olielek boven motor 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 olielek boven motor 993

• Maker
    Discussie

• albert
    Deelnemer

Ik ben woensdag een 993 gaan halen samen met een vriend in het noorden van Holland. De auto is voor hem bedoeld.
      De wagen reed perfect tot hier, maar we zijn dan ook niet over de 3000 toeren gegaan omdat de auto al een tijdje had stilgestaan.
      De verkoper had ons gezegd dat alle vloeistoffen waren bijgevuld. Voor alle zekerheid zijn we dan ook zonder de motor in toeren te rijden naar huis gereden zonder problemen. Vandaag rij ik ermee naar bandencentrale en in het terugkomen nadat de auto op temperatuur was, een paar keren boven de 3000 toeren gegaan. Niets aan de hand tot ik de wagen parkeerde en een grote blauwe wolk aan de rechtse kant onder de wielkast uitkwam. Bij nader inzien was er olie op de uitlaat gaan lekken (en niet een beetje). Onder de motorkap zat alles vanaf de oliestop onder de olie. Zo te zien een lek aan de stop. Maar kan de olie van de motor zo hoog opkomen. We hebben alle leidingen nagekeken maar zonder iets te demonteren en kunnen niets vinden Motor draait goed maar de uitlaat geeft soms een beetje blauwe damp. Moeten we ons ongerust maken, heeft iemand dit al meegemaakt?
      Oliepeil is ook aan de lage kant. Motor is pas 2000 km geleden gereviseerd bij Porsche Essen in Duistland maar heeft op 6 jaar maar 2000 km gereden.
      Kunnen het de pakkingen al zijn na zo weinig kms?
      Bedankt voor het lezen.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • Diagnose : lek aan de kleppendeksel. Van te lang stil te staan waarschijnlijk. de dichting was een beetje stug en zo gaan lekken door een overdruk veroorzaakt door te veel olie in de motor. Geluk gehad, geen schade aan de motor , die loopt gelijk een klok. Voor de rest een onderhoud gehad en alles was tip top in orde.

De auto gaat vrijdag naar Serge Power Hasselt voor nader onderzoek en onderhoud.
          Volgens hem zou het wel eens de oliethermostaat kunnen zijn . Waar die zit weet ik ook niet hoor. Best afwachten tot volgende week wat betreft oorzaak. Ik laat het in ieder geval weten.

… dubbel posten en dubbel lezen 😯

Vooruit – Ik had er even niet bij stil gestaan dat een boxermotor van Porsche een z.g. ‘dry-sump’ systeem is – en daarmee dus eigenlijk geen karter heeft ‘as such’ .. echter zit er wel een slangetje aan de tank – die eigenlijk hetzelfde doel voor oog heeft ➡ ontluchting.

Wss is er dus doodgewoon te veel olie bijgevuld – en is dat er via die slang uitgekotst :respect2:

Olaf geef eens het antwoord aub ,heb geen zin en tijd om nu op het Nederlandse forum te gaan kijken .
              Zo kan iedereen hier blijven volgen ook degene die niet op het Nederlandse forum zitten . 😉

[quote=”albert” post=97568]Bedankt, maar op forum.nl zei men mij dat er op een 993 geen carterverluchting zit.[/quote]

En daar is ook al antwoord gegeven op je volgende vraag :respect2:

Bedankt, maar op forum.nl zei men mij dat er op een 993 geen carterverluchting zit.
                  Zou het dan toch kunnen dat hij het teveel aan olie via de olievulstop of in de buurt via een slechte dichtingsring uit geduwd heeft?
                  Moest er toch een carterverluchting zijn waar bevind zich die dan of hoe ziet hij er uit?

‘t zou weleens kunnen dat er te veel olie is bijgevuld en dat er via de carterontluchting uit is gegooid 💡

Pakkingen gaan niet lekken door te rijden – 2000 Km of meer – maar juist door niet te rijden of verkeerde olie bij te vullen ..

De luchtgekoelde Porsche motoren lekken MI meestal doordat de pakkingen uitgedroogd – of op een andere manier aangetast – zijn …

Ik zou de onderbeplating verwijderen en de motor (en alles daaromheen) grondig schoonmaken – en dan (weer) verder kijken ..

Succes!

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.