Olieverbruik

• Maker
    Discussie
  • Hallo
    Na 16000 KM heb ik een verbruik van ong.1 Liter olie per 1500 Km.Zijn hier nog mensen met deze problematiek.De wagen betreft een 997 van 2009 facelift.Alvast bedankt voor jullie reacties.Hopelijk post ik hier alles correct (net geregistreerd op dit forum)
    Met vriendelijke groeten
    Erik

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • [quote=”Jochen” post=101889]Bmw doet het veel beter.

[/quote]

Klopt enkel bij het correcte onderhoud.
      Dus ook regelmatig vervangen van carter ventilatie.
      Er is mij echter verteld dat er nu een nieuw type gemonteerd is in mijn BMW diesel dat niet meer zou moeten worden vervangen.

Misschien ook eens nakijken of alle slangen en dergelijke nog goed open zijn.

PB

[quote=”Jochen” post=101889]

En ja als we 1 lit op 1000 km toelaten, moeten we terug een licentie geven aan Barkas Wartburg en Trabant om auto’s te bouwen, die verbruiken ook maar 2 % olie :idea:[/quote]

Nice One ! :mrgreen:

ik denk dat we wel niet de fout mogen maken van elk type motorblok op dezelfde manier te bekijken! Sommige blokken, vooral met ‘liggende cylinders’, zijn er nu eenmaal voor gekend om een miniem restje van olie op de onderkant van de cylinderwand na het rijden te hebben, die dan bij het starten soms naar buiten gewerkt wordt! Ook de K-reeks motorfietsen van BMW, met liggende cylinders, waren hiervoor gekend, en verbruikten daardoor ook net wat meer olie, hetgeen door de fabrikant als normaal beschouwd werd, evenals een kortstondig rookwolkje na het starten, wat natuurlijk dan snel weer diende te stoppen… Heb zelf nog een K1 gehad, en daar diende ik inderdaad vaker de oliestand bij te controleren, dan bij elke Japanse motorfiets die ik gehad heb… Het is nu eenmaal een ander concept van motorblok… Bij een 996 moet je nu eenmaal ook vaker het koelwater bijvullen dan bij een 993 hé… :mrgreen:

Inderdaad Tdi’s stonder er bekend voor. Heb er zelf 2 gehad en moesten iedere 15 d km binnen voor onderhoud, maar na 7000 km moest er inderdaad vrij regelmatig bijgevuld worden. Heb beide auto’s nieuw gekocht goed ingerden en altijd netjes warm gereden. Leek me een zware tekortkoming. Zelfs een huidige Passat common rail verbruikt ook nog olie weliswaar minder. Bmw doet het veel beter.

En ja als we 1 lit op 1000 km toelaten, moeten we terug een licentie geven aan Barkas Wartburg en Trabant om auto’s te bouwen, die verbruiken ook maar 2 % olie 💡

Ooit eens een Audi A6 bouwjaar 2005 ,2.0 tdi gehad elke 1500 km kon ik er een liter olie bij doen .
              Nieuw gekochte wagen .Bleef binnen de tolerantie van Audi . 😥
              De 997 gt3 mk1 ongeveer 0,25 liter olieverbruik op 8000 km .

[quote=”Jochen” post=101838]Mja is het meest gemakkelijke antwoord als fabrikant/dealer. Alfa hanteerde dat ook jaren met hun 2 liters. Jammer dat je vandaag met een standaard 35 k€ leasebak makkelijk 30d km doet zonder 1 druppel bij te vullen. Anderzijds moet ik ook toegeven dat ik in m’n Boxster (Zo’n slechte 2.5) ook niets moet bijvullen. Heeft het te maken met het inrijden, volgens de fabrikanten niet meer van doen in de moderne tijd?[/quote]

Mijn 2.5 (slechte Boxster 😀 ) ook niets van verbruik tot op heden. Eerlijk gezegd vind ik het niet passen van een dealer om te zeggen “Och 1L/1000Km is normaal voor deze auto!? Heb jaren ervaring met sportwagens die nooit een druppel hebben verbruikt, ook de Boxster niet die ik nu in mijn bezit heb. Waarom zou een auto van dit kaliber 1L per 1000 Km mogen verbruiken als andere voertuigen bij de concurenten met een paar 100.000Km’s op de teller dit niet hebben en er op de koop aan toe ook nog dagelijks mee doorgereden word? Ik blijf erbij, 1L op 5000Km is geen verbruik en dat kan en mag zelfs iets meer zijn ook, maar 1L op 1000Km…

Mijn Cayenne heeft toch ook zijn liter nodig om de 3000 km hoor.

Mja is het meest gemakkelijke antwoord als fabrikant/dealer. Alfa hanteerde dat ook jaren met hun 2 liters. Jammer dat je vandaag met een standaard 35 k€ leasebak makkelijk 30d km doet zonder 1 druppel bij te vullen. Anderzijds moet ik ook toegeven dat ik in m’n Boxster (Zo’n slechte 2.5) ook niets moet bijvullen. Heeft het te maken met het inrijden, volgens de fabrikanten niet meer van doen in de moderne tijd?

bij OPC’s vinden ze een verbruik tot 1 l/1000 km aanvaardbaar, dus…

Alvast bedankt voor de tips

Erik

In een 997gt3 gaat er ook 5w50 .Misschien eens navragen of je deze olie ook mag gebruiken .

Wim

Dit verbruik valt nog steeds binnen de Porsche norm, dus daar kun je niet op terug vallen.

Maar heb een kennis/klant gehad met hetzelfde probleem, en deze heeft er toen 5W50 op gedaan wat volgens hem ook nog mag in die serie van de 997, en heeft daar zeer goede resultaten geboekt, verbruik olie werd toen 1 ltr op 7500 km.

Dus misschien het informeren eens waard, of raadpleeg je boekje eens of dat dit type olie 5/50er ook in staat, zo ja, proberen denk ik.

MOBIL NEW LIFE 0W40 Sorry !

De wagen heeft nu 16400 km…eerste onderhoud gehad na 2 jaar,rookt niet bij starten alsook niet na lange ritten.De gebruikte olie is MOBIL 1 NEW LIFE 10W40.Buiten het eerste onderhoud zijn er geen herstellingen uitgevoerd

1 liter op 5000Km lijkt mij nog normaal, op 1500Km zou ik mij ook toch wel wat zorgen maken. Wat is de geschiedenis van de wagen, zijn er werken aan de motor uitgevoerd, rookt hij bij warme of koude start of tijdens het rijden, welke olie doe je of zit er op?

Even deze punten beantwoorden zal je al heel wat meer info verschaffen in jouw topic denk ik.

Och ja, stel je ook even voor indien mogelijk in de gepaste rubriek…altijd fijn voor de mede forummers 😀

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.