Olie lek in achterophanging

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Olie lek in achterophanging

  • Maker
    Discussie
  • Recent de P binnengedaan voor lente check up. Werd later die dag gebeld om te melden dat er olie lekte uit de achterdempers (PASM). Daar had ik niets van gemerkt en de wagen was nog recent door de controle geraakt.
    Is dat een veel voorkomend probleem bij de 997 4s mk1? Heeft iemand daar ook reeds problemen mee gehad. Ik dacht dat de ophanging van een porsche quasi onsterfelijk was. Zijn er eventueel betere alternatieven dan OEM?
    Dat grapje gaat me 2400 euro kosten :bounce:

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • Nee nee, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Maar dat is het in geen geval. Ik rij daily met een automaat en mijn voet staat links vastgeroest. Tenzij dat zelf zonder op de koppeling te duwen reeds beperkt doorslipte. Ik vraag me dus af welke andere redenen er kunnen zijn. Bij porsche zei men dat het eventueel ook kon komen van het olielek aan de krukaskeerring dat mogelijks een beperkte slip genereert. Maar ook dat lijkt me wat vergezocht. Ik ben dus op zoek naar andere oorzaken die bvb met verkeerde montage te maken hebben. Daar ben ik echter te weinig expert in en op het internet vind je daar ook niet veel over terug. 🙁

      Wim

        Ik denk dat je mij niet snapt, en is geen goei joke. 😆

        Een pedaalridder bedoel ik iemand die zijn voet altijd op de koppelingspedaal laat rusten tijdens het wegrijden en rijden, en tijdens het optrekken naar de hoogste versnelling hun voet niet volledig van het koppelingspedaal halen.
        Ze denken dan de koppeling niet in te drukken, maar dat beetje druk is net al voldoende om de koppeling niet volledig 100% goed te laten pakken en wat slip te veroorzaken, en daardoor de brandplekken.

        Je wilt niet weten hoeveel mensen die bij ons komen ik er tijdens een testrit op betrap, en er zijn ook te rustige rijders bij. 😉

          😀 😀 goei joke, nee nee easy rider, rustig warm draaien en dan gas geven. Op 90.000 werden koppeling en drukgroep vervangen. Het vliegwiel werd niet vervangen. Bij porsche zei men dat de drukgroep idd vrij recent was. Het vliegwiel vertoonde wel brandplekken dus dat moet wel ergens samenhangen. Maar van mijn rijgedrag komt het zeker niet. Het vliegwiel was ook een beetje hobbelig en vertoonde haarscheurtjes. Ik vaag me af hoe zot je eigenlijk moet doen om dat te bekomen. Dus ik denk dat er ergens in de installatie een fout geslopen is. Nu 125.000 km normaal rijgedrag achter de rug met dit resultaat. Dat klopt gewoon niet. :bounce: :bounce:

          Wim

            Koppeling kan ook brandplekken krijgen door rustig en normaal rijden, maar dat komt dan meestal omdat je (misschien) een pedaalridder bent. 💡

            En hebben ze toen (echt) vliegwiel en drukgroep ook vervangen op die 90K, of enkel de koppelingsplaat. :think:

              Nu blijkt ook het vliegwiel en de drukgroep brandplekken te vertonen. De koppeling en drukgroep werden 3 jaar geleden vervangen op 90.000 en ik heb daar sindsdien normaal mee gereden, snel ja maar geen rodelichtspurter. Ik begrijp dus niet waar die brandplekken vandaan kunnen komen, kan je een koppeling verkeerd monteren met dit als gevolg?

            5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.