Olie vraag: bijvullen als je niet weet wat er in zit

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Olie vraag: bijvullen als je niet weet wat er in zit

  • Maker
    Discussie

  • gdpsuz
    Deelnemer

      Hallo,

      Porsche Carrera 1988 3.2

      aangekocht enige tijd geleden en nu gemerkt dat er olie moet bijgevuld worden. Geen peilstok te vinden maar ik zie het op het metertje wat tegen de rode blok aanleunt…

      Is er een olie waarvan ik probleemloos een litertje mag bijvullen, ook al weet ik niet wat de vorige eigenaar gebruikt heeft als olie
      (dus risico dat ik merken/soorten meng met elkaar) ?

      Ik heb me altijd laten vertellen dat het beter is om met genoeg olie te rijden (ook al zijn dat 2 merken gemengd), eerder dan echt minimaal te zitten van 1 specifiek merk…

      Wat is trouwens de voorgeschreven (lees: door jullie meest aan te raden) olie voor die wagen ?
      (heb nog geen deftige service manual kunnen vinden…)

      alvast bedankt,
      mvg

      Gert

    4 reacties aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
    • Wim

        Peilstok zit onder de dop waar je olie moet bijvullen.
        Als motor warm is kun je pas peilen, en dit op vlakke ondergrond met draaiende motor.
        Tijdens rijden zal meter altijd tegen rode gebied zitten, en zal pas omhoog komen bij langere tijd stationair draaien.
        Meters kunnen wel eens afwijken t.o.v de peilstok, dus voor als je gaat bijvullen zeker weten dat er olie bij moet.
        Als je olie bijvult kijk dan gelijk of de olie oude peilstok met de meter op dashboard overeen komt, zo weet je ook of die correct aangeeft.
        Vul nooit meer dan tot 4/5 op de peilstok, want anders gooit hij het teveel er toch uit.
        Als je olie bijvult in de oudjes, mag het nooit 100% full synthetisch zijn, maar half synthetische en dan 10W40 of 20W50 vol mineraal olie.

        En beter tijdelijk niet de juiste olie als geen olie.
        Waarom, als je ververst blijft er minimaal 3.6 liter in de leidingen zitten, dus zal altijd een gemend zooitje zijn van verkeerde of nog vervuilde olie. 😉

          Het is normaal dat je meter tegen het rode blokje aanleunt. Enkel als het altijd ertegen zit moet je misschien bijvullen en daarmee bedoel ik als je rijd, stopt ed. Dan zou het tot normaal niveau moeten komen.

          Maar zoals Ghost zegt, beter volledig verversen en peilstok kopen. Altijd meten met warme motor en terwijl hij draait.

          Ive

            +1 Opzoeken welke olie er voorgeschreven is en dan alles vervangen. Ineens filter en olie. Geen risico’s nemen :lekker:
            Gebruikte olie kun je normaal gezien zonder probleem gratis afgeven op het containerpark

              Ik zou voor een volledige verversing gaan als je niet weet wat erin zit.

            4 reacties aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.