Olie verversen 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Olie verversen 993

  • Maker
    Discussie
  • Een vraagje wat beste is om de olie te verversen van mijn 993.
    Ik dacht altijd dat het beter is dat de motor op temperatuur is, en pijl op 09.00 uur staat (klep open)
    om de olie te wisselen. Nu hoor ik van een “kenner” dat het beter is om de wissel te doen als de
    motor “koud” is…. Klopt dit ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Wss het zoveelste filmpje maar toch leuk voor de doe het zelver

        Ja meten is weten .
        k’heb het alleen nog niet juist bijgehouden km/liter .
        Ik heb nog 2 busjes10w60 van 1L
        als die weg zijn ga ik het weten .
        Bij het laatste busje ga ik de km’s juist bijhouden.

        En dan overschakelen op 10w40.

        123

          Ik zie het zo , de meeste oudere Porsches zullen minder gebruikt worden voor dag dagelijks woon werk, en wel vaker voor uitstapjes en andere dingen , meer sportief rij gedrag.

          Als je de temperatuur van je olie op de olie retour leiding meet, dan kom je daar temps tegen die VER boven de waards op je dashboard temp meter komen.

          een 993 heeft uiteraard veel betere koeling dan pakweg een 911S uit begin de jaren 70.
          Maar dat wil gewoon zeggen dat die olie opnieuw afkoelt voor gebruik.. Maar hij wordt wel degelijk zo warm. op de retour

          Bv putje zomer, airco aan, en dan een tourrit met de club, binneweggetjes, veel optrekken
          Dan is die W60 volgens mij wel goed om te hebben.

          indruk meer te verbruiken, dat zou je toch duidelijk moeten weten, een ‘indruk’ lijkt me zo vaag.
          Das gewoon meetbaar en tenzij we richting de halve liter+ op 1000 km gaan (wat nog niet problematisch gaan) stelt het echt niets voor

            ja 10w60 hadde ze vroeger niet
            Toen was het 15w40 en de 10w40

            Mijn weet =>
            Bij 10w60
            De 10w Staat voor de visco. bij koude motor
            en de 60 bij een warme .
            Hoe lager het eerst getal en hoe hoger het 2de getal is hoe beter de smering zal zijn op de motor.
            – Dus bij koude motor geeft een 10w een betere smering dan 15w (om te starten dus)
            -En eenmaal warm is 40 Iets minder dan 60 .

            Het hangt ook wel af van de omgeving waar de motor moet werken … ( bv: altijd : in Australië bij +45’c of
            N-Rusland bij -20)

            Ik heb nu valvoline vr1 10w60 in de p
            Maar ik ga terug overstappen op de 10w40
            Ik heb ook de indruk dat hem meer olie pakt met die 10w60.

            Ik denk dat bij ons klimaat en bij een “normaal/sportief ” rijgedrag een 10w40 een goede deal is.

            -als je echt gaat knallen (circuit) en je hebt moeiten om de temperatuur laag te houden dan zou ik voor de duurdere 10w60 gaan .

            123

              [quote=”gijsbeer” post=172037]De 10W60 wordt overal de lucht in geprezen, de nieuwe wonderolie…
              Maar overal zetten ze er toch bij om best even de instructies van de fabrikant te raadplegen, zijn we nog even ver…
              Volgens Porsche zou het toch geen kwaad kunnen om nu deze olie te gaan gebruiken, daar ze ontwikkeld is voor de net iets oudere motor met hogere km stand.
              Als we deze willen gaan gebruiken, moeten we toch eens overstappen, er kan geen enkele *porsche reeds op 10W60 de fabriek verlaten hebben.
              Pffff… Ben aan frituurolie aan ‘t denken, hebben we wel steeds een lekkere geur bij! :popcorn:[/quote]

              10w60 bestond dan ook nog niet.

              Je moet rekening houden met wat olie moet doen. En hoe multigrade werkt.
              Multigrade wordt niet dunner door op te warmen, hij wordt dikker door af te koelen-

              De olie die je dus moet steken, is in eerste instantie gericht om te werken op een warme motor , en een lucht gekoelde motor wordt veel warmer dan een water pomper. Veel warmer.
              Dus die olie zal bij bedrijfstemperatuur prima vloeien en functioneren, maar zal VEEL meer afkoelen en bijgevolg bij koude motor VEEL dikker stromen.

              Daarom dus dat je bij koude motor, in je lucht gekoelde motor, je olie druk meter in eerste instantie gewoon veel hogere druk aantoont: omdat je pomp zoveel weerstand heeft bij het rond pompen van die dikke olie.
              Die olie hogere druk die je dus ziet is eigenlijk een symptoom van het koudestart probleem.

