olieverbruik 3.2

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 olieverbruik 3.2

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    mijn P (911 3.2 uit ’85) verbruikt nogal veel olie. Ik moet zowat na elke tankbeurt minstens een litertje olie bijgieten. Hij lekt echter niet.

    Volgens de garage ligt dit aan de kleppengeleiders waar speling op zit, maar daar ken ik niet zoveel van.

    Dringt een revisie van de motor zich op of zijn er andere oplossingen ?

    Gr.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
    • +1 :applaus:

      0
      J

        In ieder geval, van die wondertrucjes waarbij je nooit geen olie meer hoeft te verversen?..
        Of wonder additieven in de olie?…

        Allemaal goed en wel voor een versleten Opel Corsa maar met mijn geliefde 911 neem ik liever geen risico.
        De mijne krijgt op tijd allemaal nieuwe olie. Better safe than sorry.

        0
        J

          Hangt er vanaf waarom hij juist een pluim rook schijt he.
          Versleten klepgeleiders zijn heel goed mogelijk naar 110.000 km en dan helpen geen producten om rubbers zacht te maken.

          0

            motors genoeg gezien na 9 jaar rallysport
            maar wij zitten met wagens die leeftijd hebben en moeten bij aankoop niet alleen naar de gereden km kijken maar er ook bij stilstaan na hoeveel jaar zijn de dichtingen verduurd?
            er bestaan producten die de rubbers terug zacht maken zonder het te hebben over slick 50 enz..
            in mijn geval heeft de wagen nog maar 110.000 km maar scheet hij ook af en toe een pluim rook eruit.
            is het dan nodig om een totale revisie te doen of even met een product(zacht maken rubbers) een aantal jaar uit te stellen?

            0

              [quote=”john.beton.” post=145213]er bestaan zoveel producten om olie verbruik tegen te gaan maar welke is de beste?[/quote]

              Een volledige revisie :sarcastisch

              … waar het zeker op uit kan draaien als je dit soort “lap-middeltjes” gaat gebruiken 💡

              [i]Wat doen die middeltjes dat het olieverbruik minder wordt ?

              Heb je ooit weleens een motor-blok van binnen bekeken ?[/i]

              1 zo’n klein oliesproeiertje dat verstopt raakt – en je hebt een uitgelopen – of vastgelopen – lager te pakken :wtf:

              0

                [quote=”john.beton.” post=145213]er bestaan zoveel producten om olie verbruik tegen te gaan maar welke is de beste?
                interessant om eens door te lezen is DEZE site over het verzuren van olie.[/quote]
                Ik had em al eens tegen gekomen en persoonlijk ben ik ook wel van het principe dat heel dat mysterieus gezever over olie 90% overdreven bulshit is.

                Maar het praatje van deze meneer lijkt me iets te simpel en ruikt verdacht commercieel 😕
                Doet me wat denken aan de wonderen die ze verkopen op Telsell :think:

                0

                  er bestaan zoveel producten om olie verbruik tegen te gaan maar welke is de beste?
                  interessant om eens door te lezen is DEZE site over het verzuren van olie.

                  0
                  J

                    [quote=”Mushroom” post=145183][quote=”G-man” post=145176]
                    1liter op 1000km? dan rij je toch constant rond met blauwe wolk achter je, of niet?[/quote]
                    Nee.
                    Mijn SC was met quasi een liter weg op 500 km. Drupte niet en nooit blauwe rook gezien.[/quote]

                    Kijk eens in je handschoenenkastje… Wie weet vind je wel een oliebron…. 😉

                    0

                      [quote=”G-man” post=145176]
                      1liter op 1000km? dan rij je toch constant rond met blauwe wolk achter je, of niet?[/quote]
                      Nee.
                      Mijn SC was met quasi een liter weg op 500 km. Drupte niet en nooit blauwe rook gezien.

                      0
                      J

                        [quote=”Gette” post=145159][quote=”G-man” post=145096]Beetje witte rook bij opstart is normaal. Tenminste als het snel wegtrekt.
                        Blauwe rook wijst op verbrande olie.. Niet goed…[/quote]

                        Hier is al zeer veel over geschreven en nog meer over gezeverd !

