Olivier’s 996.1 C2

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Olivier’s 996.1 C2

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Allen,

    Zoals in m’n voorstellingstopicje geschreven bezit ik intussen een dik half jaar een 996.1 C2.
    https://porscheforum.be/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/129674-even-voorstellen-olivier-996-c2

    [url=https://ibb.co/bvBgGyj]
    De 996 bij de eerste ontmoeting met de verkoper en auto.

    Zoals geschreven wil ik ook zoveel mogelijk aan de wagen zelf kunnen doen. Zeker het gewone onderhoud en zaken die geen specialistische kennis nodig hebben. Waarom zou je denken? Dat doe ik dan zoveel mogelijk zelfstandig of met de auto-kennis van mijn pa erbij die vroeger heel wat aan heel wat verschillende auto’s gesleuteld heeft in z’n jeugd.
    – Het budget van een 32-jarige is niet eindeloos
    – Leuk om zelf te sleutelen maar vooral om bij te leren over de 911jes en autotechniek in het algemeen
    – Maakt voor mij ook gewoon deel uit van je eigen auto te bezitten.

    Mijn specifieke 996, genaamd Felix (ik gaf m’n Skoda Superb reeds de naam Fons(ke) dateert uit oktober 1998, origineel Duitse wagen via Porsche Centrum Trier, na een 10-tal jaar heeft hij een 7-tal jaar in Nederlands een 2-tal eigenaars gehad, daarna via de vorige Belgische eigenaar ten slotte bij mij terecht gekomen.
    Hij heeft intussen reeds meer dan 217.000km op deze aarde afgelegd en vermoedelijk (adhv het serienummer van de motor) ooit eens een andere motor uit 1999 gekregen.

    De auto was reeds 3j niet meer ingeschreven, je kan je dan wel aan wat kleine fratsen verwachten.
    Stuurbekrachtiging die benen neemt. Maar met tip van de specialist toch makkelijk en goed kunnen repareren.
    [url=https://ibb.co/NsrsrBD]

    MAF die niet meer werkt (eigen schuld na oppoetsen van de motorruimte) (kabeltje bleek los te zitten)

    Voor mij gaat het mechanische voor op het cosmetische en m’n doel is om er dan ook nog heel lang plezier van te hebben.
    – Jaarlijks krijgt de auto z’n verse olie, of er nu 1000 of 7000km mee gereden is …
    Ook dit voor de eerste keer uitgevoerd, samen met het wisselen van de brandstoffilter.

    Dat was het voorlopig.

    Ciao Ciao.

     

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 55)
    • Merci DeePee, zal eens zien om er binnenkort mee aan de slag te gaan.

      Intussen mijn 2dehandse nieuwe ruitenwisserarmen ook al opgepoests, voorzien van 2 laagjes zwarte verf en 2 laagjes halfglanzende vernis.
      De armen zelf zagen er goed uit, zeker ivgl van het wrak waar ze af komen met geen roest of beschadigingen zoals die van mij dat hebben.

      Want onderstaande aftandse armen trekken op niet veel meer.

      Nu nog een keertje op de auto monteren.

         

          Merci allemaal.
          Hier en daar krijg ik wel eens een handje hulp van mijn pa, maar handig zijn helpt natuurlijk wel.

          Afgelopen weekend de oliedruksensor op de motor vervangen. Die lost mijn stilstand lage oliedruk bij warme motor helaas niet op, zou graag mijn sensor eens van mijn auto aan een andere 996 hangen om de instrumentencluster te kunnen uitsluiten. Vrees ook dat het evt ook gewoon bekabeling is. Tijdens het rijden is er geen probleem en toont de olieddruk nu ook betere waarden aan.

          Iemand een idee of je gewoon een multimeter over de contacten kan zetten? Zou graag weten wat die uitleest.

          Je hebt hier een sleutel 9 kraaienpoot voor nodig. Kan je makkelijk losmaken met rechter achterwiel te verwijderen, hitteschild van de bobinnes rechts alsook nog een massacontact.

          [url=https://ibb.co/vHth2Bn]

          [url=https://ibb.co/S0d6GRb]

          Zoals hier duidelijk te zien is er wel wat olielekkage aan de bougies. Dit zijn de befaamde dichtingen bij de bougiebuisjes. Worden volgend onderhoud aangepakt alsook ga ik dan met een borescope eens in mijn cilinders neuzen.

            Merci allemaal.
            Hier en daar krijg ik wel eens een handje hulp van mijn pa, maar handig zijn helpt natuurlijk wel.

            Afgelopen weekend de oliedruksensor op de motor vervangen. Die lost mijn stilstand lage oliedruk bij warme motor helaas niet op, zou graag mijn sensor eens van mijn auto aan een andere 996 hangen om de instrumentencluster te kunnen uitsluiten. Vrees ook dat het evt ook gewoon bekabeling is. Tijdens het rijden is er geen probleem en toont de olieddruk nu ook betere waarden aan.

            Iemand een idee of je gewoon een multimeter over de contacten kan zetten? Zou graag weten wat die uitleest.

