Onderhoud 986 bj 2003

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Onderhoud 986 bj 2003

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
    • Aangezien ik dus nog nieuw ben in deze wereld heb ik alsnog een paar vraagjes. Toen ik mijn boxster kocht zei de eigenaar dat hij alles had vernieuwd van olie en filters , na nu een 1000 tal km te hebben gereden controleer ik mijn oliepeil en zie ik dat er niks meer aan de oliepeilstok hangt van olie , nu ga ik voor alle zekerheid alles verversen en vernieuwen.
       
      Mijn vraagjes zijn:

      1: welke olie gebruik ik hetr best rekninghoudend dat ik in de ardennen woon en dus wel even koud kan worden in de winter?
          liefst olie die ik zowel in de winter of de zomer kan gebruiken.

      2:  Bij het olie filter heb je filters met verschillende binnen diameters , is dit een specifieke maat voor een 986 van 2003?

      3: Het luchtfilter bij mij is een K&N filter, moet deze ook worden vervangen of kan die zo blijven zitten?

      4: zijn er anders nog dingen waar we speciaal moeten op letten voor een onderhoud?

        1. Voor mijn 996 schakel ik bij mijn volgende beurt over naar 5W50 van mobil 1, de 0w40 van mobil1 die ik er nu heb verliest zijn viscositeit bij warme temperaturen en dat is niet goed voor de oliedruk, momenteel wel aangevuld met een viscositeit additief.

        2. ik zou qua filter de juiste filter van mann filters gebruiken. Via autodoc je voertuig ingeven en je krijgt direct de juiste partnummers.

        3. k&n filter indien eentje die op de standaard intake zit gewoon laten zitten, K&N filters zijn normaal lifetime en kan je poetsen met passend product.

        4. ik zou eens kijken wat er allemaal wanneer gedaan is. Er zijn redelijk wat while-you’re-in-there jobkes die je ook samen met een oliewissel kan doen.

          Olivier bedankt voor je antwoord ik zal het in mijn gedachten houden en je raad opvolgen, wat er voordien met de auto is gebeurd weet ik niet is geen geschiedenis van , heet een lange tijd stil gestaan, kan je mij eventueel ook zeggen welke viscositeit additief dat je dan bedoelt die je bij de olie doet . mijn garage zei vandaag dat ik 0W20 moest gebruiken, maar warme temperaturen zal hij nu wel nie krijgen voor mij is het genieten en niet racen, nu en dan wel es doorsleuren mss .Ben pas begonnen met Porzsche rijden dus is allemaal nieuw hier . Bedankt voor je hulp groetjes Domi.

            Dag Domi, 0w20 lijkt me vreemd …

            De normale olie is 0w40 mobil 1 Porsche A40 gecertificeerd. Echter is men recentelijk naar 5W50 opgeschoven naar 5W50 (voor 996/986/987/997), ook mobil 1, deze is ook Porsche A40 gecertificeerd.

            Ik heb kennissen die op 10w60 rijden en ook in Frankrijk gebruikt men dit maar dit is al weer een warmer klimaat.

            Bij mij heb ik er Wynn’s friction proofing bij gedaan (wordt in België in Sint-Niklaas geproduceerd en is een klant van het bedrijf waar ik voor werk en kom er ook 2-wekelijks). (bij 0w40)

            Als je de wagen net hebt en hij rijdt goed is dat vooral het belangrijkste, wel zou ik persoonlijk als er niet superveel geschiedenis is de wagen eens aflopen en kijken naar puntjes die desnoods preventief kunnen gedaan worden in functie van de kilometerstand/leeftijd. (ik vind dat zelf leuk om te doen).

              over olie staat het WWW vol met raad van allerhande experts; stick with the original is mijn advies.
              oliefilter en luchtfilter: idem
              dingen waar je verder op moet letten:
              baseer je op het onderhoudsschema en check of alles uitgevoerd is wat tss 100 dkm en 200 dkm moest gebeuren; bij twijfel alsnog vervangen/verversen zeker als je het zelf kan doen moet je niet op een euro kijken
              vooral de olie van je remmen, versnellingsbak en diff nakijken
              check of er rook van olie uit je uitlaat komt en kijk ook of er olie hangt in de buis tussen de throtle body en de olie-afscheider van je carter.
              heb je rammeltjes of gekraak van je ophanging: draagarmen en droplinks vervangen
              wanneer je bodemplaat van de motor en boite verwijderd is goed checken op olielekken
              preventief de kettingspanners van de nokkenassen vervangen en vervang ineens de selenoids ook
              probeer de met een odb2 scanner de foutcodes uit te (laten) lezen (injecteurs, bobines, …)

