olielek zelfs na vervangen van alle bekende rubbers en pakkingen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 olielek zelfs na vervangen van alle bekende rubbers en pakkingen

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Afgelopen tijd heb ik alle typische kandidaten voor olielekken aangepakt (Common Oil Leaks in Wayne Dempsey’s boek). Helaas nog altijd lekken. Ook bij stilstand. Het lijkt vanuit de cylinderkoppen te komen en zo heel langzaam naar onder te druppen (zelfs bij stilstand)
    Het zijn zeker niet de retourleidingen (deze zijn vervangen en droog).
    Zie foto. Kan het zijn dat ik de bouten voor de cylinderkoppen moet aantrekken? Of zelfs een pakking vervangen?
    Dank bij voorbaat
    Bas

    uncommon_oilleaks.jpg

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • [quote=”de_koen” post=238750]Jaak Jansen Ham Car ‘t Lo Hamont Achel[/quote]

      [quote=”RS Evo” post=228916]Bel ook eens naar Dossogne in Houthalen. Ben ik tevreden van!
      http://garagedossogne.be/index.html%5B/quote%5D

        iemand goede referenties van specialisten in de regio (Belgisch) Limburg? Dekens of Bulen?

          Best ook direct de upgrade doen naar de kopbouten van de 993 en niet de originele dilivar exemplaren.

          Wim

            [quote=”Bas” post=242221]
            iemand enig idee hoeveel het +/- kost om zoiets te laten repareren? Welke zaken zou ik dan nog laten doen (als de blok toch open moet)?
            [/quote]

            Kop revisie moet je rekenen tussen de 3,5 en 5 K.
            Ligt er een beetje aan wat ze eventueel nog vinden.

            Tip: wel al je bouten (24) vervangen, en niet alleen degene die gebroken zijn, anders kun je er nadien op wachten.

              ok, thanks!

                Best alle kopbouten vervangen als hij er uit is. :popcorn:
                Ken er die dat de cilinderkop aanpassen zoals de 3.2, zodat er een dichting (cilinderkoppakking) kan tussen de cilinder en de cilinderkop :coolness:
                Voor de rest nieuwe dichtingen en de juiste dichtingspasta waar nodig!

                  Een paar bouten en de pakkingen van het kleppendeksel vervangen en wellicht direct de kleppen stellen (elke 20.000 km) indien nodig lijkt me een regulier onderhoudsklusje (hoeft niet veel te kosten). Dan moeten nog wel die draadeinden worden ‘verwijderd cq uitgeboord’, maar daar zijn de technische jongens best handig in volgens mij.

                  Ps. Ik schijn er (technisch gezien) nog wel eens naast te zitten hoor … succes met de oplossing!

                    Oorzaak gevonden en ik word er niet vrolijk van… Onder rechter kleppendeksel lijkt 1 kopbout kapotgetrokken (ik zie geen boutkop maar alleen draadstuk dieper in de cyl.kop) en daarnaast is er nog een kopbout waar alleen draad uitsteekt.
                    Iemand enig idee hoeveel het +/- kost om zoiets te laten repareren? Welke zaken zou ik dan nog laten doen (als de blok toch open moet)?

                    Gr
                    Bas

                      De olie zou wel eens van tussen de cilinderkop en cilinder kunnen uitkomen, bij de 3 liter zit daar geen pakking tussen :popcorn:

                        @Drip: ik heb nog eens nagedacht : als de pakking van de nokkenashuizen eraan zou zijn, zou ik enkel olie verwachten bij cyl 1 en 4. Nu is er olie overal aan de onderzijde(op 1 middenste cylinder na).
                        De motor heeft gedraaid, maar ik heb niet rondgereden, dus olie kan niet naar voor ‘gewaaid’ zijn. (indien wel,zou dit de droge zone van de middelste cyl. niet verklaren)..

                          Kleppendeksels verwijderen en je weet direct of je de kopbouten kan uitsluiten of niet :popcorn:

                            Hallo Erwin,

                            Bedankt. In principe ongeveer dezelfde lijst van usual suspects als van Wayne Dempsey. Via het Pelican forum waar ik de vraag ook gepost had werd gesuggereerd dat het mogelijk een gebroken bout tussen cylinderkop en motorblok zou kunnen zijn….

                              Hallo,
                              Heb Wayne’s lijstje hier niet, maar misschien staat hier nog wat extra’s tussen:
                              http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/8331B264EA65D655C125748300313023
                              Mvg,
                              Erwin

                              XXX

                                Steek uw licht eens op bij ‘cabrio Wim’ of te onze sponsor CCR… :coolness:

                                  Bij nader inzicht toch geen werkje dat je 1-2-3 uitvoert.
                                  – speciale sleutel nodig om tandwiel van nokkenas los te maken + calibratie-apparatuur (meetklok?) +procedure om naderhand alles terug in de oorspronkelijke staat te herstellen…
                                  Enig idee waar je die speciale sleutel kan kopen?
                                  Gr
                                  Bas

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.