Oliepeil

• Maker
    Discussie
  • Ik heb een vraag over het meten van het oliepeil van mijn 993.

Wat weet ik al: – eerst goed warm rijden
    – auto op vlakke ondergrond plaatsen en motor laten draaien.

Wat zou ik nog moeten weten: hoever moet er olie zitten op de stang. Is dit
    tot vlak achter waar de stang stopt met “krullen” en de draad terug vlak wordt?

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Euhm.. als 993 eigenaar:
      -warm rijden
      -rechte ondergrond zetten
      -laten draaien
      -oliepeil checken (zou moeten tussen de 2 kleine markeringen staan op de peilstok, je gaat zien dat daar laag en hoog een klein krasje instaat als markering. Ergens 3/4 daarvan is perfekt.

gr.

zo leer je bij, reden dat ik lid ben geworden

[quote=”youyou” post=127180]huh, sorry maar ik ben hier nieuw en dacht dat je olie enkel kon meten als de motor uit is.
          Dan verzamelt die zich in het carter en dan pas kan je meten of zit het bij een 993 anders?[/quote]Dat klopt youyou. Luchtkoelers hebben een dry-sump-systeem en moeten gepeild worden met draaiende motor. Dus dat moet je niet doen met een waterkoeler 😉 Vroeger dat ik nog wel eens olie peilde gooide ik em vol naar max. Langzaam beetje bij beetje komt de oliehoeveelheidsmeter mee. [Toen, lang geleden dus had je min en max. Ik vulde altijd naar max]

Volgens mij moet de motor draaien en vooral goed warm staan.

huh, sorry maar ik ben hier nieuw en dacht dat je olie enkel kon meten als de motor uit is.
              Dan verzamelt die zich in het carter en dan pas kan je meten of zit het bij een 993 anders?

ok bedankt. Dan is het peil nog in orde en geeft het metertje het peil niet
                correct weer.

PB

Halfweg vanwaar hij begint met te draaien tot waar hij stopt met draaien.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.