olie en additieven

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen olie en additieven

• Maker
    Discussie

• targaboy
    Deelnemer

iemand slechte ervaring met Marly Olie en brandstof additieven voor diesel en benzine voertuigen?

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
      • Zou het zinvol kunnen zijn het preventief te gebruiken ?

[quote=”turbopete” post=112274]Bij mijn P heb ik wel 2 kleine lekjes (of is het zweten), 1 aan de boite en 1 aan de carter (links). Het is niet erg, en reeds meerdere malen stelde mensen met toch heel wat ervaring en kennis van oldtimers mij voor om het additief van Bardahl te gebruiken.

Wat zeggen de kenners hier, uit de vorige posts zijn er blijkbaar voor en tegenstanders…

ik ben meestal geen voorstander van deze “quick fixes” maar je weet nooit! Als het toch mogelijk is om op deze manier veilig de lekjes te verhelpen is het leuk meegenomen.

mvg,
          Peter[/quote]

Het is waar dat in het algemeen “additieven” een negatieve bijklank hebben. Wij moeten toegeven vaak terecht. Dit is een beetje spijtig voor de bedrijven die serieus met deze materie bezig zijn.

Het probleem wat u aanhaalt is een typisch voorbeeld waar in bepaalde gevallen met een kwalitatief product het probleem kan worden verholpen.

Kleine lekjes ontstaan vaak door het uitharden van rubber pakkingen. Dit zowel in de motor, versnellingsbak als de stuurbekrachtiging. Dit uitharden is een natuurlijk verouderingsproces dat door kwalitatief minder goede olie kan worden versneld.

In olie zitten bestanddelen die het rubber doen krimpen (uitharden) en anderen die het doen zwellen. Een kwalitatieve olie heeft een goed uitgebalanceerde verhouding van deze twee elementen. Goedkopere olie doet vaak de pakkingen krimpen waardoor lekjes ontstaan.
          Het element wat nodig is en wat de pakkingen doet zwellen is immers een kostelijke ester olie.

Nu vindt men op de markt additieven die deze pakkingen doen zwellen. Maar opgelet, naast die kostbare esterolie, zijn er ook bepaalde solvents die pakkingen doen zwellen. Er zijn dus additieven op de markt die inderdaad werken en het lek gaan verhinderen, maar wanneer ze solvents bevatten, gaan die de smering van de motor aantasten. Er zijn ook producten die wel op basis van esterolie zijn. Deze zijn over het algemeen een stuk duurder, maar werken heel goed en tasten het smeervermogen van de olie niet aan. Integendeel, want een ester is een verbeteraar van de smering.

In ons gamma vind je dit product onder de naam “Xenum Super Seal”

Hou er wel rekening dat het probleem niet zal zijn opgelost indien: de pakking niet uit rubber is vervaardigd of indien er scheurtjes zijn. Dan zal een additief niet helpen.

In vele gevallen is de herstelling blijvend of van langere duur, ook nadat de olie werd ververst.

Mvg

SUPER_SEAL_300ml_white_small.jpg

Bij mijn P heb ik wel 2 kleine lekjes (of is het zweten), 1 aan de boite en 1 aan de carter (links). Het is niet erg, en reeds meerdere malen stelde mensen met toch heel wat ervaring en kennis van oldtimers mij voor om het additief van Bardahl te gebruiken.

Wat zeggen de kenners hier, uit de vorige posts zijn er blijkbaar voor en tegenstanders…

ik ben meestal geen voorstander van deze “quick fixes” maar je weet nooit! Als het toch mogelijk is om op deze manier veilig de lekjes te verhelpen is het leuk meegenomen.

mvg,
            Peter

Ik ben nieuw op dit forum en reageer graag op deze conversatie. Ik ben zelf 20 jaar actief in de olie- en additievenbranche. Ik heb voor Marly, BP (Duckhams) en Putoline gewerkt en heb nu een eigen bedrijf (Xenum) waar wij oliën, smeermiddelen en additieven produceren.

Ik wou het vorige bericht over additieven graag nuanceren. Vooreerst zijn veruit de meest verkochte additieven geen olieadditieven, maar brandstofadditieven. Deze hebben sedert jaren hun nut bewezen, zowel in diesel- als benzinemotoren. Of het nu gaat over loodvervangers, octaan- of cetaanboosters of reinigende & smerende additieven; een goed product zal iedere gebruiker een voordeel opleveren. Vooral de reinigende (detecterende) additieven hebben een belangrijke invloed op het schoonhouden van de injectoren en inlaatkleppen met een betere werking van de motor tot gevolg.
              Ook motorolieadditieven kunnen belangrijke voordelen geven.

Ik kom terug op het voorbeeld van olielekken. De meeste lekken ontstaan door het gebruik van een niet optimale motorolie. Deze zal de rubberen pakkingen uitdrogen waardoor deze gaan lekken na een tijd (+ 100.000km). Er bestaan voor dit soort gevallen heel goede additieven op basis van een synthetische esterolie, die ervoor zorgen dat de rubberen pakkingen terug soepel worden en bijgevolg het lekken stopt. Bovendien zorgt dit soort additief niet voor een slechtere smering van de motor, omdat een esterolie van nature veel betere smeercapaciteiten heeft dan andere synthetische oliën. Het product is niet voor nieuwe auto’s, maar een ouder voertuig met olielekkage kan er zeker baat bij hebben zonder neveneffecten. De problematiek van additieven is dat er wel wat producten op de markt zijn die een minderwaardige kwaliteit hebben waardoor vaak een negatieve connotatie bestaat.

Overigens is de website over olie in het vorige bericht een hele goede.

Geen (negatieve) ervaringen, maar de consensus is toch dat de huidige generatie olien geen extra additieven hoeven. In tegendeel, additieven die je toevoegt zouden kunnen reageren met wat er al in de olie zit. Met minder goeie smering tot gevolg.

Hier staat meer info over olie dan je ooit nodig zal hebben 🙂

Ik zou bij een Porsche-motor geen toevoegingen in de olie gooien – de kans dat er iets oplost/verplaatst waardoor een 1 van de vele kleine olie-sproeiers gaat verstoppen is vrij groot …

nee geen problemen was gewoon maar een vraag of iemand negatieve ervaring heeft met marly producten das al

Normaliter hoeven de moderne olieën geen enkel additief. Zit je met een olie-en of waterlek dan kan dit opgelost worden zonder additieven. Toevoeging van additieven is een lapmiddel, zeker voor olie-en waterlekkages. Ik zou adviseren om indien het hier om een lek gaat, de oorzaak op te zoeken en dit gewoon te (laten) repareren. Heb zelf geen ervaring met dit soort additieven voor lekkages, wel met het additief MotorUp dat dan weer een totaal ander doel heeft dan lekkages te gaan stoppen (als dit is waar het hier over gaat natuurlijk).

Waarom die vraag heb je een olielekje ?
                        Mijn nonkel rijd rally met porsche en als deze olielekken doen ze daar bardhal in.

Mvg

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.