Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Olivier’s 996.1 C2
- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden, 1 week geleden door David Claes.
-
Recent nog een klein werkje gedaan aan het interieur.
Mijn versnellingspook begon redelijk wat af te slijten, eigenlijk storend iedere keer dat je schakelde.
Beetje rond gezocht op internet en uitgekomen op een winkeltje op Etsy.com van iemand (aaupholstery) die boxter 987/7 en 996/7 lederen vervangstukken maakt. Aangezien losse poken redelijk duur zijn. (315 voor het basismodel)
[url=https://ibb.co/YDsnyWC]
Versleten samen met 1 op 1 vervangstuk leder.[url=https://ibb.co/2F3Wcng]
Je moet dan een half uurtje wat friemelen en wringen maar het vervangen is echt simpel, nog 4 gaatjes met een scherm mesje moet je maken (onderste voor de beugel zijn voorzien) maar voor het inlegstukje van de 996 moet je zelf nog even doen.Blij mee en voelt veel beter.
Intussen is er weer een bestelling buiten met wat materiaal
=> Afronden ophangingsverfrissing/vernieuwing met nog 2 OEM supplier motorsteunen (geen namaak want het moet wel gewoon goed zijn) (bijna 2 voor de prijs van 1 bij de dealer).Ik kamp met een rammelend/tikkend geluid in mijn motor bij een warme motor bij stilstand draaien (heb de auto ook zo gekocht). Het heeft me wat bestuderen en kijken gekost, maar laatst viel het me op dat de oliedruk dan ook echt laag gaat (onder de 1 bar), zeker nu met de nieuwe MAF nu de motor zelf mooier loopt zakte de oliedruk dan nog dieper (0.5bar). Koude start heb ik mooi altijd tussen de 4-5 bar en dat zakt gaandeweg dan. Tijdens rijden is het relatief normaal.
Wat opzoeken leverde me op dat dit redelijk kosteneffectief kan opgelost worden (nog geen 25 euro) met onderstaande onderdelen. Besteld, dus we gaan zien wat het geeft. Alsook de sensor die aangeeft hoeveel druk er moet zijn heb ik ook maar even meegenomen. Feedback hierover later
Piston 997.107.125.01
Spring 996.107.127.53
Gasket 996.107.123.50Verder zijn er nog wat zaken mee besteld zoals een lagetemperatuurthermostaat die vroeger opengaat, wat vijsjes en klemmen die ik intussen kwijt ben om te vervangen. Een tweedehands waterpomp en multiriem met 1000km op de teller.
Dit is wel een modificatie voor bij het groot onderhoud dat ik ga uitvoeren in februari/maart 2024.En als kers op de taart bij het goed zetten van mijn stuur het airbaglampje aangekregen. Even mee langs JC Motors, maar blijkt dat er met de bedrading van het stuur in het verleden wat gefoefeld is geweest en niet goed aan mekaar gezet. Ik zal dat in eerste instantie netjes proberen solderen met krimpkous ipv dat het nu lichtjes a neenhangt met plakband rond. Zoniet zal het een nieuwe klokveer worden.
We hebben weer bezigheid .. tussen de ritten door.
Mooi werk geleverd en in het verschiet !!
Opletten dat je de juiste procedure volgt voor het afkoppelen en verwijderen van de airbagVandaag en gisteren wat tijd gestoken in dat stuur airbag-gedoe
Alle kabels getest op weerstand en dus breuken met de multimeter => Mijn klokveer zelf is in prima staat, laat mooi alles door. Enkel 1 slecht massacontact gevonden, opnieuw gesoldeerd en prima.
Daarna ook de 2 kabeltjes voor de airbag van de kabel naar de instrumentcluster die ook niet goed doorgaven, vast solderen ipv met klem, die geven nu ook mooi door.
Weerstand over de airbag gemeten, dit zou rond de 3 Ohm moeten zijn, dat is het geval.Ik denk dat alles nu wel ok is, enkel dien ik nog mijn foutcodes te kunnen wissen en verifiëren. Wil daar nu ook niet elke keer voor naar JC Motors tsjollen, Jimmy heeft het al druk genoeg met zijn gewoon werk.
