Oliepeil meten

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Oliepeil meten

  • Maker
    Discussie
  • Misschien een domme vraag, maar zit er in de 997 geen oliepeilstok?
    Ik kan inderdaad het oliepeil controleren in het display, maar als ik ooit moet bijvullen is zo’n stok toch handiger…
    Ik heb eens vluchtig gekeken en niet gevonden… maar misschien kijk ik erover?
    😕

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • Meestal is het bij mij ook maar een 102°. Maar het durft wel schommelen.

      Wim, bij die Golf die ik eens reed een jaartje terug ben ik toch vrij zeker dat er een aparte olietemperatuurmeter (extra) was.

      Wat betreft de BMW: dit is de 420d van mijn halve dus ik heb het nagekeken daarnet: het symbool is een “olielampje” dus. Van watertemperatuur wordt in principe niets getoond, behalve een melding als de temperatuur te hoog zou worden, volgens de gebruiksaanwijzing. En dit gaat inderdaad stukken sneller dan bij mijn Cayman.

        In de vw t6 zit in het menu wel degelijk een olietemperatuur meter . Gisteren reed ik de west Vlaamsche buzzetoer mee en mijn olietemperatuur schommelde tussen 95 en 102 graden . Hoger kwam deze niet . Alles beneden de 110 graden zal wel normaal zijn , denk ik …

          Zoals ik het altijd begrepen heb, gaat het bij koude motor om het voorkomen van overtoeren (ca > 4.000)EN ondertoeren (ca < 1.500). Ondertoeren zouden nog slechter voor de motor in koude toestand zijn dan overtouren ... dus ook weer niet te voorzichtig warm rijden ... :coolness:

            klopt Wim, mijn watertemperatuur is ok op 4 à 5 km rijden met deze buitentemperaturen, maar de olietemperatuur is pas ok als ik een 13 à 15 km gereden heb, en ik kom nooit boven de 2500 toeren voor de olietemperatuur op 90° staat… :driver: :driver:

            Wim

              Zit daar in die andere (VW en BMW) dan een olie temperatuurmeter. :think:
              Bij die ik gehad heb in ieder geval niet.
              En als je dan de watertemperatuurmeter bedoeld, kan dat kloppen, maar wil nog niet zeggen dat de olietemperatuur van rond de 90gr breikt is.
              Water is vlugger op temperatuur als olie, en daar maken veel waterrijders de fout is als ze dan al denken dat de motor al warm is en vol belast kan worden.

                Ook in mijn 981 schommeling tussen 90 en iets minder dan 110°C… En het duurt soms 20 km na koudstart eer de 90° bereikt wordt. Ik heb de indruk dat opwarmen bij andere auto’s (VW, BMW) veel sneller gaat. Vanaf 50°C voelt de 2,7 zich merkbaar lekkerder.

                  Niemand die mij de maximum olietemperatuur kan vertellen ?

                    Bij mijn 997 is het na 3000 km nog niet gezakt . Weet iemand soms hoe hoog de temperatuur van de olie mag komen ? Gisteren reed ik met een VW T6 ( transporter ) en de temperatuur schommelde van 95 tot 108 graden . Ik dacht dat olietemperatuur stabieler bleef .

                      hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, volgend de garagist zou het maar 1/5 liter zijn (verleden week nog gevraagd), maar weet niet of dit klopt… :think:

                        0,25 L klik

                          Weet iemand hoeveel olie bijvullen 997 4S per blokje dat hij zakt !!
                          :drink:

                            Met mijn 997 al 2500 km gereden zonder olieverbruik. Totale km stand 70.000 km.
                            Na het starten komt er een rookpluim(pje) waarbij ik dacht dat er wel wat olieverbruik zou zijn.
                            Afgelopen zondag kwam er een melding onder het rijden: check oil level.
                            Gestopt bij tankstation en oliepeil gecontroleerd.
                            Alles bleek in orde.
                            Dus foutieve melding en weer gewoon doorgassen!!!!
                            Kan dit helaas niet controleren dmv peilstok waardoor het optisch zichtbaar is.
                            Peil controleren bij warme motor duurt ca. 5 min. (Olie moet zakken) Bij koude motor 5 sec.

                              kijk eens in de handleiding daar zie het nodige om de olie bij te vullen.

                              bij was er geen en dan eentje gekocht in het porsche museum.

                              nadien de nodige stappen genomen om dit te controleren en ik moest ongeveer 1 liter bij vullen.

                              :respect2:

                                Is het daarom dat je nog steeds alles uitrekent met een telraam en niet met een rekenmachine? :mrgreen:

                                  Nooit van mijn leven wil ik die brol gewoon worden :puke:
                                  Geeft niks van meerwaarde aan gebruik van de auto enkel extra kosten.
                                  Ook de reden (I-drive) waarom ik wellicht nooit meer een BMW koop na 20 jaar tevreden te zijn met dat merk.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.