Oliepeil?

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik heb een 993 van 1994. Ik merk dat wanneer ik rijd, de meter voor het oliepeil meestal onderaan staat. Soms echter staat ie plots weer ergens harlverwege. Is hier een “peil op te trekken”? Is er iets mis? De wagen lekt geen druppel olie, en ik moet toegeven dat ik het oliepeil lang niet gecontroleerd heb, maar ik neem aan dat als er echt een probleem is, er een lampje gaat branden?

Ik begrijp dat het niet veel zin heeft deze vraag te stellen als ik het olipeil niet met de hand heb gecontroleerd, maar toch. Wanneer doe ik dat überhaupt het beste? Bij koude motor voor een rit, of na een 5 minuten stilstand tijdens een rit?

Dank!

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
    • Ik zou toch niet teveel op de olieniveaumeter voortgaan !
      Het is toch echt geen moeite om na een stevige rit het oliepeil handmatig te controleren ? Wel altijd, zoals gezegd, bij warme en draaiende motor op een vlakke ondergrond. Dit is de enige echt betrouwbare meting.

Hey Matthijs, dat is volkomen normaal. Die meter is pas nuttig bij een volledig opgewarmde motor, wagen op horizontaal vlak. Auto moet stilstaan met draaiende motor. Kijk ook even in de handleiding van je 993 daar staat alles in uitgelegd.
        Volledig opgewarmd is als de thermostaat naar de oliekoeler vooraan ook opengaat, dit zie je als je temperatuurmeter ineens weer zakt en dan weer stijgt tot net voorbij het 1e blokje.
        Als de oliepeilmeter niet meer beweegt is het hoog tijd om manueel het peil na te gaan en olie aan te vullen.

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.