Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › olie analyse in Belgie?
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door
Van Aelst William.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Drip” post=256514]Olieanalyse in België:
Alpha Maintenance Systems
Bergensesteenweg 713
B- 1600 Sint Pieters-LeeuwContact persoon is;
Ann Walravens
Tel: 023650224[/quote]reply gekregen dak ondanks checkbox af, toch in zijn @#@# mailing list zit :bounce: , meer heb ik nog niet gekregen
al een antwoord gekregen van ingelbeen, ook wel eens benieuwd naar zoiets.
Zelfs voor mun dailydeze hier nog eens gecontacteerd
http://www.ingelbeen.be/en/signum-oil-analysisja , maar ik zoek toch echt iets in Belgie.
op uiterste limiet Nederland of UK
Maar ik spreek niet genoeg Duits om een technisch gesprek met ze te voeren.en als ik ze geen vragen kan stellen die ze verstaan en ik geen antwoorden kan krijgen die ik begrijp.
Dan betaal ik voor iets waar ik niks aan heb.Ik kan dan even goed mijn vinger in de olie stoppen
en er van proeven met mijn mond, en zeggen ,tja, zit precies wat tang op.. kga er wat sambal bij moeten doen.https://www.oelcheck.de/fileadmin/oelcheck/pdf/untersuchungsumfang/untersuchungsumfang_de.pdf
volgens mij wordt er getest op de elementen in de uiterst rechtse kolom
ijzer, chroom, tin, alu, koper…
nu is mijn duits niet zo geweldig goed.
Maar ik zie daar niets in die oelcheck die verder gaat dan viscositeit en olie conditie analyse.Das ook gewoon een test om te zien of je nog 10000 km verder kan met dezelfde olie
Das goed voor truckers die 30 liter of meer olie in hun systeem hebbenHet zegt niks van je krukas lagers, stangen lagers, ims, of olie pomp slijtage
SGS antwoorde wel, ze werken ook voor particulieren.
Maar mijn vraag voor analyse misbegrepen, eerst stelden ze dit voor
Test
Method
Engine oil
Schedule CodeENG1
Appearance
in house
X
Colour
ASTM D6045Kin.vis 100°C
ASTM D445
X
Kin.vis 40°C
ASTM D445Kin.vis 40°C after degassing
ASTM D445Viscosity Index
ASTM D2270Seta Flash 190°C
ASTM D3828
X
Flash Point, Cleveland Open Cup
ASTM D 92Flash Point, Pensky Martens
ASTM D 93Glycol
HS-GCWater
HS-GC
X
Water Karl Fisher
ASTM D6304Fuel Dilution
HS-GCSpectro ICP Organic environment *
ASTM D5185
X
Spectro ICP Water environment **
in houseSoot content
FTIR
X
Oxydation/Nitration
FTIRFTIR Analysis
FTIRTAN
ASTM D664TBN
ASTM D2896pH
Membrane filtration 0.8 µm
ASTM D4055Membrane filtration 5.0 µm
ASTM D4055Ferrography
Direct readingFerrography
AnalyticalRPVOT
ASTM D2272Particle Counting
ISO 4406(99)PQ Index
Micro Conradson Carbon Residue
ASTM D4530Dielectric strenght
ASTM D1816Bacteria
in houseDensity at 15°C
ASTM D4052Oil Content
in houseReserve Alkalinity
ASTD D1121Elemental analysis (X-ray)
in houseS (X-ray)
in house* Fe, Pb, Cu, Si, Al, Cr, Ag, Mg, Ba, V, Sn, B, Ca, P, Zn, Mo, Mn, Sb, Ni, Na, K, Cl
** Al, Cu, Fe, Pb, Ni, Ca, Mg, Mo, Zn, Si, B
*** all elements present
time (days)
5quantity (ml)
60price (€)
75Bijkomende Admin cost – opslag en vernietiging vh monster : 21 €
Enkel die met een X dus.
Ik vraag door, want dat leek me gewoon olie life analyse te zijn.
Waardoor je weet of je die olie al moet vervangen of nog verder kan.
(maar das niet relevant voor ons , want niet genoeg olie, de test kost evenveel als een 10 liter nieuwe olie)Daar heb je niks aan om lager slijtage en of IMS preventie op uit te lezen.
Ik leg nogmaal uit wat ik wil en waarom
Krijg ik dit terug
Dan stel ik het volgende voor:
ICP (additief en slijtage-elementen) 121 €
Analytische ferrografie (slijtagedeeltjes) 259 €
Administratie/disposal cost 21 €Kortom 400 € om “een beeld” te krijgen
Maar dat beeld zegt niet alles, en voor die prijs is het ook niet echt realistisch meer om dit periodiek te doen.Lijkt mij een beetje aan de dure kant te zijn.
Ik dacht echt dat ik elders al veel goedkopere analyses heb horen zeggen, die wel metaal analyse doen en wel periodiek haalbaar leken.Zijn er nog andere partijen in Belgie?
Of zal het echt beter zijn in NL of elders?[quote=”de_koen” post=255769]http://www.lubricants.total.com/what-is-anac.html
total/anac, website werkt niet, geen contact gegevens en de contact knop werkt niet.
oilsense antwoord nie eens op email
SGS kende ik niet, ik stuur ze eens een email[quote=”de_koen” post=255841]
Beter is een analyse op aanwezigheid van metalen om de slijtagegraad van de motor/lagers te kunnen bepalen[/quote]Dat zoek ik,
water en olie mix , dat merk je wel zelf op andere manieren.Niemand hier die het al gedaan heeft ergens?
Want ik heb het idee dat de meesten niet op particulieren gericht zijn maar op industrie.
Die SGS website gaat ook die richting uit.water of koelvloeistof zijn enkel handig om te testen op scheur in motorblok/cilinderkop/pakking
Beter is een analyse op aanwezigheid van metalen om de slijtagegraad van de motor/lagers te kunnen bepalen
k heb al iets gevonden hier is de link http://www.motorvervuiling.nl
Er bestaan ook strips waarmee je je olie kan testen of er water of koelvloeistof inzit, alleen weet ik niet waar je die kunt verkrijgen !
De strips verkleuren naargelang of de olie water of koelvloeistof bevat ! ( we hebben deze test in de avondschool gedaan)
Ik tracht te weten te komen waar je deze kunt verkrijgen, als je dat eventueel nuttig zou vinden !
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.