olieverbruik 3.2

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 olieverbruik 3.2

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    mijn P (911 3.2 uit ’85) verbruikt nogal veel olie. Ik moet zowat na elke tankbeurt minstens een litertje olie bijgieten. Hij lekt echter niet.

    Volgens de garage ligt dit aan de kleppengeleiders waar speling op zit, maar daar ken ik niet zoveel van.

    Dringt een revisie van de motor zich op of zijn er andere oplossingen ?

    Gr.

13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
    • Bezint eer ge begint 💡

      De Carrera 3.2 motoren zou (oer)sterk – en kunnen lang mee …. maar zoals voor (bijna) elke Porsche motor geldt: Als je ‘m uit elkaar gaat/laat halen kan je deze het beste compleet reviseren (zeker bij een stand van rond de 2 ton) … doe je niks, behalve af en toe olie bij vullen, dan kan je er MI toch zeker 3 ton of meer mee rijden …

      Welke soort olie gebruik je ?
      Hoe peil je de olie ?

      J

        [quote=”Molen934″ post=145050][quote=”Egheuens” post=145046]Hoeveel is eigenlijk nog ‘normaal’? De mijne verbruikt ongeveer 1L/1000 Km. Dat lijkt me nog niet onredelijk voor een 3.2 met 180K Km
        ik zie soms wel wat blauwe rook bij koude start[/quote]

        Volgens mij nog net binnen de fabrieks tolerantie :salut:
        Maar het is wel pittig veel.[/quote]

        Binnen de fabriekstolerantie…. Maar maak je geen illusies, 1l per 1000km is veeel te veel.
        Maak je maar klaar voor een revisie…

        J

          Beetje witte rook bij opstart is normaal. Tenminste als het snel wegtrekt.
          Blauwe rook wijst op verbrande olie.. Niet goed…
          Klepgeleiders zijn een veel voorkomend probleem bij de wat oudere 911.

          Als je je uitlaat eraf haalt (als je dat lukt zonder de draadeinde te breken…)
          kan je zwarte smurrie zien hangen aan de uitlaatkleppen.
          Zwarte smurrie=versleten klepgeleiders.
          Opgepast, bij mijn auto leidde klepgeleiders tot een volledige rebuild van motor en versnellingsbak…
          It’s a slippery slope! Ik kon het niet laten om telkens net dat kleine beetje meer te doen, om geen half werk te doen…
          (Maar hij loopt wel zoals een tgv op speed nu… :))

            [quote=”targa 84″ post=145047]snap niet hoe dat kan
            [/quote] Nooit mee getrapt met koude motor 😉

              Die blauwe rook is er niet altijd en het is maar een pluim bij de start en is onmiddellijk weer weg. ik maak(te) mij er nog geen zorgen over 😕

                [quote=”Egheuens” post=145046]Hoeveel is eigenlijk nog ‘normaal’? De mijne verbruikt ongeveer 1L/1000 Km. Dat lijkt me nog niet onredelijk voor een 3.2 met 180K Km
                ik zie soms wel wat blauwe rook bij koude start[/quote]

                Volgens mij nog net binnen de fabrieks tolerantie :salut:
                Maar het is wel pittig veel.

                  Bij mij 1 L. op 5000 Km. wat mij “normaal” lijkt.
                  Heb ook geen blauwe rook bij koude start, behalve een ietsje na een paar weken stilstand.
                  Het verdwijnt ook weer direct.

                    hey
                    ik heb er na 5000km
                    een halve liter bij moeten doen heeft 185k gelopen
                    snap niet hoe dat kan
                    zo weinig verbruik
                    :drink:

                      Hoeveel is eigenlijk nog ‘normaal’? De mijne verbruikt ongeveer 1L/1000 Km. Dat lijkt me nog niet onredelijk voor een 3.2 met 180K Km
                      ik zie soms wel wat blauwe rook bij koude start

                        Ni goedkoop maar ne goeie (althans ik ben zeer tevreden over zn werk en werkwijze) Auto-tech Merchtem – Serge Hublou

                        http://www.autotech-merchtem.be/

                          Welke regio zit je ❓
                          Heb mijn 993 vorig jaar laten doen bij Robert Visser in Hilversum.
                          Klepgeleiders, zuigerveren, lagerschalen noem maar op en geen druppel olieverbruik meer :up:

                            Heb je hier een goed adres voor ?

                              Heeft hij veel gelopen?
                              Je zou alleen de klepgeleiders kunnen doen, maar een paar verse zuigerveren doen hem ook wel goed.
                              Heb jaren terug dit gehad met mijn SC en heb toen de motor geheel laten doen en nog jaren super (zonder olieverbruik) mee gereden.
                              De tapeinden van je kopbouten zijn ook vaak een zwak punt en deze worden vaak vernieuwd.
                              Tja kassa 😳

                              Suc6

                            13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.