Olie vraag: bijvullen als je niet weet wat er in zit

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Olie vraag: bijvullen als je niet weet wat er in zit

  • Maker
    Discussie

  • gdpsuz
    Deelnemer

      Hallo,

      Porsche Carrera 1988 3.2

      aangekocht enige tijd geleden en nu gemerkt dat er olie moet bijgevuld worden. Geen peilstok te vinden maar ik zie het op het metertje wat tegen de rode blok aanleunt…

      Is er een olie waarvan ik probleemloos een litertje mag bijvullen, ook al weet ik niet wat de vorige eigenaar gebruikt heeft als olie
      (dus risico dat ik merken/soorten meng met elkaar) ?

      Ik heb me altijd laten vertellen dat het beter is om met genoeg olie te rijden (ook al zijn dat 2 merken gemengd), eerder dan echt minimaal te zitten van 1 specifiek merk…

      Wat is trouwens de voorgeschreven (lees: door jullie meest aan te raden) olie voor die wagen ?
      (heb nog geen deftige service manual kunnen vinden…)

      alvast bedankt,
      mvg

      Gert

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Visueel kan je dat niet checken denk ik.
        In het rechter voorwiel spatbord aan kan je aan de olieleidingen voelen, ze liggen aan de A stijl.
        Als ze warm zijn circuleert er warme olie dus dan is de thermostaat open 💡

          @ Rocco: bij de 3.2 net hetzelfde :engeltje:

          Visueel kan je dit niet zien; de thermostaat zit in de rechter achterwiel kuip tegen de B-stijl.
          Maar je hoeft het kofferdeksel niet te openen hoor, gewoon voelen achter de R. koplamp op zijkant carrosserie.

            Ik weet niet of het zelfde is bij een 3.2 maar je gaat rijden en dan zie je de temperatuurmeter tot voorbij het 1/3 streepje gaan en als het dan even terugzakt dan is de thermostaat open gegaan. Dan een kwartier deftig doorrijden en toeren maken en dan moet je bij afremmen en stilstaan de olieniveaumeter beginnen zien schommelen en is de olie echt op temperatuur … je moet echt een tijdje deftig rijden voor er beweging in komt

              [quote=”dirk l” post=211018]Raar 😕

              ! Volledig op temp wil zeggen dat de thermostaat open staat naar de oliekoeler vooraan toe. Daartoe kan je best even voelen achter de rechter koplamp; het moet daar warm staan ! Suc6 :salut:[/quote]

              enig idee hoe je visueel checkt dat die thermostaat open staat ? of gaat dat enkel door de koffer vooraan te openen en te voelen ?

                Raar 😕

                Er gaat in een 3.2 zo een 13,5 liter in.
                Maar bij het vervangen inclusief de filter gaat daar maar een goeie 10 liter ververst kunnen worden. De rest blijft achter in de leidingen naar en van de oliekoeler vooraan en in die koeler zelf uiteraard.
                Het verschil tussen min en max op de peilstok is 1.5 liter.
                Erg belangrijk: bij het peilen moet de motor draaien, volledig op bedrijfstemperatuur zijn en vlak staan ! Volledig op temp wil zeggen dat de thermostaat open staat naar de oliekoeler vooraan toe. Daartoe kan je best even voelen achter de rechter koplamp; het moet daar warm staan ! Suc6 :salut:

                  OK, wat verdere info op dit verhaal…

                  voor de zekerheid (P gaat binnen op 10 augustus) een litertje bijgevuld en de olieteller angstvallig in de gaten gehouden, maar niet uit de rode zone weg te krijgen. Olie kwam maar net boven de onderste 2 bolletjes van op de oliepeilstok. Gemeten met warme, draaiende motor op vlakke ondergrond. Dat was vorige week…

                  Zopas vanavond nogmaals een liter bijgevuld bij warme motor, toertje gedaan maar ik geraak niet verder dan de onderkant van de peilstok…oliepeil gaf maar heel klein beetje meer olie in (maar nog steeds half centimetertje meer dan de onderste markering…).

