Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Olielek 987 ??
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door
Gert.
-
MakerDiscussie
-
17 oktober 2013 om 21:27
Vandaag ontdekt dat de boxster wat olie verliest… iemand een idee waar het lek zou kunnen zitten?
Attachments: -
MakerDiscussie
-
Tja, mijn geheugen is soms nogal een knoeiboel en ik weet niet altijd of iets gezegd is of dat ik het denk dat het gezegd is :). Oud worden, zekers?
hehe, had u da gisteren al verteld zenne 😀
misschien waarde te opgewonden van de Porsche :relaxman:
yes, olie deraf tandempomp open en ring vervangen 🙂
terug mooi droog… mag wel niet te vaak stilstaan hadden ze bij evolution motors gezegd. Dus :driver:
Vandaag ff gepasseerd bij evolution motors en de uitleg gekregen dat de o-ring waarschijnlijk niet soepel meer is en vandaar de lek. Zolang het niet erger wordt, laat ik het zo tot de volgende oliewissel.
grtjs
En weet je ook waar de o-ring zit? Raar dat hij lekt aan 1 van die kleine schroefjes?
heb je ook al gezocht via de fabrikant Pierburg met onderstaande referentienrs ?
de 2 kleine schroefjes houden de behuizing op z’n plek tot die met de 4 grotere bouten mee vast gemaakt worden aan het blok.wat ook raar is, is dat er eigenlijk 6 vijzen zijn aan de pomp. Er wordt overal maar over 4 gesproken. 4 om de pomp los te maken maar dan zitten er nog 2 kleinere. Aan dat klein vijsje lekt het. Er is eigenlijk bitter weinig over te vinden op internet…
of je 5w40 of 0w40 gebruikt, dat zal weinig verschil maken.
als er nog geen druppels op de garagevloer gevallen zijn dan is er geen haast bij en zou ik gewoon wachten tot de volgende smeerbeurt.
heb je een momentsleutel gebruikt om de schroeven van de pomp vaster aan te draaien?de oil/air seperator zit bij de 987 blijkbaar aan de andere kant van de tandempomp. De seperator ziet er ok uit en zoals het vermoeden is het de tandempomp. Droog vanboven, olie vanonder. Zie foto’s. Ik heb alles eens opgekuist en vijzen wat aangedraaid. Er zat nog wel wat op :s… Voor de rest ziet alles er droog uit.
Effe afwachten en anders de o-ring vervangen. Jammer dat ik dit nu pas zie want heeft juist nieuwe olie 🙁
zou het trouwens kunnen dat dit de oorzaak is? ik heb nu 0w40 gebruikt die is missch dunner dan de vorige?
Attachments:ok bedankt al voor jullie antwoorden, ik gooi morgen de bovenkant en achter de zetels eens open en dan ben ik zeker. Vandaar uit zal ik wel een goed zicht hebben denk ik he?
grtjs en thx
ps.: de tandempomp past idd maar op één manier had ik gezien. Met de ronde verdikking rechts naar boven zoals te zien op een van je vorige foto’s.
dat had ik ook al opgeworpen in mijn eerste post. maar als er daar olie lekt duidt dat op een slechte werking van de olie afscheider en dan heb je meestal blauwe rook in je uitlaatgassen. dit euvel komt alleszins meer voor dan een lek aan de oliepomp, dus even dubbelchecken voor je gaat bestellen en openvijzen kan nooit kwaad.
Opgelet! Boven de oliepomp zit ook nog jouw olie/condens scheider. Een zwart onderdeel in harde plastiek met enkele darmen op. Dit lekt meestal en loopt dan zo af over de oliepomp naar onder toe, de plaatst die jij aangeeft op de foto.
bijgaand de instructies uit mijn werkplaatshandboek van de 986; hiermee kan je zeker verder als ik lees welk onderhoud je zelf aan je auto doet.
bestel samen met de joint het specifiek vet OEMnr 000 043 300 13 om deze in te smeren voor je hem aanbrengt.
bij jou zal het ietsje anders zijn omdat het een tandempomp is. op de uitleg over de orientatie van de pomp (verschil cylinderbank 1-3 tov 4-6) hoef jij dus niet te letten want ze past maar op één manier door de externe uitgang en vacuumleiding.mss voor de zekerheid op het www een 987 werkplaatshandboek afladen. zoeken naar “porsche POSES 2.42”
(=contains the detailed and full description of repair and diagnostics of all units of the automobile, including detailed electric schemes, the moments of inhalings, process of assembly and disassembly of the engine and other units and units, body sizes for an extract of a body, detailed repair transmission automatic and manual, repair of coupling, steering management, the conditioner, all electric components and blocks of the management, the necessary special tool, and as other information)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.