Home › Forum › Porsche Talk › olie onder 964
- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Filip.
-
MakerDiscussie
-
16 september 2017 om 21:49
Vandaag gaan kijken naar 964
Staat al 6 maanden in toonzaal;
Onder de motor geen bodemplaat.
Er liggen druppels olie op de grond ( en hangen op de motor)
De verkoper zegt dat het normaal is als hij lang stilstaat.
Omdat ik een leek ben en weinig of geen ervaring heb deze vraag.
Bj 2/1992 en 202000 km ( dus met dichtingen)
Kan dat als hij lang stilstaat en hoe kan ik dat controleren?grtj
Picbe -
MakerDiscussie
-
Ik ben eens gaan zien op de FB pagina van M automotive, maar zie niet meteen een verwijzing naar loctite, ik ben wel benieuwd wat daar voorgevallen is …
[quote=”Foost” post=256774]Ook hoor ook soms dat sommigen de bestaande dichtingen als ze aan vervanging toe zijn vervangen door deze loctite.
Hoe hoort het nu eigenlijk echt om het zweten van de 964 op een performante wijze een halt toe te roepen.
Ik wil liefst ook geen druppels onder de motor maar wil wel een duurzame oplossing …
[/quote]De eerste 964 werden geleverd zonder cilinderkoppakking, zoals iedereen nu toch ongeveer weet. De “Culasse” of sluitstuk was gewoon vlak metaal op vlak metaal. Op heden zijn er dichting-sets verkrijgbaar die hetzelfde resultaat moeten leveren zoals de latere 964 met koppakking. Na het opnieuw vlakken moet het sluitstuk geprofileerd worden en kan de dichting set nauwkeurig geplaatst. “Loctite” of borglijm kan een hulpmiddel zijn op de dichtingen op hun plaats te houden bij montage. Borgmiddel alleen tussen onderblok en cilinderkop is nooit een oplossing.
Bij M Automotive Engineering in Jabbeke weten ze daar alles over.[quote=”bollocks” post=256767]
WD, je kent de verhalen van Serge ook hé, “jaja, ‘t was daar goedkoper…. en nu kost het nog eens het dubbele…. “:bounce:[/quote]Ik denk dat we allemaal die verhalen wel kennen, heb hier toen ook nog eens een paar voorbeelden gepost met werk waar ze met naar een ander gegaan waren omdat het te duur was, en wij het later weer opnieuw konden doen. :what:
Ik hoor wel eens dat er bij de 964 motoren die origineel zonder motorblok dichting werden afgeleverd hittebestendige loctite gebruikt wordt om het druppen te stoppen.
Is dat een raadzame oplossing vraag ik me dan af want heb ook al gehoord dat Porsche uiteindelijk voorzien heeft in hele dunne dichtingen.
Als dat van die dichtingen waar is zou ik denken dat dit dan de beste oplossing is maar dan vraag ik me af waarom OPC daar dan geen garantie wil op geven voor een behoorlijk aantal km.
Ook hoor ook soms dat sommigen de bestaande dichtingen als ze aan vervanging toe zijn vervangen door deze loctite.
Hoe hoort het nu eigenlijk echt om het zweten van de 964 op een performante wijze een halt toe te roepen.
Ik wil liefst ook geen druppels onder de motor maar wil wel een duurzame oplossing …
Het is voor mij althans puur esthetisch want verder heb ik er geen last van , ze rijdt heerlijk en ook nog geen geurhinder ondervonden.Vandaag door toevalligheid van omstandigheden een zeer mooie 964 met zeer weinig km gezien, te koop voor een zeer fikse 64K. De druipschaal stond er gewoon onder. Maar het zou wel gefixt worden eens de verkoop bezegeld. :up:
Mmm…
In het donker is het toch moeilijk werken, die stukken worden ook “met het licht aan” verkocht, en voor die prijs heb je bij wijze van spreken alleen maar de onderdelen voor een heel groot onderhoud…. goedkope revisies zijn jammer genoeg meestal slechts een tijdelijke oplossing voor de problemen die je in de eerste plaats laten kiezen voor een revisie….
