Oliewissel

Home Forum Porsche Talk Oliewissel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • Hallo.  Het is me opgevallen dat op Facebook veel Amerikaanse P-eigenaars héél regelmatig (lees : minstens één keer per jaar en zelfs om de 5000 mijl) olie verversen.  Het liefst doen ze het dan nog zelf.  Ik heb al eens een antwoord gegeven dat dit hier niet voorgeschreven is en dit begrijpen ze niet.  Vraagje : houden jullie je aan het gewoon voorgeschreven onderhoud – zijnde 2 jaar / 30.000 km – of doen jullie dit toch jaarlijks ?  Een keertje teveel lijkt me niet erg, maar mocht het echt noodzakelijk zijn dan zou Porsche dit wel voorschrijven lijkt me…

om de twee jaar zoals ze voorschrijven, want ik kom niet aan de 30000km in twee jaar… 

Gebruikte olie trekt water aan (hygroscopisch). Het vocht gaat weer verdampen zodra je olie +100°c wordt opgewarmd. Dus lang stilstaan is niet goed omdat het vocht in je olie je motor kan aantasten. Jaarlijks je olie wisselen is geen standaard maar kan zeker geen kwaad, integendeel. En voor de kostprijs moet je het zeker al niet laten, zeker als je het zelf doet.

PM

Hier om de twee jaar. Ik doe ongeveer 3500 km per jaar.

Hier nog enkele redenen om je olie vaker te wisselen dan voorgeschreven door de autofabrikant bij moderne wagens met directe inspuiting van de benzine. En dan zeker als je vaak korte ritten maakt. Doe je meer lange ritten dan zal de benzine verdampen uit je olie.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.