              Daarom dus heb je nood aan een goeie multigrade, zodat je bij opstarten van je motor, een zo goed mogelijke olie hebt.
              En aangezien een luchtkoeler bijlange niet zo snel opwarmt als een water koeler
              is 10w60 of 20w50 stukken beter dan een 5w40 of 10w40.

              Wim

                Als je de bolle koperen hebt met zelfde diameter mag je die ook gebruiken hoor.

                Je denkt toch niet dat Porsche die zelf maakt hè, voor het zelfde geld kopen ze die net als wij bij Würth. 😉

                  Nog even dit Topic aanhalen.
                  Wil binnenkort een Olie wissel doen, en vroeg me af of je ook de ” normale” koperen afdichtingsringen kunt gebruiken
                  voor de olie aftap bout. Of heb je echt de “Porsche” ringen nodig…..

                    Kunt ook gedistilleerd water met Lavendel geur gebruiken in het koelsysteem. In mijne shark is dat zo 😀

                      De 10W60 wordt overal de lucht in geprezen, de nieuwe wonderolie…
                      Maar overal zetten ze er toch bij om best even de instructies van de fabrikant te raadplegen, zijn we nog even ver…
                      Volgens Porsche zou het toch geen kwaad kunnen om nu deze olie te gaan gebruiken, daar ze ontwikkeld is voor de net iets oudere motor met hogere km stand.
                      Als we deze willen gaan gebruiken, moeten we toch eens overstappen, er kan geen enkele *porsche reeds op 10W60 de fabriek verlaten hebben.
                      Pffff… Ben aan frituurolie aan ‘t denken, hebben we wel steeds een lekkere geur bij! :popcorn:

                        Ik gebruik Mobil 1 5w50 voor de 964

                          Eens even gaan snollen in de historiek, en blijkt dat mijn naaimasjientje al jaren op 10W40 draait.
                          Ben dan ook van plan dit te volgen, en al zeker geen andere viscositeit te proberen.
                          Weet alleen niet of er echt verschil zit in de verschillende merken?
                          Zal olie moeten gaan halen, want het grote vat op het werk geeft alleen 5W30 longlife…
                          Zit het prijsverschil echt alleen maar naargelang het merk olie?
                          Blijft voor vele nieuwe eigenaars toch even zoeken, niet…

                            probleem blijft vooral dat additieven die doodnormaal waren in de jaren ’80 en ’90 nu niet meer kunnen omwille van milieunormen. ook al is dan de viscositeit nog steeds dezelfde als 30 jaar geleden.
                            door de Bio hype krijgen we daar boven op nog de aanwezigheid van een percentage ethanol in onze benzine door de strot geduwd. en dat is ook niet gezond voor oliegekoelde classics.
                            de Classic motoroil die Porsche nu in de markt zet richt zich hierop en zou beter kunnen zijn voor motoren met hoge kilometerstanden. de bekende olieleveranciers bieden ze intussen ook aan. Mobil 1 10W60 Extended Life blijkt een goed alternatief.

                            maar laat ons tenslotte niet vergeten dat we met sportauto’s rijden en toch voor meer dan 99% op de openbare weg rijden aan een belachelijke snelheid. dat zijn helemaal andere omstandigheden dan waar de motoren en oliën toe in staat zijn.

                              Ik denk dat dit toch wat meer duidelijkheid geeft naar type olie dat kan gebruikt worden . :driver:

                              “Also making its debut is the new Porsche Classic motor oil in 20W-50 and 10W-60 versions; together with the Porsche Development Centre, it was specially developed for air-cooled flat engines, and it offers optimal protection against wear and corrosion. Naturally, it is “Made in Germany.” Starting in mid-April, Porsche Classic motor oil will be available at all global Porsche Centres.”

                              Attachments:
                              • olie911.jpg

                                hier staat de lijst anno 2010 (11 pag.) met “porsche apporoved oils” voor alle modellen vanaf 1984 (nvt voor KJN v6, KJN hybrid of KJN diesel) kort samengevat 0w40, 5w40 of 5w50.

                                klik op de afbeeldingen om te vergroten:

                                Attachments:
                                • P_oil.jpg

                                  Bij mij gaat er 0W40 in van Mobil. Heeft er altijd in gezeten.
                                  Leuk draadje over 10W60:
                                  http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=41707&hilit=10w60
                                  :salut:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.