WD, je kent de verhalen van Serge ook hé, “jaja, ‘t was daar goedkoper…. en nu kost het nog eens het dubbele…. “:bounce:Mss toch beter zijn licht aansteken om te werken in plaats van in den donker te werken :happy: :happy: :happy:
Zou toch oppassen met iemand die goedkoop reviseerd, zou achteraf duur kunnen worden als het opnieuw moet gedaan worden :salut: :salut: :salut:Dit volg ik wel voor info… goeie vriend van me zijn 964 van ’93 lekt ook enorm. Hij heeft geen tijd voor forums te lezen dus vraagt hij gewoon rond . Heeft mij gisteren nog verteld dat hij een mecanicien heeft gevonden die het zaakje reviseert in het donker voor 5k. Blijkt bij een OPC te werken en zou nu thuis klussen aan Porsche’s… benieuwd hoe dat loopt… :popcorn:
Aha, de mijne is van medio 93, die lekken dus mogelijk door de bank genomen minder … :music:
Heb een Jeep van ’98 en daarbij is het heel normaal. Reparatie ben je 1.500 euro verder ofzo met de waarschijnlijkheid dat ie met een jaar ofzo weer lekt… maar bij die Jeep, boeit me dat dan weer voor geen meter …
[quote=”picbe” post=256676]Een drupje olie aan de motorblok is niet erg voor mij, deze zag er behoorlijk vochtig uit.
Ik ben nu al naar +- 8 gaan kijken en elke verkoper spreekt van ” auto is in goede ( perfecte staat).
Als ik sommige 964 zie dan vraag ik mij af wat een “wrak” is.( +- 50000 euro)
Het zal nog een lange zoektocht worden :happydance:
Hoop doet leven :driver:[/quote]+1
Ik heb vandaag gesproken met Walter Janssens over de 964 en hij heeft me op het hart gedrukt om zeker niet de eerste de beste te kopen want de ene drupt veel meer dan de andere. Hij zegt dat het maar echt opgelost was bij de productie vanaf 11-1992. Vindt die maar eens. 1/1993 is te laat want dan valt die buiten de overgangsregeling van 25 > 30 jaar…
Hij zegt dat een grondige revisie de zaak kan oplossen maar dit kost stukken van mensen (15K). En als het stinkt in het interieur (bij volle gas en verwarming aan best merkbaar) dan ben je wel jezelf aan het vergiftigen!
Zie het als hertunen van je bullshit detector..
En als je er een paar gezien hebt, zul je dan wel weten als je plots de juiste voor je hebt.Een drupje olie aan de motorblok is niet erg voor mij, deze zag er behoorlijk vochtig uit.
Ik ben nu al naar +- 8 gaan kijken en elke verkoper spreekt van ” auto is in goede ( perfecte staat).
Als ik sommige 964 zie dan vraag ik mij af wat een “wrak” is.( +- 50000 euro)
Het zal nog een lange zoektocht worden :happydance:
Hoop doet leven :driver:De mijne zijn grotendeels droog gebleken.
enkel de 911 voor de rebuild, maar die was dan ook echt gaar toen ik hem kocht.Heb die dus ook gekocht zonder aankoop inspectie en zonder kennis van zaken en het me genoeg mogen beklagen.
Dus op die basis denk ik dat het voor een leek beter is om olie lekken niet te negeren als hij er zelf niks van weet.. en best iemand laat kijken die er wel iets van weet.
Het is lastig om een olie lek te diagnosen als iets ergs of niet erg via een forum, voor een auto die bij een verkoper staat.
[quote=”kleinekastenteufel” post=256666]Lekken aan
964porsches zijn er om te dichten[/quote]
There, I fixed it 😉Laat me eens kijken…
1. SC: drupte, paar keer laten naar kijken, nooit gefixt
2. 986: drupte, 2x binnengestoken bij Porsche, 2x paar maand niet gedrupt, 3e keer gedacht “Fuck it”
3. 996 4S: drupte niet
4. 912: drupte, binnengedaan, nog veel meer naar de botten en nog steeds druppen
5. 964: drupte af en toe een druppeltje bij langere stilstand
6. 991: drupt niet
7. 987: drupte af en toe een druppeltje
8. 996 4S: drupt.Als ik het geld neem dat de druppende me al gekost hebben en wat de druppende waar ik vrolijk verder mee reed me zouden gekost hebben, dan was nummer 8 er waarschijnlijk niet geweest.
Maar ook hier weer: iedereen is anders :respekt:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.