Oliedruk…wat hoort die te zijn ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Oliedruk…wat hoort die te zijn ?

• Maker
    Discussie
  • Betreffende een 3.6… Wat hoort de oliedruk te zijn tijdens het rijden ?

Bij mij gaat ie bij koude start gelijk naar 5 bar, en blijft daar dan ook…bij gas lossen ( warme motor ) valt ie iets terug, maar niet veel….

Net na start :
    [IMG]http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/25/3a6a2eb430d69f0a9d7cce959a7537f0.jpg[/IMG]

Warme motor :
    [IMG]http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/25/4528f3559afc7d9627e4f6ac0d6b4dca.jpg[/IMG]

Warme motor stationair :
    [IMG]http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/25/6ab2d74cfa621f276cb726b991ed9b73.jpg[/IMG]

temperatuutsgewijs komt ie trouwens ook niet boven de 85 graden uit…normaal ?

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Ik heb kort na mijn vraag hier gesteld te hebben , contact gehad met de firma waar ik de koelmodificatie heb laten doen, en die zei me dat mijn waardes perfect normaal waren. 5 bar bij koude motor door de dikte van de olie, naarmate die warmer wordt, zal de druk minderen, en dat gebeurt ook.

Ik stwelde mijn vraag ook mbt tot “wanneer is de olie op temperatuur dat ik kan gaaaas geven”..en Michel zei : vanaf ie stationair op 2,5 bar staat kun je gassen. Naarmate de olie dan nog watrmer wordt door de hogere belasting, zal ie stationair nog wat minderen.

Op volle belasting gaat ie bij mij gewoon door tot 5 bar, maar met warme motor zakt dat ook tot 4 bar bij normaal cruisen.

Hoop dat dit je wat helpt.

Idd Patrick…

Maar als “leek” stel ik me dan de vraag; als je op 2500tpm of 5 bar zit, wat dan als je effe doorgaat tot 6500tpm?
        Krijg je dan geen overdruk met kans op schade? Of kan dat zomaar niet?

PB

Denis, die waardes zijn niet abnormaal. De oliedrukmeter zelf durft ook wel eens af te wijken.

OSCAR TANGO: Ik heb met m’n 964 net hetzelfde voor…

het bizarre was dat hij eerst lagere waarden gaf, in mijn ogen “normaler” maar nadat ik eens goed had doorgetrokken tot 6500tpm ging die drukmeter plots veel hoger staan.
            Zodra ik de 2300tpm voorbij ben zit ik op 5bar.
            Bij stationair draaien staat ie op 1,5 tot 2 bar…
            Wat ik zo hoor op het forum hier zou dit geen probleem mogen zijn… Maar ergens meen ik gelezen te hebben dat er mogelijks een defecte oliedrukzender in het spel zou kunnen zijn…

Enfin, ik ben er nog niet 100% uit.. Had jij hier evt nog nieuws over sinds je laatste post?

Groeten,

Denis

oliedruk.png

Absoluut normaal volgens mij

Ik dacht dat er in mijn gebruikershandleiding (voor de 3.4) staat dat het ongeveer 3 à 3,5 moet zijn met opgewarmde motor, aan 3000 tpm. Heb het hier nu niet bij de hand maar zal het anders een checken de komende dagen.

Voila, weer wat geleerd 🙂 Merci….. langzaam maar zeker bouwt de kennis over de wagen op.

het lijken me toch allemaal normale waarden. maar zet vijf 996en achter elkaar en ze geven allemaal verschillende waarden mbt temp/volt/druk/benz.
                      echt haarfijn zijn die metertjes niet.

3.4 motor °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° 3.6 motor

aan oververhitting zijn onze boxermotoren zeer zeker gevoelig, deels ook door de constructie van de olietoevoer van de ene bank langs het koelwater van de andere bank. dat je temp bijna constant blijft hangen rond de 85° is een heel goede zaak. daar waar dit vroeger ook hoger zat, doet de mijne dat ook sinds ik met regelmaat de bumper demonteer en de radiatoren schoonmaak (doe klein onderhoud zelf). op een hete zomerdag in de file wil mijn metertje nog over de 90° klimmen. (bovenstaande foto’s zijn niet van mijn auto genomen)

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.