Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Olivier’s 996.1 C2
- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 maanden, 1 week geleden door David Claes.
-
Nog even ook hier de update plaatsen nu het forum weer werkt.
Afgelopen maandag is het grootste deel van de bestelling binnengekomen. Het belangrijkste voor nu waren vooral de plaatjes achter de remschijven.
Schijven en blokken werden wel al gekocht voor de achteras maar de blokken waren er nog niet en ga ze pas vervangen met mijn onderhoud in februari/maartDe oude zagen er echt als frikandellen uit.
[url=https://ibb.co/4S7fLpD]Geplaatst, ook nieuwe boutjes voorzien, boutjes voor vastzetten in een wit vet gedopt, toekomstige Olivier binnen een jaar of 10 kan mij hier misschien dankbaar om zijn.
Wel nog een dik half uur zitten worstelen in allerlei vreemde posities om een losgesprongen veer van de handrem aan bestuurderskant terug te monteren. Kalmte heeft mij gered.
[url=https://ibb.co/LRyD3Sm]Zelfde voor de vijsjes van de remschijven.
[url=https://ibb.co/Tv81x2J]Oude vuile luchtfilter er ook uit.
[url=https://ibb.co/b1gFBTL]Ingeruild voor een mooie K&N die in de standaard luchtbox past, deze is afwasbaar, dus eigenlijk ook lekker duurzaam.
[url=https://ibb.co/fnMWyb5]Ook geleerd dat er op de achterbanken met gemak een 4 persoons quechua smijttent past. Gezien ik graag ga stappen (langere dagtochten in mooie landschappen), graag kampeer en graag met deze auto rij brengt dat wel wat mogelijkheden.
[url=https://ibb.co/Mf3Qr2r]Hoe langer en hoe meer ik hieraan werk hoe meer ik ondervind dat die eigenlijk wel goed in mekaar zit, over alles is nagedacht.
Verder weer wat gereden, een nieuwe oldtimerrit (bolleke pijl) voor alle soorten wagens dwars door vlaanderen van 150km succesvol mee uitgereden. (was in de buurt en netjes waar voor je geld, reeds ook nog een 912 mee, maar na de eerste stop hebben we die nooit meer teruggezien).
Voor het gerammel aan hydraulische klepstoters is Wynns hydraulic lifter additive toegevoegd, dat helpt enorm, (nog niet helemaal weg, maar het scheelt enorm).
0W40 olie van Mobil 1 gaat er ook nooit meer in, deze olie verliest z’n viscositeit als de olie/motor wat warmer wordt op hete dagen (watertemp van 93-97°C). Voorlopig opgelost met Wynns super charge (verhoogt de viscositeit van de olie), ik ben zelf niet helemaal dol op olie-additieven, maar dit moet volstaan tot het volgende onderhoud, dan gaat er 5w50 in, nog niet zeker of het mobil1 of motul 300 raceolie, of Liqui Molly zal worden.
Ik wil ook nog kijken voor een manuele ventilator-modificatie zodat ik op warme dagen de fans gewoon zelf al tijdig op 100% laat draaien, samen met de nieuwe waterpomp en lage temperatuurthermostaat moet dat zeker gaan helpen.
Nog een andere dringende todo is de rechter motorsteun terug met 2 boutjes vastzetten, bij het wisselen was er eentje afgebroken, natuurlijk kan je der van geen kanten bij om het uit te boren. Ofwel de halve uitlaat afbreken (volgende onderhodu doen we dat sowieso), ofwel een haakse boormachine, dat laatste moet ik maar eens van iemand zien te lenen en dan goed uitkijken want er liggen heel wat slangen in de weg.
Verder heb ik hem ook al aangemeld voor z’n keuring (19 oktober) kort nadat we terug zijn van reis.
Vorig weekend met de 996 in Herbeumont gaan Kamperen en stappen, het is eens wat anders.
Wel op de camping het geinigste compliment ooit gekregen: “Dat is pas kamperen!”Heerlijk genoten van de baantjes aldaar, amai raket.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0]https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0super!
wat mij opvalt is de goede geluidsopname van je filmpje. wat is je geheim?
Die specifieke filmpjes zijn gewoon met mijn oude iPhone 5S opgenomen, helpt ook wel dat de uitlaat op de wagen niet standaard is.