                Bedankt voor jullie raad alvast, DeePee onderplaat is er onlangs af geweest voor nieuwe waterpomp die lekte door het lang stilstaan waarschijnlijk, er was onderaan niks te bespeuren van olie of rare dingen enkel water van de kapotte waterpomp.Zelf kan ik er niet zoveel aan doen door beetje ruimte gebrek en ben ook invalide zodat ik niet te veel langs of op de grond moet kruipen he , een brug heb ik niet helaas.kettingspanners weet ik dus niet of die vervangen geweest zijn alsook de olie van remmen , versnellings bak en diff , maar dit is rap vervangen he. Rook uit de uitlaat van olie zie ik ook niet hij rijd wel prima enkel heb ik wel veel geruttel en gerammel .
                Met selonoids bedoel je dan de selonblokken want das een nieuw woord voor mij hahaha sorry ken er nie zo veel van he .binnenkort word hij op de bank gezet om eens te controleren hoe de staat van de motor is en dus kunnen ze ook meteen de foutcodes uitlezen denk ik.
                vind het wel beetje beangstigend dat de olie niet meer te zien was op de peilstok. ga er nu gaan bestellen en eens bijgieten en zien wat hij doet na een paar kilomers verder.
                Ik hoor ook vaak praten over de IMS lager bij die porsches dat deze best vervangen moeten worden , maar dat is al een groot karwei uiteraard en duur denk ik maar heb ik er voorlopig geen probleem mee. 
                groetjes Domi

                  geruttel en gereutel komt van de hydraulische klepstoters. dit zou moeten minderen naarmate de auto warm draait. ook zal dit minderen bij start naarmate je de auto regelmatiger gebruikt. als dit blijft moet je de klepstoters vervangen.
                  solenoids zijn de elektro-magnetische klepjen die de olietoever regelen naar de nokkenassen en zorgen voor variabele kleppentiming
                  https://www.pelicanparts.com/techarticles/Boxster_Tech/16-ENGINE-Camshaft_Swap_and_Chain_Tensioner/16-ENGINE-Camshaft_Swap_and_Chain_Tensioner.htm

                  olie bijgieten moet met dezelfde olie als wat er nu in zit. weet je niet zeker, laat dan de olie volledig af en afvullen met volledig nieuwe olie.
                  IMS lager is een overroepen probleem wat op het internet circuleert. ook hier weer is het devies om regelmatig met de auto te rijden. Als het ims lager beetje bij beetje desintegreert dan vind je metaaldeeltjes in je motorolie, dus deze iedere keer goed checken als je motorolie wisselt (gemakkelijk te doen met een magnetische oliestop in je carter te gebruiken)

                      Dank u voor je uitleg , maar van geruttel en geleuter zoals jij het noemt komt niet van de motor hoor is gewoon als je in een put of slechte weg rijd op een mooie vlakke weg heb ik dit niet , maar hier in de ardennen zijn er meer putten dan wegen hahha.Ok dus oliestop ook veranderen naar magnetische . ga ik zeker doen dat we er toch vroeg bij zijn als er iets verkeerd loopt . Ja het het ook al gelezen van dat olie bij gieten , ga ik niet doen en meteen helemaal vernieuwen samen met filter naar 5W50 mobil 1.

                        Het is dus eerder gerammel en gebonk dat uit de wielkasten komt ??
                        Eerste verdachte zijn de rubbers van de draagarmen en in tweede plaats de motorsteunen.
                        Als de draagarmen nog nooit vervangen werden, rekening houdend met leeftijd en KM stand, dan zit daar wss de oorzaak.

                         

                          Dit zou inderdaad wel eens de oorzaak kunnen zijn , ook als ik naar links draai op een rondpunt dan hoor ik een hard geluid precies of de banden tegen de carrosserie gaan maar dit is het niet , weet ook niet van waar dit komt , draai ik naar rechts heb ik dit geluid helemaal niet. ja er zijn hier en daar wat gebreken aan zo te zien maar moet tegen deze zomer op punt komen te staan.

                            Dat geluid bij linksaf draaien komt duidelijk van de voorophanging. Draagarmen kraken bij oneffen wegdek.
                            Hier verdenk ik eerder versleten wiellager of remklauw die los staat.

                              ok bedankt voor de tips ik ga er werk van maken van met het weer wat beter is want voor de moment hier een mooi dikke laag sneeuw en min 6 graden dus zal nie voor meteen zijn maar nu weet ik tenminste wat er mis kan zijn en welke punten ik moet controleren , groetjes Domi

                                Paar dagen geleden de Porsche op de brug gehad vooraan zijn de rubbertjes inderdaad versleten waardoor het lawaai komt als je in een putje rijd , achteraan links was de wiellager stuk waardoor je dus het lawaai hoort bij het links en rechtsdraaien , de ijzeren staafkjes die aan de remmen zitten hebben daardoor ook de schijf geraakt en helemaal in krassen gemaakt .Dus conclusie meteen de achterkant volledig vernieuwen van wiellagers, remschijven en blokken, handremschoentjes en handremkabels , en vooraan nieuwe rubbers waar nodig , alles is besteld nu afwachten op de levering .

                                  leuk projectje, succes

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.