Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › ontbrekend typeplaatje/identificatieplaat, wat nu?
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 3 maanden geleden door Koen.
-
MakerDiscussie
-
30 juni 2014 om 12:23
Hallo,
Ik heb een boxster gekocht om deze zomer mee te toeren die reeds perfect gekeurd is geweest en ingeschreven in Belgïe. Nu moest de wagen terug naar de keuring voor verkoop, alles tiptop in orde enkel het typeplaatje ( in de deur) is volgens het keuringsstation gezien verfschade van opnieuw te spuiten niet in orde en de wagen is hier voor afgekeurd.
Eerst dacht ik geen probleem, ik ga naar officïele Porsche dealer en vraag een nieuw plaatje aan. Na lang wachten kreeg ik daar te horen dat dit door de invoerder moet gebeuren ( d’Ieteren) en de garage dit niet kan aanvragen. De wagen is reeds sinds 2001 in Belgïe maar niet ingevoerd door D’ieteren. Lijkt me toch te gek dat er nu een homologatiekeuring moet gebeuren? De wage heeft toch altijd een PVG nr gehad op basis van zijn chassisnr?
Kent iemand nog een oplossing om aan dit plaatje te geraken? ik heb al gelezen dat dit online zou besteld kunnen worden maar weet niet goed hoe of wat….
-
MakerDiscussie
-
Tja, wat kunnen we daar nog op zeggen?
:applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Veel veilige, zonnige, zorgeloze, superfantastische, open dak kilometers gewenst. :up:Allen die gereageerd hebben:
Na een lange lijdensweg is het eindelijk in orde gekomen! Bedankt voor jullie reacties. Een garagist die al lange tijd me zei zijn Duitse kennissen aan te spreken heeft dan toch zijn vruchten afgeworpen en het dossier in een stroomversnelling gekregen. Het heeft hem eindeloos veel telefoons en mails gekost zei hij me maar met resultaat, 2 maand na de eerste actie bijna 😉 Het typeplaatje/stickertje is dinsdag gearriveerd. Vandaag dus meteen naar de keuring en hoppa! Rij maar door meneer! Laat de zomer maar beginnen :applaus: :driver:
Ik heb een gelijkaardig verhaal. Mijn uit Spanje ingevoerde Porsche aangeboden bij de douane en daarna bij de technische keuring teneinde de wagen in Belgie in te schrijven. Bij de technische controle bleek het identificatie stickertje op de rechtse deur dorpel te ontbreken. Waarschijnlijk herspoten na ongeval. Rode kaart en naar Porsche Center Brussels waar ze eerst beloofden het stickertje via Stuttgart aan te vragen. Later kwam men daar op terug en moest ik via D’ieteren in Brussel voor een uur durende homologatie de wagen aanbieden. 450 EURO voor vijf minuten op de brug en nog geen sticker.. Die moest dan weer besteld worden in Stuttgart en zou nog eens drie weken duren. Bovendien wist de brave man mij te zeggen dat mijn spaans conformiteitsbewijs hier niet geldig zou zijn en dat voor 200 Euro ik er een Belgisch duplicaat kon aanvragen. Dat kwam er drie weken later.. In het duits. De man bij D’Ieteren zij dat ik dat zou nodig hebben op de DIV om een plaat aan te vragen. Bij de Technische controle had mijn hier geen woord over gerept. leve Europa! Laat ons die hele Europese gemeenschap maar afschaffen.
Zo’n drie maanden later is mijn Boxster 987 FL1 eindelijk ingeschreven en ben ik met keuring,homologatie, inschrijvingstaks, jaarlijks rijtaks en verzekering een slordige 4000 Euro lichter (opgelicht) . Ik denk dat ik naar Canada verhuis.Attachments:hey Ghost,
ja daar heb ik ook al aan gedacht;-) maar ik weet niet meer juist hoe die sticker er exact uitziet ( en vind niet meteen afbeeldingen), je ziet nog wel wel dat het een soort speciaal reflecterend materiaal is dus 😉
Laat die stikker misschien gewoon namaken.
Je hebt toch alle nodige gegevens die erop staan.
Fraude kan je dat niet noemen omdat je de wagen reeds in orde is met de wetgeving.
Je zal toch zeker niet de eerste zijn die zijn stikker beschadigd of verliest.Die scan staat er op omdat het document werd gescand bij de inschrijving in België. Is bij mij ook het geval. Wagen werd door de verkoper ingevoerd uit Duitsland.
en nog een vraagje, er staat SCAN op het EWG, kan dat problemen geven bij aanvraag bij Duitse Porsche Garage?
@de_koen: sorry als ik dubbele info heb gegeven maar dat is omdat ik helemaal niet goed weet, hoe wat en waar ( en welke termen en afkortingen) en bij wie ik moet zijn dat ik zelf maar verschillende mogelijke pistes beredeneer. Ik wil je zeker danken voor al je posts en info. Sorry als dit jou irriteerde.
Ik heb dus wel degelijk een EWG ( maar wist bijvoorbeeld niet dat dit gelijk is aan een COC) Aangezien ik afleidde uit andere posts dat een typestickertje afgeleverd door d’ieteren een vermelding van hun omvat en dit bij mij niet het geval was dacht ik dat hij zowieso dan was behandeld als een alleenstaand geval.