Dus ik ga eens uitkijken naar een goede obd/reader/scanner tool die ook foutcodes kan wissen tussen 150-250 euro, als er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een bepaalde tool…
Dacht zelf aan onderstaande, gaat maar tot de 991, maar de kans dat ik ooit een 911 jonger dan een 991 zal bezitten is redelijk onbestaand. 😀 (of ‘k zou er een in de brievenbus moeten krijgen voor gratis)
https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-por-v2-0-porsche?gad=1&gclid=Cj0KCQjw98ujBhCgARIsAD7QeAjOzSFH1JlgSKL3ASfK9cgS4PSpBK1zVIcTblInmcuJW-Z9UgVUHUQaAjlJEALw_wcBMijn materiaal dat besteld is zou hier dinsdag zijn, dus komend weekend inbouwen, hopelijk is dan het lage oliedrukprobleem ook van de baan met de vernieuwde onderdelen (veer en piston.
Versie Por V3 189 euro verzonden ( smeets solutions nederland)
grtjHeb me de icarsoft POR V2.0 aangeschaft.
Na de klokveer hersteld te hebben (slecht massacontact) en alles uitgemeten met multimeter leek het mij wel ok.
Code kon ook mooi gewist worden en bleef ook mooi weg.Gisteren ook de motorsteunen vervangen. Iets wat je waarschijnlijk wel bij je 25jaar oude 911 wil doen.
Motor hangt nu ook 3cm hoger dan voorheen.Links oud, rechts nieuw
[url=https://ibb.co/XzqPbYc]Content dat hij qua ophanging nu volledig fris is.
Ook reeds de oliedruk verlospiston en veer vervangen voor mijn lage oliedrukprobleem bij warm stilstand draaien.
Echter heeft iemand deze blijkbaar ooit al eens verwisseld naar de nieuwere.
De piston zelf zat redelijk vast.
De oliedruksensor is de volgende, maar daar heb ik eerst nog een ander stuk gereedschap voor nodig.Links oud, rechts nieuw.
[url=https://ibb.co/vHN8Q6x]Tot de volgende.
interessant om deze topic te volgen; en leuk om te zien dat er nog liefhebbers zelf sleutelen.
Merci allemaal.
Hier en daar krijg ik wel eens een handje hulp van mijn pa, maar handig zijn helpt natuurlijk wel.Afgelopen weekend de oliedruksensor op de motor vervangen. Die lost mijn stilstand lage oliedruk bij warme motor helaas niet op, zou graag mijn sensor eens van mijn auto aan een andere 996 hangen om de instrumentencluster te kunnen uitsluiten. Vrees ook dat het evt ook gewoon bekabeling is. Tijdens het rijden is er geen probleem en toont de olieddruk nu ook betere waarden aan.
Iemand een idee of je gewoon een multimeter over de contacten kan zetten? Zou graag weten wat die uitleest.
Je hebt hier een sleutel 9 kraaienpoot voor nodig. Kan je makkelijk losmaken met rechter achterwiel te verwijderen, hitteschild van de bobinnes rechts alsook nog een massacontact.
[url=https://ibb.co/vHth2Bn]
[url=https://ibb.co/S0d6GRb]
Zoals hier duidelijk te zien is er wel wat olielekkage aan de bougies. Dit zijn de befaamde dichtingen bij de bougiebuisjes. Worden volgend onderhoud aangepakt alsook ga ik dan met een borescope eens in mijn cilinders neuzen.
Merci allemaal.
Hier en daar krijg ik wel eens een handje hulp van mijn pa, maar handig zijn helpt natuurlijk wel.Afgelopen weekend de oliedruksensor op de motor vervangen. Die lost mijn stilstand lage oliedruk bij warme motor helaas niet op, zou graag mijn sensor eens van mijn auto aan een andere 996 hangen om de instrumentencluster te kunnen uitsluiten. Vrees ook dat het evt ook gewoon bekabeling is. Tijdens het rijden is er geen probleem en toont de olieddruk nu ook betere waarden aan.
Iemand een idee of je gewoon een multimeter over de contacten kan zetten? Zou graag weten wat die uitleest.
