Olietemperatuur

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Olietemperatuur

  • Maker
    Discussie

  • hansdemeyer
    Deelnemer

      Gisteren stond ik met mijn 993 een 45 minuten file te schuiven op de Antwerpse Ring. De meter van de olietemperatuur steeg hierbij tot vlak onder het bovenste streepje (daarna nog een zwarte-veilige- zone en dan de rode zone). Normaal slaat er dan een ventilatie aan, maar ik had niet de indruk dat dit gebeurde, of misschien juist wel waardoor de temperatuur stabiliseerde op het niveau hierboven.)
      Ik herinner mij van mijn vorige ‘luchtgekoelde’ moto, dat die niet echt om kon met zeer traag rijden en of stationair draaien.
      Hoe zit het met Porsche ? Tips zijn welkom 🙂 )

    10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
      • [quote=”kleinekastenteufel”:3vjuwcua]Werd het euvel ondertussen verholpen en hoe?
        Blijven altijd nieuwsgierig!!!

        ❓ ❓ ❓ [/quote]

        Alles is ondertussen nog eens gecheckt en goed bevonden. De meter blijft af en toe net boven ‘horizontaal’ komen en daar gedurende langere tijd staan, vooral bij verkeer waar je nu eens voor een licht staat, dan weer achter een vrachtwagen hangt of een zondagsrijder.
        Eenmaal op de snelweg zakt ie weer (iets trager dan tijdens de winter) naar een niveau rond het onderste streepje op de wijzer.

        Bedankt voor jullie input in elk geval !
        En nog veel 911 plezier !

          Ja bijna vergeten te schrijven.

          Zondag 3e aircooled nog eens extra naar temperatuurmeter gekeken. De wijzer is niet (of paar mm) boven het horizontaal (dus 90° hoek) geweest. Ook met 993S zijn 964 Targa, exact dezelfde waarde.

          Was nadat ik fameus gas had moeten bijgeven om de groep in te halen en we iets later in een rijtje in de volle zon stonden aan te schuiven voor een fotograaf. Het was ongeveer 27° en windstil.

            Werd het euvel ondertussen verholpen en hoe?

            Blijven altijd nieuwsgierig!!!

            ❓ ❓ ❓

            4s

              het is inderdaad mogelijk dat je voelers niet meer de juiste indicatie geven

                Ik zal er ook eens extra naar kijken maar ikzelf heb nog nooit de meter zo hoog als de jouwe zien staan hoor. Meestal maximum 90° (hoek) of maar een beetje daarboven. En ik kijk wel meer dan regelmatig naar alle meters op het dashboard tijdens het rijden of stilstaan.

                Laat ons hopen dat het zondag extra warm is, extra testmogelijkheid 🙂

                  [quote=”porsche914orange”:hj3vynfk]we hebben dat ook soms, maar dit is geen enkel probleem. Doe andes uw spoiler manueel naar boven en de temperatuur zakt daardoor ook wat[/quote]

                  De verschijnselen die “hansdemeyer” aanhaalt zijn helemaal NIET zonder problemen. Ook de volledig efficiënte koeling van dergelijke motor is essentieel. Bij alle 993 is daartoe een extra oliekoeler met ventilator gemonteerd onder het rechter spatbord. Als de vorwinderstand of serial resistor stuk is (wat frequent voorkomt) dan slaat deze ventilator niet aan. Deze extra oliekoeler met ventilator is daar juist om pieken op te vangen of wanneer de windvang (bij stilstand of zeer lage snelheid) niet meer optimaal is.

                  🙄 👿 🙄

                    we hebben dat ook soms, maar dit is geen enkel probleem. Doe andes uw spoiler manueel naar boven en de temperatuur zakt daardoor ook wat

                      Even de serieweerstand rechtsvoor ter hoogte van de oliekoeler vervangen. Veel kans dat uw probleem opgelost is.

                      Mvg
                      Jack-in-the-box

                        Het is zomer en de buitentemperatuur ligt hoger en misschien ligt het daaraan, maar ik heb de indruk dat de laatste weken de gemiddelde motortemperatuur van mijn 993 iets hoger ligt dan vroeger het geval was. Bij rijden op nationale wegen in vrij druk verkeer gaat de meter al snel boven de helft uit en blijft hangen net onder het laatste kwart-streepje. Wanneer ik dan even kan doorrijden, vind ik dat de temperatuur minder snel zakt dan pakweg een maand of 2 geleden. Toen ging de wijzer binnen de kortste keren terug in het onderste kwart gaan staan. Nu blijft hij halverwege hangen. De ventilatoren en termostaat (of hoe heet dat) werken perfect en mijn garagehouder zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken. Toch graag een 2nd opinion en eventueel tips om de gemiddelde temperatuur wat te beheersen.

                          Water (onder druk) kookt bij een goei 100°, olie begint zich te ontbinden bij 120°-130°…een luchtgekoelde kan dus wel veel beter tegen de warmte.

                          Ik zou me er niet teveel zorgen om maken, het is normaal dat bij stilstaand verkeer de temperatuur hoog komt (vooral als je net ervoor flink hebt doorgereden)

                        10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.