            Je hebt hier een sleutel 9 kraaienpoot voor nodig. Kan je makkelijk losmaken met rechter achterwiel te verwijderen, hitteschild van de bobinnes rechts alsook nog een massacontact.

            [url=https://ibb.co/vHth2Bn]

            [url=https://ibb.co/S0d6GRb]

            Zoals hier duidelijk te zien is er wel wat olielekkage aan de bougies. Dit zijn de befaamde dichtingen bij de bougiebuisjes. Worden volgend onderhoud aangepakt alsook ga ik dan met een borescope eens in mijn cilinders neuzen.

              Ja heel leuk om re volgen, knap werk 

                interessant om deze topic te volgen; en leuk om te zien dat er nog liefhebbers zelf sleutelen.

                  Heb me de icarsoft POR V2.0 aangeschaft.
                  Na de klokveer hersteld te hebben (slecht massacontact) en alles uitgemeten met multimeter leek het mij wel ok.
                  Code kon ook mooi gewist worden en bleef ook mooi weg.

                  Gisteren ook de motorsteunen vervangen. Iets wat je waarschijnlijk wel bij je 25jaar oude 911 wil doen.
                  Motor hangt nu ook 3cm hoger dan voorheen.

                  Links oud, rechts nieuw
                  [url=https://ibb.co/XzqPbYc]

                  Content dat hij qua ophanging nu volledig fris is.

                  Ook reeds de oliedruk verlospiston en veer vervangen voor mijn lage oliedrukprobleem bij warm stilstand draaien.
                  Echter heeft iemand deze blijkbaar ooit al eens verwisseld naar de nieuwere.
                  De piston zelf zat redelijk vast.
                  De oliedruksensor is de volgende, maar daar heb ik eerst nog een ander stuk gereedschap voor nodig.

                  Links oud, rechts nieuw.
                  [url=https://ibb.co/vHN8Q6x]

                  Tot de volgende.

                    Versie Por V3 189 euro verzonden ( smeets solutions nederland)
                    grtj

                      Vandaag en gisteren wat tijd gestoken in dat stuur airbag-gedoe

                      Alle kabels getest op weerstand en dus breuken met de multimeter => Mijn klokveer zelf is in prima staat, laat mooi alles door. Enkel 1 slecht massacontact gevonden, opnieuw gesoldeerd en prima.
                      Daarna ook de 2 kabeltjes voor de airbag van de kabel naar de instrumentcluster die ook niet goed doorgaven, vast solderen ipv met klem, die geven nu ook mooi door.
                      Weerstand over de airbag gemeten, dit zou rond de 3 Ohm moeten zijn, dat is het geval.

                      Ik denk dat alles nu wel ok is, enkel dien ik nog mijn foutcodes te kunnen wissen en verifiëren. Wil daar nu ook niet elke keer voor naar JC Motors tsjollen, Jimmy heeft het al druk genoeg met zijn gewoon werk.

                      Dus ik ga eens uitkijken naar een goede obd/reader/scanner tool die ook foutcodes kan wissen tussen 150-250 euro, als er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een bepaalde tool…

                      Dacht zelf aan onderstaande, gaat maar tot de 991, maar de kans dat ik ooit een 911 jonger dan een 991 zal bezitten is redelijk onbestaand. 😀 (of ‘k zou er een in de brievenbus moeten krijgen voor gratis)
                      https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-por-v2-0-porsche?gad=1&gclid=Cj0KCQjw98ujBhCgARIsAD7QeAjOzSFH1JlgSKL3ASfK9cgS4PSpBK1zVIcTblInmcuJW-Z9UgVUHUQaAjlJEALw_wcB

                      Mijn materiaal dat besteld is zou hier dinsdag zijn, dus komend weekend inbouwen, hopelijk is dan het lage oliedrukprobleem ook van de baan met de vernieuwde onderdelen (veer en piston.
                       

                        Mooi werk geleverd en in het verschiet !!
                        Opletten dat je de juiste procedure volgt voor het afkoppelen en verwijderen van de airbag

                          Recent nog een klein werkje gedaan aan het interieur.

                          Mijn versnellingspook begon redelijk wat af te slijten, eigenlijk storend iedere keer dat je schakelde.

                          Beetje rond gezocht op internet en uitgekomen op een winkeltje op Etsy.com van iemand (aaupholstery) die boxter 987/7 en 996/7 lederen vervangstukken maakt. Aangezien losse poken redelijk duur zijn. (315 voor het basismodel)

                          [url=https://ibb.co/YDsnyWC]
                          Versleten samen met 1 op 1 vervangstuk leder.

                          [url=https://ibb.co/2F3Wcng]
                          Je moet dan een half uurtje wat friemelen en wringen maar het vervangen is echt simpel, nog 4 gaatjes met een scherm mesje moet je maken (onderste voor de beugel zijn voorzien) maar voor het inlegstukje van de 996 moet je zelf nog even doen.

                          Blij mee en voelt veel beter.

                          Intussen is er weer een bestelling buiten met wat materiaal
                          => Afronden ophangingsverfrissing/vernieuwing met nog 2 OEM supplier motorsteunen (geen namaak want het moet wel gewoon goed zijn) (bijna 2 voor de prijs van 1 bij de dealer).