[url=https://www.youtube.com/watch?v=z6Xs-b6qWN0]
Niet veel aan de wagen gedaan, gewoon wat gereden en een leuke winterset gescoord. Setje in zeer goede staat verkerende 10 spoke 17″ Carrera wielen die in een bepaald jaar standaard op de 996.2 kwam met een set zo goed als nieuwe Pirelli winterbanden.
Gezien de wielen van een Carrera 4 kwamen toch even de juiste wieldoppen voorzien want die van mij is een Carrera 2.[url=https://ibb.co/0K8BMzN]
Zo’n Skoda Superb is ook wel een heerlijk handige wagen.[url=https://ibb.co/QFfycHT]
[url=https://ibb.co/3rJCpyS]
[url=https://ibb.co/0KXS7vV]
En gemonteerd, staat best goed. Misschien eens overwegen om mijn huidige Turbo Twist wielen te refurbishen want die hebben uiterlijk wel hun beste tijd gehad.[url=https://ibb.co/JzpgqT2]
Zo we zijn weer begonnen aan een hele waslijst aan werken.
Eerst even een overzichtelijke waslijst gemaakt.
[url=https://ibb.co/9nvRRrf]
Daarna de auto omhoog geplaatst en de achterbumper en uitlaat verwijderd, voor de uitlaat zijn een heleboel nieuwe schroeven voorzien.
[url=https://ibb.co/hFqLwFm]
Vrijdag nog even de schaal eraf nemen, want er zit nog een afgebroken bout van de motorsteunen vast in het chassis, dan kunnen we die mooi langs onder uitboren, langs boven niet te doen.
[url=https://ibb.co/t4kM04Y]
Daarna alle bobines en bogies verwijderd, alle cilinders werden gescoped, allemaal goed en netjes.
De buisjes van de bougies worden nog vervangen ,samen met de rubbertjes, langs hier zweet er toch redelijk wat olie naar buiten zoals je kan zien op de plaatjes.[url=https://ibb.co/SPXytTq]
[url=https://ibb.co/KysbdrP]
Het lekken van olie aan de bougiebuisjes zie je ook aan de bougies, de kant die voor de ontsteking zorgt ziet er gezond uit, maar de kant van de bobine zit die telkens semi in de olie. Blij dat ik deze buisjes heb meebesteld.
We hebben weer nog enkele uren arbeid voor de boeg, maar daarna is hij wel zo fris als mogelijk.
Ik was evt nog aan het twijfelen voor de nokkenasdeksels er even af te nemen en de variocam pads te inspecteren, bij motoren met 5 kettingen durven die serieus inslijten, maar aangezien ik niet echt stukjes plastic in mijn olie en filter terug kon vinden ga ik dat maar zo laten. Het zal zo ook al genoeg werk zijn.Groetjes
[url=https://ibb.co/17wWc7Z]Gisteren weer stevig aan de bak, en vrijdagavond ook een uurtje of 2.
[url=https://ibb.co/6vpP3vc]De vervelende afgebroken bout van de motorsteun die daar nu al een jaar zit is nog steeds niet weg. Al een boor of 10 op gebroken, van alles geprobeerd. Je zou zeggen nieuwe motorsteunhouder, maar dat hoort samen met het hele achtereind van het chassis en is een stuk van 1200 euro en dat impliceert nog een hele hoop ander werk. Dus daar even kijken naar een andere oplossing, er zal sowieso wat lassen aan te pas komen om het weer helemaal ok te hebben.
Ik zou toch graag beide motorsteunen terug met 2 bouten vast hebben zitten.[url=https://ibb.co/w67x8z1]
Oliepompdeksel eraf, nieuw 6-kantsleuteltje op de IMS-kant steken die het tandwiel van de oliepomp aandrijft. Nieuwe O-ring erin, stuk wat properder gemaakt. Kous af.[url=https://ibb.co/SwWZph5]
Oude thermostaat en waterpomp eraf. Nieuwe lage temperatuurthermostaat en nieuwe waterpomp erin, de waterpomp is puur preventief.Verder worden alle waterslangen op 1 na van de motor vervangen. (Nu het water er toch uit is).
