Oliepeil 997 ok ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Oliepeil 997 ok ?

• Maker
    Discussie

• Bart
    Deelnemer

onlangs branden het rode olielampje en ben ik langs de garage dit gaan laten controleren/ bij vullen
      na enkele weken en misschien 1000km staat mijn peil op ongeveer 3/4(zie foto), maar ik ben vergeten te kijken hoe dit stond toen ik het laten bij vullen heb
      is dit ok?

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
      • @BW
        Je level van olie is OKIDOKI, no worries, meer info zie picture in bijlage.
        Gewoon regelmatig olie level checken,
        wel met warme motor olielevel checken.
        indien nodig, per 500ML bijdoseren.
        Zelf doseer ik bij op een reeds wat afgekoelde motor om de naar buitenkomende oliedampen te vermijden.

Olieverbruik op 997.2 is toegelaten tot max 1,5L/1000km :coolness:

@IVE

Volledig correct. Trop is teveel, en teveel is niet goed, liever onder max top filling.

@Dominique

inderdaad 1 vakje is +/- 400ml , tussen de pijltjes min/max is 1,25L

123

moet wel een beetje consequent zijn bij het meten.
          de mijne (987)verbruikt niks op 5000km
          bij olie verversing zet ik hem helemaal vlak
          ik vul hem tot het laatste vakje net niet ingekleurd is.

mijn garage vloer is nogal geribbeld beton, en ik moet mijn wielen exact vlak zetten
          doe ik dat niet, dan vult het laatste vakje wel… 100 ml meer of min kan die sensor doen trippen..
          maar je ziet geen verschil meer tussen 100ml over of 1 liter over.

Dus die laatste beetjes vul ik gewoon heel traag bij.
          klein beetje vullen op warme motor
          laten bezinken in je karter..

stuk later nog eens meten..

Op die manier weet ik dus ook dat hij niks verbruikt, want als ik hem los in de garage zet krijg ik bovenste vakje vol ,zelfs na 5000 km..
          dan duw ik de auto 10 cm vooruit en presto, bovenste vakje niet meer vol

Dat laatste vakje is hoedan ook nog geen overfill die schade kan geven
          Je moet echt al een liter of meer erover gaan om echt problemen te geven

Ive

Té veel olie kan even schadelijk zijn als te weinig.

Ja, ik zou er zeker geen olie bijdoen. Wel best elke 500 km eens nakijken zodat je een idee hebt qua olieverbruik.

Het oliepeil is ok, het hoeft niet op maximaal niveau te staan. Ik weet niet hoe accuraat die meters zijn. Hou best het oliepeil wat in het oog naarmate het aantal km dat je rijdt en dan krijg je een beter zicht op je olieverbruik. Met mijn 996 TT zat ik rond 1 liter per 3000km, mijn huidige 997.2 C4S doet beter (staat nog steeds op maximum sinds laatste onderhoud 8000 km geleden). Zo een vakje in de 997 komt overeen met 400 ml dacht ik, het bovenste (kleiner) vakje mag niet ingekleurd zijn want anders overvuld.

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.