Olivier’s 996.1 C2

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Olivier’s 996.1 C2

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Allen,

    Zoals in m’n voorstellingstopicje geschreven bezit ik intussen een dik half jaar een 996.1 C2.
    https://porscheforum.be/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/129674-even-voorstellen-olivier-996-c2

    [url=https://ibb.co/bvBgGyj]
    De 996 bij de eerste ontmoeting met de verkoper en auto.

    Zoals geschreven wil ik ook zoveel mogelijk aan de wagen zelf kunnen doen. Zeker het gewone onderhoud en zaken die geen specialistische kennis nodig hebben. Waarom zou je denken? Dat doe ik dan zoveel mogelijk zelfstandig of met de auto-kennis van mijn pa erbij die vroeger heel wat aan heel wat verschillende auto’s gesleuteld heeft in z’n jeugd.
    – Het budget van een 32-jarige is niet eindeloos
    – Leuk om zelf te sleutelen maar vooral om bij te leren over de 911jes en autotechniek in het algemeen
    – Maakt voor mij ook gewoon deel uit van je eigen auto te bezitten.

    Mijn specifieke 996, genaamd Felix (ik gaf m’n Skoda Superb reeds de naam Fons(ke) dateert uit oktober 1998, origineel Duitse wagen via Porsche Centrum Trier, na een 10-tal jaar heeft hij een 7-tal jaar in Nederlands een 2-tal eigenaars gehad, daarna via de vorige Belgische eigenaar ten slotte bij mij terecht gekomen.
    Hij heeft intussen reeds meer dan 217.000km op deze aarde afgelegd en vermoedelijk (adhv het serienummer van de motor) ooit eens een andere motor uit 1999 gekregen.

    De auto was reeds 3j niet meer ingeschreven, je kan je dan wel aan wat kleine fratsen verwachten.
    Stuurbekrachtiging die benen neemt. Maar met tip van de specialist toch makkelijk en goed kunnen repareren.
    [url=https://ibb.co/NsrsrBD]

    MAF die niet meer werkt (eigen schuld na oppoetsen van de motorruimte) (kabeltje bleek los te zitten)

    Voor mij gaat het mechanische voor op het cosmetische en m’n doel is om er dan ook nog heel lang plezier van te hebben.
    – Jaarlijks krijgt de auto z’n verse olie, of er nu 1000 of 7000km mee gereden is …
    Ook dit voor de eerste keer uitgevoerd, samen met het wisselen van de brandstoffilter.

    Dat was het voorlopig.

    Ciao Ciao.

     

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 55)
    • Gisteren weer een avondje verder gedaan, allemaal zaken waar ik niet afhankelijk ben van die stomme afgebroken bout (hiervoor heb ik wel 2 boren kunnen lenen van een klant die stevig maatwerk in metaal levert …).

      Begonnen met de ventilatiepijp boven cilinderbank 2. Via Werksmotor (onafhankelijke porsche-specialist die vooral motorrevisies doet) hun instagramaccount gezien dat je een dichtingetje dat op de 3.4 996jes te klein is en altijd lekt (wat ook het geval was) kan vervangen met een rubbertje van een 997 ims.

      Het was aan die ventilatiebuis inderdaad een dikke koek van vet, olie en vuil.

      Hieronder de ringetjes, links oud, rechts nieuw en net iets dikker.
      [url=https://ibb.co/R0pLBQF]

      Om hier makkelijk aan te kunnen met de motor in de auto doe je best de dikke waterslang uit de weg, voor mij niet erg, ik moest nog wat materiaal bestellen en heb dan besloten om alle waterslangen van de motor maar te vervangen, het is allemaal 25 of meer jaar oud, dan kan dat geen kwaad.
      [url=https://ibb.co/BsprkN0]

      Eens dat erin zat me gefocust op de bougiebuisjes, deze gingen er eigenlijk belachelijk gemakkelijk uit … de o-ringetjes en zeker de uiterste waren redelijk plat geworden.
      [url=https://ibb.co/JppS00r]

      Daarna de nieuwe met nieuwe o-ringetjes klaargemaakt.
      [url=https://ibb.co/1bHSZzV]

      De nieuwe geplaatst, dit ging ook relatief gemakkelijk, ik kon doordat de dempers er af zijn goed druk zetten om ze erin te poppen. Vervolgens beide nokkenasdeksels nog wat ontdaan van overtollig vuil, ‘t is geen concoursstaat motor, maar het vuil is er dan mee af.
      [url=https://ibb.co/YZDGw6y]

      Vervolgens de nieuwe bougies en bobines (997 upgraded) erin.

