Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Olieverbruik bij oldtimer
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 3 maanden geleden door
Mushroom.
-
MakerDiscussie
-
25 oktober 2011 om 00:33
Wij hebben onlangs een 911 Targa van het jaar 1970 gekocht.Die wagen stond al 20 jaar bij dezelfde eigenaar. De wagen is naar een Porsche garage(geen dealer van) gestuurd voor onderhoud. Dus nieuwe olie (11L), nieuwe filter en nog van alles…
Na 4 ritjes, in totaal ongeveer 800km, kijken wij naar de olipeil op aanraad van een vriend…Wat blijkt….de olie is zo goed als op!!
Is dit mogelijk ❓ of heeft de garagiste ons liggen gehad.. 👿 en geen 11L in gekapt??
Info: de wagen rijdt wel perfect.
Wie kan ons helpen of tips geven want die garagiste vertrouw ik niet meer… -
MakerDiscussie
-
In de linkerklok zit links de benzinemeter en rechts de oliemeter. Doe anders even een foto van de klokken.
Olijfje schrijft:
Ik denk niet dat er een externe koeler bij is…
Er is alleszins zelf geen oliemeter op de dashboard, wel een temperatuur meter.Aan denken hebben we zo niet veel, moeten we zeker weten, dus kijk even.
En een olie niveau meter zal er sowieso ook in moeten zitten, en wel aan de linker kant.
Helaas kan ik dat beamen, hoewel onze bul Marc zich altijd gedraagt ❗
Maar welkom Olijfje en geniet van je P.
Ben benieuwd naar je foto’s.cabrio wim schrijft:
Op ons zusterforum in Nederland word er iets anders om gegaan met de vrouwen, en hier normaal, dus respect voor jullie. 8)
😆 ………… 😆
Ik denk niet dat er een externe koeler bij is…
Er is alleszins zelf geen oliemeter op de dashboard, wel een temperatuur meter.We mogen blij zijn dat er uberhaupt een vrouw zich aanmeld op het forum, en wat al vermeld is eerder in het draadje, moet je niet blijven herhalen.
Op ons zusterforum in Nederland word er iets anders om gegaan met de vrouwen, en hier normaal, dus respect voor jullie. 8)
Degene van het Nederlandse forum melden zich stilletjes aan hier, dus komt wel goed. 😉TSS, ‘t is wel raar als er hier een vrouw voor het eerst komt binnenvallen dat het commentaar over eerst voorstellen enz. véél milder is hé 😆 😆 😆
Welkom op het forum.Hoi Olijfje,
Heeft deze al een externe koeler in het rechter voorscherm, ik wil n.l even graag zeker weten of jou type dit al heeft.
Zo ja, dan heb je nu al genoeg antwoorden gehad van forumleden.
Maar realiseer, als de olie ververst gaat worden van uw Porsche dat er altijd 3,5 liter in het systeem blijft zitten, deze is n.l niet aftapbaar omdat die in de buizen naar de koeler blijft zitten.Dus normale procedure van olie wisselen is aftappen aan motor en reservoir, dan 9 liter erbij gieten, zorgen dat de auto vlak staat en warm rijden, dit minimaal 15km.
Dan de auto op een vlakke ondergrond plaatsen en stationair laten draaien.
Dan olie vervolgens bijvullen tot 3/4 op de peilstok en niet hoger.
Er zal dan maximaal rond de 10à10,5 liter ingaan.
Kijk ook of de meter op het dashboard dan 3/4 aangeeft, is dit het geval heb je een perfect aangevende meter waar je op kunt vertrouwen.Porsche geeft zelf aan dat een verbruik van 1 liter olie op 500km nog binnen de tolerantie valt, dus schrik hier niet van.
We vernemen het dan nog wel van je.
En ook nog welkom op het forum.
Bedankt iedereen voor de snelle réacties, ik ben weer al een beetje wijzer geworden 🙂
Ik ga voorzichtig olie bijkappen en mijn wagen langer laten opwarmen.
En mijn garagiste is mij een uitleg verschuldigd over de hoeveelheid olie.. 😡
De wagen is trouwens een 2.2
Ik woon in Oost-Vlaanderen, weet iemand een correcte garage?? Maak niet uit in welke hoek van Belgie… ik ben graag op stap met mijn Olijfje 8)
Voor de curieuse neuzen…de foto’s zullen volgen, na deftig gesprek met mijn garagiste want de wagen is TE herkenbaar.en Matt is voor het ogenblik expert in olieverbruik/bijvullen 🙂
😈
Hoi Olijfje,
Welkom ook! Uit welke streek ben je? Dan sturen wij je wel naar een betrouwbare porsche-kenner in je buurt.
Volgens mij is 11L net iets te weinig inderdaad. Welke motorinhoud was het?
130 op de autosnelweg is zelfs rustig bij een warme motor 😉
Maar een auto die zo lang heeft stil gestaan, moet je wel terug rustig losrijden. Dus zeker pas beginnen doorgeven na een half uurtje cruisen tot alles op temperatuur is (motorblok en olie)
Eigenlijk koelt de olie de motor, vandaar dat je zoveel liter nodig hebt. De olie wordt in buizen naar voor gestuurd onder de wagen om via de lucht extra te koelen. Wat niet wordt gebruikt aan olie door koelingcircuit en motorblok bij warme motor, blijft in het reservoir (in je rechterspatbord), dus met je peilstok peil je eigenlijk de reserve-olie die bij warme motor in dat tankje overblijft.
Als er echt te weinig olie inzit, gaat er in de bochten een rood lampje branden in een van je tellers, pas dan wordt het spannend.Vriendelijke groet,
Matt911_NL schrijft:
6 Liter reserve in het kofferruim dan toch zeker 😉
Zou moeten standaarduitrusting zijn voor elke Porsche 😉
Als TS zeker is dat ze meet onder de correcte omstandigheden moet ze d’r gewoon wat bijkappen. Mooi tot op ‘t maximum van de peilstok, dan wat rondtoeren en na een paar 100 km nog eens meten.
Mijn ’78 SC lustte wel een litertje op 1000 km.
Oh, enneuh : wij willen foto’s zien ! 8)
Mushroom schrijft:
Ging daar niet eerder 17 a 18 liter in?6 Liter reserve in het kofferruim dan toch zeker 😉
Olie-peilen ➡ Draaiende motor – op een vlakke ondergrond – bedrijfstemperatuur en peilen met de stok.
Bijvullen is het beste met draaiende motor – en niet meer dan 1 liter tegelijk tussen het peilen.11 liter “op” in 800 Km kan gewoonweg niet … of er moet ergens een gat in ‘n leiding, filter of het blok zitten 💡
Tussen minimaal en maximaal op de peilstok is nog geen 2 liter olie – als de garagist er “maar” 11 liter heeft ingegooid kan het best zijn dat er niks aan de stok blijft kleven …
Als je die garagist niet vertrouwt ga je daar toch gewoon niet meer? 💡
Is 11 liter niet wat weinig voor die oude knapen? Ging daar niet eerder 17 a 18 liter in?Anyway : ik zou momenteel niet bijvullen (teveel olie is funest voor de motor) maar ik zou real life eens bij iemand gaan die er verstand van heeft (misschien een forumlid uit jouw omgeving?), er tegelijkertijd van uitgaand dat er misschien wel te weinig olie in is momenteel en dus toch niet te zot doen en je oog op je oliepeil houden terwijl je rijdt.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.