oliepeil/olietemperatuur

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 oliepeil/olietemperatuur

  • Maker
    Discussie

  • Dominique
    Deelnemer

      Hallo iedereen,

      Ik heb toch wel wat ‘rare’ bevindingen met de oliepeilmeter op het dashbord. Ik heb zaterdag 0.5 liter olie bijgevuld, een ritje gaan maken (anderhalf uur, ongeveer 80 km) en thuisgekomen gaf de oliepeilmeter ongeveer halfvol aan. Ook zondag anderhalfuur gereden. Vandaag nadat ik van mijn werk thuiskwam (halfuur, 40 km), kwam de meter amper boven het rood. Zo is het het merendeel van de tijd. Als ik dan eens een paar keer goed doorgeef (tot tegen het rood) en ik stop, dan komt na ongeveer een minuut het metertje beduidend hoger. Bovendien vind ik nooit olieplekken in de garage, dus ik vermoed dat de auto geen olielekken heeft. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

      Nog iets om te vermelden: de olietemperatuur staat bij controle van het olieniveau altijd tussen het dubbele streepje en het eerste enkel streepje (ik mag precies doen wat ik wil, maar de temperatuur komt quasi nooit boven het eerste enkel streepje). Misschien staat de motor nooit echt warm genoeg om het oliepeil correct af te lezen?

      Groeten,

      Dominique

      PS ik heb in totaal ongeveer 3000 km gereden en heb toch al 2 liter olie bijgevuld.

    7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
      • Als je onder het minimum gaat rijden kan je een vastloper krijgen, normaal kan hij rijden met 7 liter olie maar bij warm weer zal de motor ook niet voldoende koeling krijgen. De indicator vertrouw ik echter niet veel en de olie druk is wel goed koud en bij het rijden 4 a 5 en stationair bij warme motor tussen de 1 en de 2.5 is goed.

          Bedankt voor jullie reacties. Over het algemeen komt de meter goed overeen met de peilstok: als de meter in het rood komt dan staat het niveau op de peilstok een 2 a 3 cm boven het minimumniveau.
          Daarnet na ongeveer een halfuur rijden stond de meter op de scheiding tussen rood en wit, vervolgens nog eens in 1ste en 2de tot tegen het rood geweest en vervolgens het peil via de meter gecheckt: kwam toch terug in de witte zone (bijna horizontaal). Ik vind het wel raar dat eens goed doortrekken zoveel invloed heeft (de olietemp was in beide gevallen toch ongeveer hetzelfde).
          Ik ben een leek op autotechniek, maar wat gebeurt er als het olieniveau onder het minimum zakt? Ik veronderstel dat er dan problemen gaan komen met de oliedruk? Dan zou er normaal toch een indicator moeten branden op het dashbord? Met warme motor tijdens het rijden is de oliedruk iets boven de 4, stationair tussen de 1 en 2 dacht ik (zal ik morgen nog eens checken).
          Groeten,
          Dominique
          PS sorry dat ik hier zo blijf doordrammen over dat oliepeil hé gasten, maar ik vind dit heel belangrijk, het is toch wel cruciaal voor de duurzaamheid van de motor.

          Wim

            Dominique, als alles goed werkt zoals massa e.d. is de meter best betrouwbaar, al doen sommige hier geloven van niet.
            Tijdens rijden of accelereren zal de meter altijd onderaan in het rood staan, pas bij stilstand en stationair zal de meter normaal de hoeveelheid olie in de tank gaan aangeven.
            Vul in ieder geval niet meer bij als je peilt tot 3/4 op de peilstok, meestal als je tot boven bijvult gooit hij er toch uit, en er zit in totaal bijna 14 liter in, dus op kwart liter zal het niet aankomen.
            Doe dit ook als je zeker weet (peilen) dat de motor goed warm is en vlak staat.
            Kijk dan wat er op de oliepeilstok aangegeven word, en vergelijk dit met de olie meter op je dashboard. Als je dan bijvult kijk dan gelijk of olie meter ook reageerd, met de hoeveelheid bijgevulde olie.
            Als deze dan niet reageert, zit de fout ergens anders, massa of tank.
            Succes met het oplossen van probleem.

              Ik heb exact dezelfde ervaring met het aflezen van deze meters. Ik vertrouw liever op de peilstok, (om te voorkomen dat ik er teveel olie in kap), en op de oliedruk meter.

                [quote=”Dominique”:26x4366d]

                Nog iets om te vermelden: de olietemperatuur staat bij controle van het olieniveau altijd tussen het dubbele streepje en het eerste enkel streepje (ik mag precies doen wat ik wil, maar de temperatuur komt quasi nooit boven het eerste enkel streepje). Misschien staat de motor nooit echt warm genoeg om het oliepeil correct af te lezen?
                bijgevuld.[/quote]

                Is normaal

                Wim

                  PS ik heb in totaal ongeveer 3000 km gereden en heb toch al 2 liter olie bijgevuld.

                  Is nog net binnen de norm van Porsche. 😉
                  Voor de rest even doen wat RSR schrijft, en verder nog een kleine tip.
                  Als de meter niet goed aangeeft, even de massa op tankje nakijken en is goed schoon maken.

                    Heb je het olie pijl al eens nagezien via de stok ? hiervoor moet je motor warm zijn en blijven draaien. Als er daar te zien is dat de olie IDD zakt dan zit je met olie verbruik of verlies bij warme motor. Ga nooit 100% af op de meter als je dit probleem hebt en zeker als je te veel olie gaat bijdoen kan dit leiden tot breuk aan de motor.

                  7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.