Onderhoudskosten

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 Onderhoudskosten

  • Maker
    Discussie

  • ASI
    Deelnemer

      Hallo 928 owners
      Ik, als groentje en rondkijkend naar een 928, sta wel te kijken van al die berichten waarin te lezen staat hoe duur een 928 wel kan zijn in onderhoud. Nu had ik daar graag iets concreters, iets tastbaarders over vernomen.

      Het is volgens mij normaal dat de kostprijs voor nieuwe bougies hoger ligt dan bij de andere modellen, je hebt er gewoon meer.
      Iden dito voor olie daar er (denk ik) wel meer olie in dergelijke motor zit.
      Twee liters melk kost ook meer dan één, right?

      Of gaat er daadwerkelijk meer defect aan die wagens, vandaag een zekering hier, morgen de motor van een venster, overmorgen de bediening van de airco, enz enz
      Het zal wel niet zo’n vaart lopen … … … …maar die berichten doen toch wel vraagtekens rijzen 😕

      Wanner ik dan naar het 928 deel kijk van dit forum dan zie ik praktisch niets over problemen 😛
      Laatste post was over de radio 7 maanden geleden
      Vandaar deze vraag naar iets concreters, iets tastbaarders

      Alvast bedankt voor het lezen.
      Nog meer dank voor een reactie.

      VrGr
      Alain

    13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
      • de techniek van de 928 is heel wat duurder in onderhoud, vooral als je alles moet laten uitvoeren.
        gaat men hierop besparen, dan ga je gegarandeerd in de richting van een probleemauto. ‘scheckheftgepflegt’ is het risico zeker niet groter dan bij de andere porsche modellen.

          Die 928 is echt bloedmooi en de sound van die motor… *luv
          Maar ik zou er nooit eentje durven kopen uit angst dat er iets mee mis gaat. Soms denk ik dat je nog beter af bent met een 996

            Een V8 zou inderdaad tussen de 300K en de 500K aan moeten kunnen. Over het aantal maren dat er zijn waarom hij eerder stuk kan gaan kunnen we een boek vullen denk ik.

            Wim

              Bij ons komt er eentje die al meer dan 350K op de teller heeft, en deze had ook geen onderhoud historie.

              8 cilinders kunnen wat hebben hoor. 💡

              ASI

                Ik heb een moeilijke vraag:

                Wat is de “life time” van een 928 motor ??

                Het is natuurlijk moeilijk te zeggen omdat een 100k km waarvoor niet gezorgd werd er (véél) slechter aan toe is dan +200k km die altijd gesoigneerd werd.
                Maar toch … … “buikgevoel” … … 200k is dat een limit of niet??

                  héhé. Die heb ik deze ochtend in de spiegel nog gezien. 😯 Alleen 6 jaar ouder, al neem ik dat die van de encyclopaedia niet kwalijk. 😀

                    [quote=”mcs51″ post=187917]… Komt deze persoon bekend voor ?[/quote]

                    ja :first:

                    ASI

                      [quote=”Igordiver” post=187874]Bekijk zeker dit[/quote]

                      Staat op de TODO lijst
                      Ben nu bezig je blog aan het lezen… …

                      Effe Off Topic (geen OffTopic smiley ?? :what: ??)
                      Komt deze persoon bekend voor ?

                        Waar je zeker op moet letten is dat de wagen die je wil kopen al niet jaren vochtig heeft gestaan. Dit ruik je meestal. Haal ook wat tapijten weg en het dekseltje achter in de koffer van het boordgereedschap. Als er daar veel roest zit op de metalen delen zit er ongetwijfeld ook aanslag op contactpunten. Nu is het zo dat indien er niet teveel in de kabelboom geknipt werd de aanslag op zich ook geen probleem mag zijn. Zorg dat de verkoper je de kans krijgt om de wagen proef te rijden over een lang traject waardoor alles maar dan ook alles op bedrijfstemperatuur kan komen. Test dan na de proefrit al de elektrische toebehoren die op de wagen zitten. Dit geldt voor alle oudere auto’s trouwens. Wanneer je bv. het contact opzet als de wagen koud is en lang stil gestaan heeft kan het zijn dat er diverse lichtjes branden die normaal niet moeten branden. Ik denk dan maar aan bv. de groene pijltjes van de richtingaanwijzers terwijl die niet op staan. Indien dit zo zou zijn wijst dit ook op sluipstroompjes door vocht. Dus zeker warm rijden en dan pas echt checken. Probeer ook steeds in je auto één of twee vochtvreters te zetten indien je niet echt een droge parkeerplaats hebt. Wat kosten voor onderhoud betreft. Deze zijn enkel duurder wanneer het zoals eerder aangegeven om specifieke onderdelen gaat welke enkel en alleen voor de 928 zijn gemaakt. Maar elektrische componenten zijn bij Porsche meestal van Boch en komen ook voor in andere wagens. Indien een onderdeel echt niet meer verkrijgbaar is en het is niet verbrand kan het meestal ook gereviseerd worden. Dus goed opletten en wanneer de auto bij de eerste indruk en zeker na de proefrit je een slechte indruk geeft laten staan. Indien de wagen je een goede indruk geeft en je hebt twijfel iemand meenemen die er wat van af weet. Succes.

                          Het is een technisch complexe wagen dus meer onderdelen en meer kans dat er iets kapot gaat, onderhoud van een 993 is op zich ook niet duur tot je specifieke onderdelen gaat vervangen val je bijna van je stoel hoor 😉
                          En Porsche is al duur op zich en tweedehands weten ze dat ook …

                              Persoonlijk denk ik dat als je de shark bij *porsche binnen doet voor onderhoud, je sowieso 4 cijferkes mag rekenen…..

                              Voor de rest sluit ik mij bij WES-RS aan.
                              Er wordt met deze wagens (incl. andere P modellen) veel geknoeid :what: .
                              Het is de kunst om een ‘goede’ te vinden, maar geeft ook geen garantie. Het is en blijft een gok, zelfs bij een nieuwe kan je een ‘maandag’ model hebben.

                              Ik zelf heb het risico genomen om 928S te kopen zonder enige historie van onderhoud en veel elektische problemen.
                              Met nazicht van massapunten, zekeringen, schakelaars en relais was er al 90% opgelost…. Maar het kan anders uitdraaien…

                              En als je veel zelf kan doen en wat kennis hebt, dan spaar je veeeeeeeeeeeeel geld uit.

                              Het is en blijft een zalige GT om mee te rijden of cruisen :driver:

                                Niet zoveel mensen hier hebben een 928. Vandaar lees je er niet veel over. 😉

                                Wil je weten wat er allemaal mis kan gaan? Lees hier maar eens wat onze vriend Igor er allemaal mee meemaakt… :coolness:

                                De reden waarom onderhoudskosten (veel) hoger liggen dan bij een andere P is voornamelijk de elektrische problemen die de kop op steken (en dat zijn er nogal wat bij een 928) en het feit dat de motorruimte zo bomvol zit, dat eraan werken praktisch onmogelijk is zonder de boel half te demonteren. 😕

                                Zoek dus lang en goed naar een deftig exemplaar. :up:

                              13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.