Je hebt hier een sleutel 9 kraaienpoot voor nodig. Kan je makkelijk losmaken met rechter achterwiel te verwijderen, hitteschild van de bobinnes rechts alsook nog een massacontact.
[url=https://ibb.co/vHth2Bn]
[url=https://ibb.co/S0d6GRb]
Zoals hier duidelijk te zien is er wel wat olielekkage aan de bougies. Dit zijn de befaamde dichtingen bij de bougiebuisjes. Worden volgend onderhoud aangepakt alsook ga ik dan met een borescope eens in mijn cilinders neuzen.
Merci DeePee, zal eens zien om er binnenkort mee aan de slag te gaan.
Intussen mijn 2dehandse nieuwe ruitenwisserarmen ook al opgepoests, voorzien van 2 laagjes zwarte verf en 2 laagjes halfglanzende vernis.
De armen zelf zagen er goed uit, zeker ivgl van het wrak waar ze af komen met geen roest of beschadigingen zoals die van mij dat hebben.
Want onderstaande aftandse armen trekken op niet veel meer.
Nu nog een keertje op de auto monteren.
Vorige week even gemonteerd.
[url=https://ibb.co/vmfLrbS]Pakken beter al zeg ik het zelf.
Binnenkort nog even verder op mijn probleem met de rikketik bij stilstand warme motor, alsook de lage oliedruk die dan optreedt.
ivm lage oliedruk raadt men sinds kort voor de 996/986 5W50 olie te gebruiken omdat deze nu onder Porsche Classic vallen.
Om zeker te zijn dat de rikketik geen bore-scoring is zou ik met een cameraatje in de cilinders willen gaan, zeker in de meest toegankelijke. (3-2-6-5). Dan kan ik afhankelijk van de uitslag van daar verder.
Is het dermate slecht, dan zal het revisie van het blok worden. Kosten besparen kunnen we dan doen door zelf de motor uit te bouwen, te strippen van accessoires en dan naar de gewenste specialist te brengen auto-resto (NL)of werksmotor (DE Kiel).Afgelopen week toch maar eens naar al dat gerammel verder gekeken.
Extra lawaai was vooral te wijten aan de beschermplaatjes achter de achterste remschijven waarbij een boutje los zat gebroken waardoor dat nu soms tegen de remschijf schuurt/rammelt, een pak van mijn hart dus. We gaan dat asap aanpakken uiteraard. Mijn achterste remschijven zijn toch bijna aan vervanging toe.
Had in tussentijd toch zo’n endscoopcameraatje gekocht, dus omdat de wielen er dan toch af waren toch eens in de cilinder gekeken die het gevoeligst is voor bore scoring (nr 6). Alhoewel het bij de 3.4L motoren niet vaak voorkomt. Niks gezien, dus toch een hele geruststelling.
Het blok reviseren en voorzien van nieuwe cilinderbussen is iets wat ik sowieso wel wil doen mettertijd en dan op de manier waarbij je er zelf het meeste van leert.Ciao.
Deze avond de 2 achterste wielen gereedgemaakt voor vervanging van de defecte onderdelen.
Gelukkig geen afgebroken boutjes, alsook bij het losmaken en demonteren van alles niks afgebroken, kleine overwinning![url=https://ibb.co/6nj6T8S]
Zoals te zien is, zijn het gelukkig maar de beschermplaatjes achter de remschijven die uit hun boutje gebroken zijn.. Al gaf dat wel in eerste instantie een heel verontrustend gerammel. Ik heb nieuwe beschermplaatjes besteld, kosten zo’n €18/stuk, dan is het ook ineens deftig gerepareerd. Wederom een rammeltje minder.[url=https://ibb.co/YP846Td]
Hopelijk komt alles snel binnen.AFgelopen tijd wel voldoende genoten van de 996 en redelijk wat links en rechts heen geweest.
[url=https://ibb.co/QPqG4V4]
CaRSC & Coffee bij RSC Automobile in Menen. Bedrijf dat zich specialiseert in restauraties van klassieke Porsches.[url=https://ibb.co/HCKH8XN]
Ciaociao.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.