                          Ik kamp met een rammelend/tikkend geluid in mijn motor bij een warme motor bij stilstand draaien (heb de auto ook zo gekocht). Het heeft me wat bestuderen en kijken gekost, maar laatst viel het me op dat de oliedruk dan ook echt laag gaat (onder de 1 bar), zeker nu met de nieuwe MAF nu de motor zelf mooier loopt zakte de oliedruk dan nog dieper (0.5bar). Koude start heb ik mooi altijd tussen de 4-5 bar en dat zakt gaandeweg dan. Tijdens rijden is het relatief normaal.

                          Wat opzoeken leverde me op dat dit redelijk kosteneffectief kan opgelost worden (nog geen 25 euro) met onderstaande onderdelen. Besteld, dus we gaan zien wat het geeft. Alsook de sensor die aangeeft hoeveel druk er moet zijn heb ik ook maar even meegenomen. Feedback hierover later
                          Piston 997.107.125.01
                          Spring 996.107.127.53
                          Gasket 996.107.123.50

                          Verder zijn er nog wat zaken mee besteld zoals een lagetemperatuurthermostaat die vroeger opengaat, wat vijsjes en klemmen die ik intussen kwijt ben om te vervangen. Een tweedehands waterpomp en multiriem met 1000km op de teller.
                          Dit is wel een modificatie voor bij het groot onderhoud dat ik ga uitvoeren in februari/maart 2024.

                          En als kers op de taart bij het goed zetten van mijn stuur het airbaglampje aangekregen. Even mee langs JC Motors, maar blijkt dat er met de bedrading van het stuur in het verleden wat gefoefeld is geweest en niet goed aan mekaar gezet. Ik zal dat in eerste instantie netjes proberen solderen met krimpkous ipv dat het nu lichtjes a neenhangt met plakband rond. Zoniet zal het een nieuwe klokveer worden.

                          We hebben weer bezigheid .. tussen de ritten door.
                           

                            De auto is intussen uitgelijnd en we hebben er de verrassingsrit van PCT mee meegereden, ideaal om kennis te maken met mijn vernieuwde ophanging en het bevalt wel. Misschien wel binnenkort nog de motorsteunen doen, want die zien er ook niet meer zo fris uit. Allicht RSS mounts met de zachtste “mounts”.
                            Het leder van de pook is ook versleten en is scheurende, voor het leder heb ik een perfecte 1 op 1 vervanging gevonden die wat vriendelijker voor de portemonee is dan een nieuwe (€ 340 voor standaardpook).

                            Hieronder tussen enkele van de andere aanwezige bolides, het valt wel goed op hoe klein een 996 is naast een 991 (staat ook wel tikje meer naar achter).
                            [url=https://ibb.co/TwZqKv6]

                            Ciaociao.

                              Grote vreugde deze avond.
                              Op advies van de specialist samen met mijn pa de rotte arm maar doorgeslepen en vervolgens de roeste bout maar doorgezaagd met zo’n hitachi machine. De bus van de arm zat eigenlijk compleet vast op de bout. Want de rubbers waren intussen reeds in friet getrokken.
                              Direct de andere arm erin met een tijdelijke bout.
                              Nog nieuwe uitlijnbouten besteld bij de specialist dan plaats ik deze nog.
                              20 april een uitlijning van de gehele wagen en daarna is hij weer klaar voor weer een berg plezier!

                              [url=https://ibb.co/FqTqCZS]

                              Kort nadat ik de wagen had de voorste openingen naar de radiators toe maar voorzien van een extra alu grilletje. Dit zal verhinderen dat er veel vuil in de radiators en condensors opgestapeld komt te zitten, mooi meegenomen is dat het niet slecht oogt.
                              [url=https://ibb.co/Chm5ss2]

                              Ik weer content.
                              Ciaociao
                               

                                Hey Deepee, nee de eccentrische bout in het subframe, ze is een tikkeltje los geraakt maar gaat nu niet verder … Er is al veel echte kruipolie over gespoten geweest en nachtjes laten weken/werken.
                                De moer in de fusee zit er provisoir op …

                                Merci voor de tip wel.

                                  OlivierVl post=290659 userid=12918Enkel bovenstaande linker draagarm NIET los gekregen, de eccentrische bouten is bijna niet los te krijgen met kruipolie en manmancht/boulonneuse. Allicht lukt het met een brandertje om de moer los te krijgen, maar dat brandertje was niet thuis dit weekend.

                                  Is het de lange stang die je niet los krijgt aan de kant waar je met een inbus moet verhinderen dat het gewricht meedraait?
                                  Let op WD40 is geen kruipolie!!! (WD40 is een waterverdrijvende spray, oorspronkelijk ontwikkeld om corrosie van metalen te voorkomen.) Probeer eens ‘echte’ kruipolie.
                                  Of een tip van een oude rot: maak zelf een mengsel van petroleum en snijolie. Laat dit een nachtje z’n werk doen.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 55)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.