onstabiel draaien tot 3000Rpm, CO zeer moeilijk af te stellen

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 onstabiel draaien tot 3000Rpm, CO zeer moeilijk af te stellen

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Mijn motor draait onstabiel in idle (ralenti) en schokt af en toe tot ca. 3000 rpm. Daarna geen probleem. Ook lijkt hij minder vermogen te hebben. In een garage is hij zo goed als mogelijk afgesteld, maar niet goed onder controle te krijgen. CO is moeilijk in te stellen. Bougies zijn vervangen + ook de kabels. Bij 5° ontsteekhoek draait motor barslecht. Bij 10° is het enigszins doenbaar, maar zeker niet acceptabel.
    Adviezen? Zou het dit onderdeel kunnen zijn: 93060293300 ?(onderdrukpot) of probleem in vacuumcircuit? of oxygensensor?

    Groeten
    Bas

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • Iemand enig idee welk het correct type vacuumunit voor de distributeur is voor een 1982 SC 3.0 (afkomstig uit US)
      91160293200 of 93060293300?

      Gr
      Bas

      123

        heb je een timing licht?
        zie je de ontsteking vervroeger als je hoger in toeren gaat?

        Dan werkt de vacuum op de dizzy normaal gezien wel

        Dan heb je enkel maar de vraag of hij al dan niet op de juiste tijd staat bij lage toeren en naar de juiste tijd vervroegt bij hoge toeren.
        Maar dat is dan gewoon een interne calibratie van de distributeur.

          Thanks!

          Dizzy vacuumaansluiting geeft voldoende vacuum, maar als ik deze lostrek dan gaat motor niet slechter draaien (stationair). Misschien een teken aan de wand? Ik zal eerst de rest moeten testen en als laatste optie een andere bestellen… (heb er maar 1 en mijn garagist had ook geen spare…)
          kabeltje.jpg

          Nog iets anders: ik zag dat aan de achterzijde van de smoorklep/Throttle een kabeltje uitsteken na revisie van de motor. Heb er nooit goed op gelet en op oude foto’s kon ik niet goed zien of dit kabeltje bevestigd was aan de smoorklep . Het is maar kort, dus als het ergens mee verbonden was zou het daar in de buurt moeten zijn, maar ik vind nergens een plaatje waar ik deze op kan schuiven…

          123

            [quote=”Bas” post=253305]HallO Wim,

            Thanks.
            – kan je op een of andere manier de vacuumlekken detecteren? (ik zag een filmpje van een amerikaan die sigarenrook in een kanaal blies, maar niet van een P.)
            – zijn alle delen te bereiken zonder de motor uit te bouwen?
            – mijn garagist dacht dat misschien de distributeur (deel onder de oranje kap met vacuumaansluiting) kapot zou zijn, maar hij had dit niet liggen. Kan je dit eenvoudig testen ?

            Groeten
            Bas[/quote]

            op een moment dat je motor warm is, en goed stationair loopt
            met water op de diverse aansluitingen spuiten.

            Als hij ergens zuigt waar hij niet moet, zou het hoorbaar moeten zijn in je toeren tal.
            motor zal beetje anders lopen ivm aangezogen water. iets trager

            Je kan eventueel eens bevestigen door dan remmen reiniger op dezelfde plek te spuiten.
            Daarmee zal hij dan iets rapper lopen

            Bijna alles is bereikbaar, mits je geen kolenschoppen en bijhorende grote armen hebt
            lucht gekoelde 911 motoren zijn geweldig goed toegankelijk

            dizzy is eenvoudig te testen, als je een andere dizzi hebt.
            Check ook eens of je wel goed vaccuum hebt op de dizzi aansluiting.. Als die geen vacuum levert aan de dizzi zal je ontsteking niet juist vervroegen

              de verdelerkap heeft geen vacuumleiding, dat is de zogenaamde ozon-kit. om de gassen van vonken weg te blazen.

                HallO Wim,

                Thanks.
                – kan je op een of andere manier de vacuumlekken detecteren? (ik zag een filmpje van een amerikaan die sigarenrook in een kanaal blies, maar niet van een P.)
                – zijn alle delen te bereiken zonder de motor uit te bouwen?
                – mijn garagist dacht dat misschien de distributeur (deel onder de oranje kap met vacuumaansluiting) kapot zou zijn, maar hij had dit niet liggen. Kan je dit eenvoudig testen ?

                Groeten
                Bas

                  iemand zoeken die de drukken/ controle drukken van een k-jetronic kan meten..

                  Wim

                    vacuüm lek 💡

                      Hallo,

                      Hij start vlot zowel koud als warm. Hoog in de toeren is OK. Laag in de toeren (onder 3000rpm) blaffen inhouden enz…
                      Bas

                      123

                        een 3.0 heeft CIS injectie, daar zit geen massa meter op.

                        CO is moeilijk af te stellen, in welke zin? te hoog CO? of te laag?

                        Start hij goed koud?
                        Start hij goed warm?
                        Trekt hij goed in hoge toeren??
                        Blaf hij in de uitlaat of niet?

                          Bij mijn oudje was het slecht lopen de LUCHT MASSAMETER ??
                          :salut:

                            3.0 van 1982 . Van Amerikaanse origine. Is destijds naar Europa gekomen (enkele jaren in NL, nu in BE). Heeft in het begin goed gedraaid maar begint nu vreemd gedrag te vertonen. In idle schudt de motor van links naar rechts..

                            Wim

                              Over wat voor motor hebben we het hier.

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.