      [url=https://ibb.co/PxBSNVc]

       

          Gisteren weer stevig aan de bak, en vrijdagavond ook een uurtje of 2.
          [url=https://ibb.co/6vpP3vc]

          De vervelende afgebroken bout van de motorsteun die daar nu al een jaar zit is nog steeds niet weg. Al een boor of 10 op gebroken, van alles geprobeerd. Je zou zeggen nieuwe motorsteunhouder, maar dat hoort samen met het hele achtereind van het chassis en is een stuk van 1200 euro en dat impliceert nog een hele hoop ander werk. Dus daar even kijken naar een andere oplossing, er zal sowieso wat lassen aan te pas komen om het weer helemaal ok te hebben.
          Ik zou toch graag beide motorsteunen terug met 2 bouten vast hebben zitten.

          [url=https://ibb.co/w67x8z1]
          Oliepompdeksel eraf, nieuw 6-kantsleuteltje op de IMS-kant steken die het tandwiel van de oliepomp aandrijft. Nieuwe O-ring erin, stuk wat properder gemaakt. Kous af.

          [url=https://ibb.co/SwWZph5]
          Oude thermostaat en waterpomp eraf. Nieuwe lage temperatuurthermostaat en nieuwe waterpomp erin, de waterpomp is puur preventief.

          Verder worden alle waterslangen op 1 na van de motor vervangen. (Nu het water er toch uit is).
          Porsche heeft me hier wel liggen, want een slang is veranderd van vorm, waardoor je ook een andere stalen buis moet kopen (zie hieronder met de blauwe doek er nog in).
          Stukken besteld.

          [url=https://ibb.co/X5vGCz9]

          Volgend zullen de bougiebuisjes etc zijn.

            Knap

              Zo we zijn weer begonnen aan een hele waslijst aan werken.

              Eerst even een overzichtelijke waslijst gemaakt.

              [url=https://ibb.co/9nvRRrf]

              Daarna de auto omhoog geplaatst en de achterbumper en uitlaat verwijderd, voor de uitlaat zijn een heleboel nieuwe schroeven voorzien.

              [url=https://ibb.co/hFqLwFm]

              Vrijdag nog even de schaal eraf nemen, want er zit nog een afgebroken bout van de motorsteunen vast in het chassis, dan kunnen we die mooi langs onder uitboren, langs boven niet te doen.

              [url=https://ibb.co/t4kM04Y]

              Daarna alle bobines en bogies verwijderd, alle cilinders werden gescoped, allemaal goed en netjes.
              De buisjes van de bougies worden nog vervangen ,samen met de rubbertjes, langs hier zweet er toch redelijk wat olie naar buiten zoals je kan zien op de plaatjes.

              [url=https://ibb.co/SPXytTq]

              [url=https://ibb.co/KysbdrP]

              Het lekken van olie aan de bougiebuisjes zie je ook aan de bougies, de kant die voor de ontsteking zorgt ziet er gezond uit, maar de kant van de bobine zit die telkens semi in de olie. Blij dat ik deze buisjes heb meebesteld.

              We hebben weer nog enkele uren arbeid voor de boeg, maar daarna is hij wel zo fris als mogelijk.
              Ik was evt nog aan het twijfelen voor de nokkenasdeksels er even af te nemen en de variocam pads te inspecteren, bij motoren met 5 kettingen durven die serieus inslijten, maar aangezien ik niet echt stukjes plastic in mijn olie en filter terug kon vinden ga ik dat maar zo laten. Het zal zo ook al genoeg werk zijn.

              Groetjes
              [url=https://ibb.co/17wWc7Z]

                Die velgen staan bijzonder goed onder een 996

                  Niet veel aan de wagen gedaan, gewoon wat gereden en een leuke winterset gescoord. Setje in zeer goede staat verkerende 10 spoke 17″ Carrera wielen die in een bepaald  jaar standaard op de 996.2 kwam met een set zo goed als nieuwe Pirelli winterbanden.
                  Gezien de wielen van een Carrera 4 kwamen toch even de juiste wieldoppen voorzien want die van mij is een Carrera 2.