In ieder geval, ik probeer de piste om rechtstreeks in Duitsland nog eens aan te vragen en niet via een Belgische Porsche garage.
PS: op de keuring wisten ze me ondertussen al met zekerheid te zegen dat het geen homologatie ‘ alleenstaand geval’ is geweest destijds.
bedankt om nog eens de nadruk erop te leggen dat ik enkel pistes kan bekijken obv EWG
[quote=”igike” post=172539]
@ bladerunner; jouw scenario dat je omschrijft klopt als een bus. Ik heb een gelijkvormigheidsattest met alle nodige stempels etc van keuring alleenstaand geval en kan me inderdaad misschien best eens richten tot de FOD. Aangezien dat voor mij het meest logische lijkt.( en niet via d’ieteren). Maar het was allemaal nieuw voor mij en iedereen zegt wel wat anders.
.[/quote]wat is het nu, ik heb je op pag 1 in mijn 1e post al gevraagd welke van de 3 je hebt!!
( coc, gelijkvormigheidsattest of alleenstaand geval) Dan zeg je EWG (coc) en nu zeg je weer iets anders en kom je met alleenstaand geval af..
Zoek het maar zelf uit als je geen correcte info kan geven of de weg volgen die voorgesteld wordt…@ghost: ik denk dat dit geen oplossing is aangezien de wagen nooit bij d’ieteren is geweest. Dat is iets wat er blijkbaar niet ingaat bij de Porsche garage ( die plaatje al 2 maal hebben aangevraagd in Duitsland) en me klakkeloos naar hen verwijzen, en daar weten ze uiteraard van niets want ze kennen de wagen daar niet. Uiteraard, als er iets goed gaat moet je dat zeker vermelden!;-)
@ bladerunner; jouw scenario dat je omschrijft klopt als een bus. Ik heb een gelijkvormigheidsattest met alle nodige stempels etc van keuring alleenstaand geval en kan me inderdaad misschien best eens richten tot de FOD. Aangezien dat voor mij het meest logische lijkt.( en niet via d’ieteren). Maar het was allemaal nieuw voor mij en iedereen zegt wel wat anders.
PS; de wagen was reeds herspoten voor dat hij naar d ekeuring ging beweerd de vorige eigenaar en was volledig Blanco gekeurd ( weliswaar in een ander station dan hetgene dat het dichts bij mijn woonplaats is). Sterker nog, ik weet er ondertussen van dat dat betrekkelijk station een identieke wagen met een volledig overspoten typeplaatje ook vlotjes heeft goedgekeurd). Misschien moet ik daar maar gewoon eens opnieuw gaan proberen….
Als ik het goed begrijp is hier het volgende aan de hand, jij hebt een Boxster gekocht met een geldig keuringsbewijs voor verkoop, het inschrijvingsbewijs dat nog twee maanden geldig is, je hebt toch een gelijkvormigheidsattest hoop ik, dus iets of iemand heeft bij invoer de wagen een gelijkvormigheidsattest gegeven, of d’Ieteren, of via een keuring als alleenstaand geval. Er is dan toch een gelijkvormigheidsattest en een sticker afgeleverd die je in de wagen op een bereikbare plaats moet kleven en het is die sticker die nu om zeep is?
En nu, meer dan twee maanden na aankoop wil je de wagen inschrijven en vermits het document voor inschrijving vervallen is moet je opnieuw langs de keuring? Is de wagen dan herspoten in die twee maanden? Indien niet, was de sticker twee maanden geleden toch ook onleesbaar? Wat zegt men daarvan in het keuringsstation?
Als d’Ieteren de wagen niet kent is hij waarschijnlijk gekeurd als alleenstaand geval en wordt de wagen gekeurd ,opgemeten ed. in een keuringsstation die de documenten tot homologatie doorstuurd naar de “Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Verkeer”, die na onderzoek het gelijkvormigheidsattest en de sticker afleveren. Althans zo is het bij mij gegaan, dus misschien kan je je vraag misschien ook eens naar die diensten richten, maar dan zul je zeer veel geduld moeten hebben want telefonisch zijn de heren, dames niet bereikbaar en via mail of post antwoorden, tja, “als ik ooit eens 5 minuten tijd heb” zong Louis Neef ooit. :sleep:
Stuur een keertje een deftige email naar de after sales van dieteren.
Kijk gewoon op hun site en daar kan je dan een contact formulier invullen.
Ik heb dit maandag ook gedaan en intussen is mijn COC probleem opgelost en is mijn Attest onderweg met de post.
Iemand van dieteren heeft mij zelfs terug gebeld om alles juist uit te leggen hoe het zit :up:
Als het goed is mag het ook een keertje worden gezegt.
Aan de andere kant zit uw probleem eigenlijk bij de verkoper.
Hij kan wellicht makkelijker aan die stikker geraken 💡
Ik ben zo ook aan mijn COC geraakt. Gewoon laten aanvragen door vorige eigenaar / laatste ingeschreven.ja maar heb de indruk dat ze het daar ook niet goed wisten… Zij wilden natuurlijk meteen homologatie voorstellen en die lijkt me echt niet nodig… + ik heb geen inschrijvingsbewijs( wel vervallen aanvraag tot…) en dat hebben ze dan nodig, maar dat krijg je pas als je auto zonder opmerking is gekeurd… Dit is echt een kip of het ei probleem dus…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.