Oliepeil

• Maker
    Discussie
  • Betreft: 911 Carrera 1986 3,2 l.

Ik ben onlangs overgeschakeld van motorolie Castrol (10W40) naar Mobil 1 (10W60).
    Bij motor op bedrijfstemperatuur, belast en toerental rond 3000RPM blijft de oliepeilmeter in de rode zone.
    De oliepeilstok staat dan nochtans bij stationair toerental exact tussen minimum en maximum.
    Ik ging er steeds van uit dat in hoger beschreven omstandigheden de oliepeilmeter tussen de witte en de rode zone moest staan.
    Toch nog olie bijvullen?

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Bedankt voor het duidelijke antwoord !

123

het is warm en stationair dat telt.
        Die olie tank dient enkel als buffer, en dus stationair heb je daar overschot, zodat je bij hogere toeren genoeg olie hebt…. Maar uiteraard zal het ding zakken als je toeren maakt..

Er zal altijd een hoop olie zijn die nog de retour moet maken en bv in de retour buizen van de koppen onder weg is naar het karter
        en hoe meer toeren hoe meer er rond vliegt van nokkenassen naar karter..

Bij mij is dat onder belasting ook zo (Mobil1 0W40) : op temperatuur en idle = peilstok net in het midden en oliepeilmeter net in het midden. Onder belasting -> oliepeilmeter gaat snel naar helemaal beneden.
          Die oliepeilmeter dient eigenlijk ALLEEN uitgelezen te worden bij idle op bedrijfstemperatuur en wagen volledig vlak opgesteld ! En dan nog is ie maar een backup voor de peilstok die de referentie is.

Wat jij ziet is dat bij acceleratie (rpms maken) jou oliepomp goed aan de slag gaat en de olie wegpompt uit de tank en door de motor heen stuurt (= GOED), de scavenge pump stuurt die dan terug (via filter en eventueel koeler naar het oliereservoir. Dit zijn 2 onafhankelijke circuits en de sump onderaan in het motorblok zal tijdens de werking ‘het verschil’ aan olie opvangen.

Uit ervaring : eens bijgevuld tot 2/3 tussen min en max op peilstok en dan dipt de oliepeilmeter nog, maar net iets minder diep natuurlijk.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.