                  [url=https://ibb.co/0K8BMzN]
                  Zo’n Skoda Superb is ook wel een heerlijk handige wagen.

                  [url=https://ibb.co/QFfycHT]

                  [url=https://ibb.co/3rJCpyS]

                  [url=https://ibb.co/0KXS7vV]
                  En gemonteerd, staat best goed. Misschien eens overwegen om mijn huidige Turbo Twist wielen te refurbishen want die hebben uiterlijk wel hun beste tijd gehad.

                  [url=https://ibb.co/JzpgqT2]

                   

                    Die specifieke filmpjes zijn gewoon met mijn oude iPhone 5S opgenomen, helpt ook wel dat de uitlaat op de wagen niet standaard is.

                    [url=https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0]

                      super! 

                      wat mij opvalt is de goede geluidsopname van je filmpje. wat is je geheim?

                        Vorig weekend met de 996 in Herbeumont gaan Kamperen en stappen, het is eens wat anders.
                        Wel op de camping het geinigste compliment ooit gekregen: “Dat is pas kamperen!”

                        Heerlijk genoten van de baantjes aldaar, amai raket.
                        [url=https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0]https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0

                         

                          Nog even ook hier de update plaatsen nu het forum weer werkt.

                          Afgelopen maandag is het grootste deel van de bestelling binnengekomen. Het belangrijkste voor nu waren vooral de plaatjes achter de remschijven.
                          Schijven en blokken werden wel al gekocht voor de achteras maar de blokken waren er nog niet en ga ze pas vervangen met mijn onderhoud in februari/maart

                          De oude zagen er echt als frikandellen uit.
                          [url=https://ibb.co/4S7fLpD]

                          Geplaatst, ook nieuwe boutjes voorzien, boutjes voor vastzetten in een wit vet gedopt, toekomstige Olivier binnen een jaar of 10 kan mij hier misschien dankbaar om zijn.
                          Wel nog een dik half uur zitten worstelen in allerlei vreemde posities om een losgesprongen veer van de handrem aan bestuurderskant terug te monteren. Kalmte heeft mij gered.
                          [url=https://ibb.co/LRyD3Sm]

                          Zelfde voor de vijsjes van de remschijven.
                          [url=https://ibb.co/Tv81x2J]

                          Oude vuile luchtfilter er ook uit.
                          [url=https://ibb.co/b1gFBTL]

                          Ingeruild voor een mooie K&N die in de standaard luchtbox past, deze is afwasbaar, dus eigenlijk ook lekker duurzaam.
                          [url=https://ibb.co/fnMWyb5]

                          Ook geleerd dat er op de achterbanken met gemak een 4 persoons quechua smijttent past. Gezien ik graag ga stappen (langere dagtochten in mooie landschappen), graag kampeer en graag met deze auto rij brengt dat wel wat mogelijkheden.
                          [url=https://ibb.co/Mf3Qr2r]

                          Hoe langer en hoe meer ik hieraan werk hoe meer ik ondervind dat die eigenlijk wel goed in mekaar zit, over alles is nagedacht.

                          Verder weer wat gereden, een nieuwe oldtimerrit (bolleke pijl) voor alle soorten wagens dwars door vlaanderen van 150km succesvol mee uitgereden. (was in de buurt en netjes waar voor je geld, reeds ook nog een 912 mee, maar na de eerste stop hebben we die nooit meer teruggezien).

                          Voor het gerammel aan hydraulische klepstoters is Wynns hydraulic lifter additive toegevoegd, dat helpt enorm, (nog niet helemaal weg, maar het scheelt enorm).

                          0W40 olie van Mobil 1 gaat er ook nooit meer in, deze olie verliest z’n viscositeit als de olie/motor wat warmer wordt op hete dagen (watertemp van 93-97°C). Voorlopig opgelost met Wynns super charge (verhoogt de viscositeit van de olie), ik ben zelf niet helemaal dol op olie-additieven, maar dit moet volstaan tot het volgende onderhoud, dan gaat er 5w50 in, nog niet zeker of het mobil1 of motul 300 raceolie, of Liqui Molly zal worden.

