Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Olieverbruik SC
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Van Decraen Wim.
-
MakerDiscussie
-
23 augustus 2015 om 15:18
Beste P vrienden,
Ik heb de indruk dat mijn SC uit 1983 redelijk wat olie verbruikt?! Is dit een normaal gegeven?
Welke olie doe ik er best op? Want ik gebruik steeds vol synthetische maar is dit wel nodig?Thanks,
Wim
-
MakerDiscussie
-
Hoi Greg,
Ben er nog niet aan toegekomen, ben bezig met de bouw van een kleine industriehal voor men auto’s een deftig plaatsje te geven 😉
Hallokes,
Ik heb ook een SC van ’83. Welke olie heb je nu erin gedaan? Beter?
Greg
Morgen alle olie eraf laten en volledig nieuwe erin. Ik wil zeker zijn!!
Thanks
beschrijf eens hoeveel je al bijgevuld hebt op hoeveel km’s
en hoe gemeten ? toch met WARME DRAAIENDE motor hoop ik…
Wim ga voor olie naar Tempo Oil in Geel, nabij de Gamma in Winkelomheide.
Steeds goede raad en leuke babbel bij die mannen.
Die weten nog echt wat het beste is voor uw wagen.
Wat olie verbruik betreft van recente wagens, daar heb ik ook mijn gedacht over.
Betreft meestal leasewagens die niet correct bereden worden :bounce:
Enkele fabrikanten proberen de schade van koud doorrijden te beperken door dunnere oliën te gebruiken 💡
Onze VW Polo 1.4 tdi 😀 had ook last van olie verbruik.
Op aanraden van Tempo Olie andere olie gebruikt en het olieverbruik is volledig weg.Wim, ik heb zelf ook een 83 SC en die verbruikt slechts 1/2 liter olie per 5000 km. De wagen heeft er nu 265.000 miles opzitten, wel volledige motorrevisie gehad op 175.000 miles voor 12.000 dollar. Weet je gelijk ook wat zoiets kost. 1/2 liter op 5000 km is minder dan wat sommige hedendaagse wagens verbruiken ( ik denk hierbij vooral aan Audi…). Ik doe wel elk jaar een oliewissel aan het begin van het seizoen. Daarvoor gebruik ik 15W50 Classic Racing Oil van Kroon Oil. Deze is speciaal ontwikkelt voor performante oldtimermotoren ( in 83 was 204 pak performant… :-)). Je kan de olie best rechtstreeks in NL aankopen vermits Kroon een Nederlandse producent is. 12 liter kost ongeveer 100 euro. Daarvan gaat er bij mij ongeveer 11,5 liter in, en hou ik 1/2 liter als reserve na die 5000 km.
Ik bedoelde echter of je het niveau bekeken had bij de verkoper of als de wagen geleverd werd (warm dus)
Je gaat namelijk toch niet gaan rijden met een auto als je geen idee hebt of er wel genoeg olie inzit.
Is het sinds die tijd dan serieus afgenomen of niet?
Je kunt het oliepeil niet bekijken voor je gaat rijden, dit kun je als met warme motor.
13 a 14 liter gaat er in een SC blok.
Heb je de oliestand voorheen bekeken? Stond hij nog op het juiste niveau voor je ermee gaan rijden bent?
Thanks Deepee,
Maar is het normaal dat hij nogal wat olie verbruikt? En er gaat precies nogal wat in zo’n blok in
oesje, een olierurbriekje waarover even veel meningen als mogelijkheden bestaan…
tot zo’n 10 jaar geleden raadde porsche zelf voor alle modellen van 73 tem 98 deze lijst aan. probleem blijft vooral dat additieven die doodnormaal waren in de jaren ’80 en ’90 nu niet meer kunnen omwille van milieunormen. ook al is dan de viscositeit nog steeds dezelfde als 30 jaar geleden.
door de Bio hype krijgen we daar boven op nog de aanwezigheid van een percentage ethanol in onze benzine door de strot geduwd. en dat is ook niet gezond voor oliegekoelde classics.
intussen heeft hun eigen classic (marketing) afdeling een eigen formule Porsche Classic Oil 20w50 and 10w60 op de markt gebracht.
de bekende olieleveranciers als Mobil, Castrol, Kroon, … pikken intussen hun graantje mee op deze zeer lucratieve markt en hebben vergelijkbare 10W60 Extended Life olien in hun gamma opgenomen.[quote=”RSR” post=12924]ik raad aan 15w40 half synthetische olie …[/quote]
ook nog van een anderstalig forum:
In my experience the lowest wear rates ,using conventional,mineral oil in my 3.2 were achieved using a HDEO (heavy duty engine oil) such as Rotella T 15w40 or Chevron Delo 15w40. These oils (sometimes callled diesel oils) have the zinc and other additives that are necessary for our older air/oil cooled engines…I have found that a 40 weight oil reduced my oil temps and provided better wear numbers than any of the 20w50’s I had previously used.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.