (nota aan de 0W60 gebruikers : op bedrijfstemperatuur is uw olie merkelijk DIKKER dan 0W40)

              De “0” olie is dus bij koudstart merkelijk dunner dan de “15” olie, en tot de 100°C (omtrent de temp. waar de thermostaat open gaat) zal ze makkelijker druk opbouwen dan de “0” olie.

              Er dient echter wel rekening gehouden te worden met de interne toleraties van de 993 motor. Helaas zijn mij die onbekend. MAAR bij wijze van waarschuwing dienen we er WEL rekening mee te houden dat “0” olie NIET NOODZAKELIJK beter is voor onze motoren dan “15” olie.
              Het resultaat is makkelijker te zien bij oude motoren. Ze gaan meer olie verbruiken omdat de interne dichtingstoleranties groter zijn, en slechter smeren omdat de dunnere olie binnen de grotere mechanische toleranties (bijvoorbeeld de ‘big ends’) niet voldoende film kunnen opbouwen. Als de motor warm wordt worden de mechanische toleranties kleiner (metaal zet immers uit) en verdwijnt dit probleem geheel of gedeeltelijk;
              Nu is bij een ouwe Land Rover gedeeltelijk meer dan goed genoeg, maar bij een 993 motor schat ik het een beetje kritischer in.

              Zelf rij ik nu met 5W40. Bij de volgende oliewissel zal ik eens 15W40 gebruiken en kijken wat de invloed is op motortemperatuur, -druk en mechanische geluiden.
              Bij het aflaten van de olie gaat die dan naar het lab en kan ik eens een vergelijking maken met de 5W40 die er voordien uit kwam.

              Peter R.

              4s

                op de luchtfilter staat bij mij een sticker dat porsche Mobil 1 aanraadt,

                bij mij hing aan de motor een briefje met een serviceinterval erop van het merk Aral, waarop 0w 40 als specificatie vermeld staat

                bij Shell is de specificatie 0w 40 vervangen door specificatie 5w 30

                iemand hiermee (5w 30) ervaring?

                  Eens van proeven hé Koen 😆

                    Bij mijn laatste ondershoud stond er op het kaartje dat er 0W60 in de CS is gedaan.
                    Waarom weet ik ook niet precies.
                    Kan ik ergens aan zien dat die er specifiek inzit ❓

                    4s

                      bedankt voor de link zo kan ik verder

                        Mobil1 0W40 vind die van mij SUPER 😉

                          Mobil 1 is perfect. 0-40 of iets anders , allemaal goed in ons klimaat.
                          De 0-40 is het dunst bij koude start.

                          Vervanging zelf doen kan als je wat handig bent.
                          info hier :
                          http://p-car.com/diy/changeoil/

                        10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.