                        De meeste specialisten bevestigen mij volgende uitleg; Bij verschillende Boxer motoren loopt er bij stilstand SOMS een beetje olie langs de segmenten in de cilinder. Bij het starten verbrand deze olie en krijg je blauwe rook. Witte rook zal eerder op condens duiden dan op verbrande olie.

                        Het is echter niet de bedoeling dat na het starten de wagen blijft roken…. en het lijkt mij ook niet normaal te zijn dat je 1liter bij moet kappen om de 1000 km 🙄 Binnen de norm of niet, dan zuipt hij bijna evenveel olie als benzine :!:[/quote]

                        Ik weet niet of je hiermee wil zeggen dat ik zit te zeveren of niet…

                        Boxer motoren of flat six motoren ( is niet hetzelfde) laten idd soms wat olie langs de segmenten passeren.
                        Wat best logisch is en misschien wel normaal ALS je stil hebt gestaan voor een wat langere tijd.
                        Als je elke morgen opnieuw een blauwe rookpluim achterlaat bij het starten van je auto dan laten de segmenten wel heel gemakkelijk olie door en dan komt er misschien wel een revisietje aan…

                        Mijn auto laat niks van blauwe rook achter ook niet na een winter stilstaan.
                        Witte rook bij opstart wel, maar dat is weg voor ik naar tweede schakel.

                        1liter op 1000km? dan rij je toch constant rond met blauwe wolk achter je, of niet?

                        0

                          [quote=”G-man” post=145096]Beetje witte rook bij opstart is normaal. Tenminste als het snel wegtrekt.
                          Blauwe rook wijst op verbrande olie.. Niet goed…[/quote]

                          Hier is al zeer veel over geschreven en nog meer over gezeverd !

                          De meeste specialisten bevestigen mij volgende uitleg; Bij verschillende Boxer motoren loopt er bij stilstand SOMS een beetje olie langs de segmenten in de cilinder. Bij het starten verbrand deze olie en krijg je blauwe rook. Witte rook zal eerder op condens duiden dan op verbrande olie.

                          Het is echter niet de bedoeling dat na het starten de wagen blijft roken…. en het lijkt mij ook niet normaal te zijn dat je 1liter bij moet kappen om de 1000 km 🙄 Binnen de norm of niet, dan zuipt hij bijna evenveel olie als benzine ❗

                          0

                            Kheb ooit een nieuwe BMW 320 gekocht en na 1000 km een liter erbij.
                            Stond gelijk bij de dealer, meneer dit is binnen de tolerantie en zal later minder worden.
                            Niet dus en na nog wat dingetjes binnen een jaar weer ingeruild 😥

                            0

                              1 Liter op de 5 a 10 Duizend Km vind ik overigens ook best veel :popcorn:

                              [quote=”Mart” post=145142]
                              1 lt per 1000 km is dweilen met de kraan open![/quote]

                              … maar nog wel binnen de Porsche norm 💡 1 liter op 750 a 1000 Km hoeft geen probleem te zijn. Daar kan je (blijkbaar) gewoon mee doorrijden – zolang de motor nog voldoende presteert en er geen andere klachten zijn, zoals tikken, olie-lekkage, te lage olie-druk etc.

                              0

                                1 lt per 5.000-10.000 is heel normaal volgens mij.
                                1 lt per 1000 km is dweilen met de kraan open!

                                0

                                  Ik heb het gevoel dat ik hier het draadje van Dolfijn gekaapt heb 😳 Anderzijds zal de vraag wel voor ons beiden bedoeld zijn.
                                  Ik gebruik 15W40 en peilen doe ik met warme, draaiende motor.
                                  Hij loopt verder prima en ben dus niet van plan om binnen korte termijn een motorrevisie te laten doen, al zal dat er waarschijnlijk ooit wel eens van komen. Wat het olieverbruik betreft heb ik anderzijds wel het gevoel dat dat minder is dan in het begin. Ik kocht de 3.2 in het begin van dit jaar en hij had vermoedelijk lang stil gestaan. Ik heb ondertussen meer dan 5000 km gereden en heb het gevoel dat de motor steeds soepeler is beginnen draaien. Dus maak ik me geen zorgen en ik zal voorlopig geregeld wel wat olie bijvullen

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.