Porsche heeft me hier wel liggen, want een slang is veranderd van vorm, waardoor je ook een andere stalen buis moet kopen (zie hieronder met de blauwe doek er nog in).
Stukken besteld.[url=https://ibb.co/X5vGCz9]
Volgend zullen de bougiebuisjes etc zijn.
Gisteren weer een avondje verder gedaan, allemaal zaken waar ik niet afhankelijk ben van die stomme afgebroken bout (hiervoor heb ik wel 2 boren kunnen lenen van een klant die stevig maatwerk in metaal levert …).
Begonnen met de ventilatiepijp boven cilinderbank 2. Via Werksmotor (onafhankelijke porsche-specialist die vooral motorrevisies doet) hun instagramaccount gezien dat je een dichtingetje dat op de 3.4 996jes te klein is en altijd lekt (wat ook het geval was) kan vervangen met een rubbertje van een 997 ims.
Het was aan die ventilatiebuis inderdaad een dikke koek van vet, olie en vuil.
Hieronder de ringetjes, links oud, rechts nieuw en net iets dikker.
[url=https://ibb.co/R0pLBQF]Om hier makkelijk aan te kunnen met de motor in de auto doe je best de dikke waterslang uit de weg, voor mij niet erg, ik moest nog wat materiaal bestellen en heb dan besloten om alle waterslangen van de motor maar te vervangen, het is allemaal 25 of meer jaar oud, dan kan dat geen kwaad.
[url=https://ibb.co/BsprkN0]Eens dat erin zat me gefocust op de bougiebuisjes, deze gingen er eigenlijk belachelijk gemakkelijk uit … de o-ringetjes en zeker de uiterste waren redelijk plat geworden.
[url=https://ibb.co/JppS00r]Daarna de nieuwe met nieuwe o-ringetjes klaargemaakt.
[url=https://ibb.co/1bHSZzV]De nieuwe geplaatst, dit ging ook relatief gemakkelijk, ik kon doordat de dempers er af zijn goed druk zetten om ze erin te poppen. Vervolgens beide nokkenasdeksels nog wat ontdaan van overtollig vuil, ‘t is geen concoursstaat motor, maar het vuil is er dan mee af.
[url=https://ibb.co/YZDGw6y]Vervolgens de nieuwe bougies en bobines (997 upgraded) erin.
[url=https://ibb.co/PxBSNVc]
Afwerken doen we met nieuwe hitteschilden daar de oude in een redelijke frikandellenstaat verkeerden. Let wel met de 997 bobines heb je langere schroeven nodig en ook wat spacers omdat deze hoger zijn. Ik loste dit op door de oude schroeven van de thermostaat te hergebruiken en als spacer 2 M8 moertjes ertussen te steken.
[url=https://ibb.co/ccF97kn]Gisteren met een uur of 11 ‘s avonds dan maar het licht in de garage uitgedaan.
[url=https://ibb.co/Wykxfwv]Daarna nog wat items van de lijst afgevinkt die uitgevoerd zijn.
[url=https://ibb.co/c6w1Dgj]Zo, volgende week weer verder als de nieuwe resterende waterslangen binnen zijn.
Deze week weer wat verder.
Nieuwe versnellingsbakolie (75w90), want mijn eerste versnelling was bij koude motor heel stroef om in te geraken, je moest altijd via 2 naar 1 gaan. Tijdrovende klus want ik had geen grote spuit en er gaat zo’n 2,8 liter in.
[url=https://ibb.co/fG1DFnZ]Met het vervangen van de gasveer van de frunk is vooral mijn hoofd zeer blij zodat ik mij hier niet meer aan stoot.
[url=https://ibb.co/LDyTbJv]Vervolgens samen met mijn pa het resterend stukje bout toch uit de motorsteunschaal gekregen. Dit met geleende boren van een klant die veel meer hitte kunnen verdragen dan je standaard boortjes.
[url=https://ibb.co/8XJ8tHm]Vervolgens terug begonnen aan de wederopbouw/inbouw van alles, motorschaal erop, en motor hangt ook terug aan de motorsteunen.
[url=https://ibb.co/yg02mb9]Zaterdagnamiddag heb ik nog wat tijd om weer verder te gaan.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.