                  Hoeveel olie (carrera 3.2 1988) zou het verschil moeten zijn tussen onderste markering en bovenste markering op de peilstok ?
                  Ik dacht met 2 liter bijgevuld te hebben, dat ik van ‘heel laag’ naar ‘heel hoog’ zou zijn gesprongen, maar niets is minder waar…

                  er ligt geen plasje onder de wagen, en er komt ook geen blauwe rook uit of zo…

                  help ?

                    zaaaalig…linkt werkt, file staat op mijn pc…het lezen kan beginnen ! thanks !
                    als ik je ooit kan helpen met info over Suzuki GS1100GL laat maar weten 🙂

                      workshop manual 84-89 KLIK

                        iemand per toeval een fotootje van hoe de peilstok eruit ziet/op de olie-afdekschroef bevestigd zit ?

                        of nog beter: iemand digitaal een service manual (liefst die van Bentley publishers) ?

                          De meeste antwoorden zijn al gegeven :coolness:

                          • Peilstok aanschaffen – als die niet daar zit, waar die moet zitten
                          • Olie peilen op de correcte manier – zodat je zeker weet dat er niet te veel in zit

                          Zoals Wim al aangeeft – olie-peilen bij stationair draaiende motor, op bedrijfstemperatuur (circa 30 km rijden) en op een horizontale ondergrond – dan de peilstok vergelijken met de meter in het dashboard.

                          [quote=”gdpsuz1982″ post=209961]
                          Ik heb me altijd laten vertellen dat het beter is om met genoeg olie te rijden [/quote]

                          Beter iets te weinig dan te veel.
                          Als je olie peilt zoals bij een non-dry-sump motor (dagelijkse auto, Porsche Boxster, 996 etc) dan vul je makkelijk 3 liter te veel bij …

                          Er zit maximaal 13 liter olie in jouw 911 blok (+ leidingen) – maar als er maar 10 of 11 liter in zit, zal het blok echt niet zomaar stuk lopen .. terwijl je dan niks op de peilstok of meter zult zien 💡

                          Wim

                            Peilstok zit onder de dop waar je olie moet bijvullen.
                            Als motor warm is kun je pas peilen, en dit op vlakke ondergrond met draaiende motor.
                            Tijdens rijden zal meter altijd tegen rode gebied zitten, en zal pas omhoog komen bij langere tijd stationair draaien.
                            Meters kunnen wel eens afwijken t.o.v de peilstok, dus voor als je gaat bijvullen zeker weten dat er olie bij moet.
                            Als je olie bijvult kijk dan gelijk of de olie oude peilstok met de meter op dashboard overeen komt, zo weet je ook of die correct aangeeft.
                            Vul nooit meer dan tot 4/5 op de peilstok, want anders gooit hij het teveel er toch uit.
                            Als je olie bijvult in de oudjes, mag het nooit 100% full synthetisch zijn, maar half synthetische en dan 10W40 of 20W50 vol mineraal olie.

                            En beter tijdelijk niet de juiste olie als geen olie.
                            Waarom, als je ververst blijft er minimaal 3.6 liter in de leidingen zitten, dus zal altijd een gemend zooitje zijn van verkeerde of nog vervuilde olie. 😉

                              Het is normaal dat je meter tegen het rode blokje aanleunt. Enkel als het altijd ertegen zit moet je misschien bijvullen en daarmee bedoel ik als je rijd, stopt ed. Dan zou het tot normaal niveau moeten komen.

                              Maar zoals Ghost zegt, beter volledig verversen en peilstok kopen. Altijd meten met warme motor en terwijl hij draait.

                              Ive

                                +1 Opzoeken welke olie er voorgeschreven is en dan alles vervangen. Ineens filter en olie. Geen risico’s nemen :lekker:
                                Gebruikte olie kun je normaal gezien zonder probleem gratis afgeven op het containerpark

                                  Ik zou voor een volledige verversing gaan als je niet weet wat erin zit.

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.