Misschien dat dit helpt?
De meest voorkomende lekkages bij de 911 treden op bij:
01] Magnesium kleppendeksels. Bij de oudere motoren zijn meestal nog magnesium kleppendeksels gemonteerd, die vaak vervormen waardoor er lekkage ontstaat.
Dit kan verholpen worden door de deksels te laten vlakken of het vervangen door de latere zogenaamde turbodeksels. Altijd de juiste pakkingen monteren.
02] Rubberen slang tussen olietank en oliekoeler. Deze slang kan door ouderdom gaan scheuren of poreus worden
03] Rubberen slang tussen olietank en motor. Deze slang loopt van de olietank over de versnellingsbak naar de motor en is vaak gescheurd of poreus.
04] Oliezeefdeksel onderkant motor. Deksel kan vervormd zijn maar soms is het ook gewoon een kwestie van de moeren iets aandraaien.
05] Vliegwielkeerring. Olie lekt dan tussen motor en versnellingsbak. Om dit te repareren moet de motor uitgebouwd worden.
06] Keerring achter ventilatorpulley. Olie lekt dan aan uitlaatzijde van de motor.
07] Oliekoeler. Deze wordt afgedicht met 3 gummiringen en is relatief makkelijk te vervangen zonder uitbouw motor. Wel goed opletten of de koeler niet zelf lek is.
08] Carterontluchtingshuis. Deze bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor en is lastig om aan te komen. Hier kan een pakking vervangen worden.
09] Carterontluchtingsslang. Ook deze kan poreus worden of loszitten waardoor olie over de hele motor verdeeld wordt.
10] Oliedrukzender. Deze zit rechts van het carterontluchtingshuis en is vaak een oorzaak van lekkage, niet alleen aan de dichtring tussen zender en carter maar ook aan het zenderhuis zelf. Uitkijken bij montage: niet te vast draaien. [20nm]
11] Oliethermostaat. Deze bevindt zich ook in de buurt van de oliedrukzender en is bevestigd met 2 moeren en vaak een oorzaak van lekkage. Hier moet een O-ring vervangen worden.
12] Rubberen olietoevoerslangen nokkenassen. Ook deze slangen die aan veel trillingen bloot staan worden poreus. Bij vervanging ook aluminium schijven vervangen.
13] Olieterugloop pijpjes. Deze zitten aan de onderkant van de motor tussen carter en cylinderkoppen en kunnen lekken aan de uiteindes waar rubber ringen gemonteerd zijn. Door het steeds uitzetten van de motor en krimpen worden deze rubbers hard en poureus.
14] Oliestandzender aan olietank. Ook deze kan gaan lekken aan de pakkingen en is redelijk makkelijk te vervangen.
15] Stroomverdeler. Hier zit een O-ring gemonteerd waar olie langs kan gaan lekken.
Bron: http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/8331B264EA65D655C125748300313023