                          Ik wil ook nog kijken voor een manuele ventilator-modificatie zodat ik op warme dagen de fans gewoon zelf al tijdig op 100% laat draaien, samen met de nieuwe waterpomp en lage temperatuurthermostaat moet dat zeker gaan helpen.

                          Nog een andere dringende todo is de rechter motorsteun terug met 2 boutjes vastzetten, bij het wisselen was er eentje afgebroken, natuurlijk kan je der van geen kanten bij om het uit te boren. Ofwel de halve uitlaat afbreken (volgende onderhodu doen we dat sowieso), ofwel een haakse boormachine, dat laatste moet ik maar eens van iemand zien te lenen en dan goed uitkijken want er liggen heel wat slangen in de weg.

                          Verder heb ik hem ook al aangemeld voor z’n keuring (19 oktober) kort nadat we terug zijn van reis.

                           

                            goed bezig; sleutelen EN rijden = dubbel plezier !

                              Deze avond de 2 achterste wielen gereedgemaakt voor vervanging van de defecte onderdelen.
                              Gelukkig geen afgebroken boutjes, alsook bij het losmaken en demonteren van alles niks afgebroken, kleine overwinning!

                              [url=https://ibb.co/6nj6T8S]
                              Zoals te zien is, zijn het gelukkig maar de beschermplaatjes achter de remschijven die uit hun boutje gebroken zijn.. Al gaf dat wel in eerste instantie een heel verontrustend gerammel. Ik heb nieuwe beschermplaatjes besteld, kosten zo’n €18/stuk, dan is het ook ineens deftig gerepareerd. Wederom een rammeltje minder.

                              [url=https://ibb.co/YP846Td]
                              Hopelijk komt alles snel binnen.

                              AFgelopen tijd wel voldoende genoten van de 996 en redelijk wat links en rechts heen geweest.
                              [url=https://ibb.co/QPqG4V4]
                              CaRSC & Coffee bij RSC Automobile in Menen. Bedrijf dat zich specialiseert in restauraties van klassieke Porsches.

                              [url=https://ibb.co/HCKH8XN]

                              Ciaociao.

                                Afgelopen week toch maar eens naar al dat gerammel verder gekeken.

                                Extra lawaai was vooral te wijten aan de beschermplaatjes achter de achterste remschijven waarbij een boutje los zat gebroken waardoor dat nu soms tegen de remschijf schuurt/rammelt, een pak van mijn hart dus. We gaan dat asap aanpakken uiteraard. Mijn achterste remschijven zijn toch bijna aan vervanging toe.

                                Had in tussentijd toch zo’n endscoopcameraatje gekocht, dus omdat de wielen er dan toch af waren toch eens in de cilinder gekeken die het gevoeligst is voor bore scoring (nr 6). Alhoewel het bij de 3.4L motoren niet vaak voorkomt. Niks gezien, dus toch een hele geruststelling.
                                Het blok reviseren en voorzien van nieuwe cilinderbussen is iets wat ik sowieso wel wil doen mettertijd en dan op de manier waarbij je er zelf het meeste van leert.

                                https://youtu.be/6DadbxuPkaQ

                                Ciao.

                                 

                                  Vorige week even gemonteerd.
                                  [url=https://ibb.co/vmfLrbS]

                                  Pakken beter al zeg ik het zelf.
                                  Binnenkort nog even verder op mijn probleem met de rikketik bij stilstand warme motor, alsook de lage oliedruk die dan optreedt.
                                  ivm lage oliedruk raadt men sinds kort voor de 996/986 5W50 olie te gebruiken omdat deze nu onder Porsche Classic vallen.
                                  Om zeker te zijn dat de rikketik geen bore-scoring is zou ik met een cameraatje in de cilinders willen gaan, zeker in de meest toegankelijke. (3-2-6-5). Dan kan ik afhankelijk van de uitslag van daar verder.
                                  Is het dermate slecht, dan zal het revisie van het blok worden. Kosten besparen kunnen we dan doen door zelf de motor uit te bouwen, te strippen van accessoires en dan naar de gewenste specialist te brengen auto-resto (NL)of werksmotor (DE Kiel).

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 55)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.