Ontluchten koelsysteem 996

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Ontluchten koelsysteem 996

  • Maker
    Discussie
  • Ik zou mijn beide radiatoren willen vervangen van mijn 996 ,
    Zijn er hier mensen die weten hoe ik het koelsysteem perfect kan vullen en indien dit nodig is ook kan ontluchten

    alvast merci
    Dirk.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Zo te zien was het wel nodig om de radiator te vervangen :wtf: mooi werkje dat weer gedaan is :up: laat die zomer maar komen zou ik zeggen :mrgreen:

        Mooi en welkom hier :up:

          DSC06581.JPG

          DSC06578.JPG

          DSC06573.JPG

          DSC06569.JPG
          Zoals beloofd hier mijn bevindingen i.v.m het vervangen van de radiatoren en het vullen van het koelsysteem van mijn 996 .
          Ik heb toch verkozen om voor het vullen van het koelsysteem te doen door het vacuüm te zuigen .
          Bij het demonteren en ook om proper te werken heb ik de koelvloeistof opgevangen , zo kon ik ook mooi zien welke hoeveelheid er uitkwam .
          Het op onderdruk brengen duurde wel een tijdje ,maar eens die onderdruk voldoende was was het maar het kraantje open zetten en de koelvloeistof
          vloeide op geen tijd mooi vol , een fluitje van een cent .
          ik heb niets moeten navullen ,alles was direct perfect gevuld .
          De complete herstelling is al bij al wel een werkje die je niet zal doen op 4 uur .
          Wat ik ook nog vervangen heb is de voorschakel weerstand van de rechter ventilator ,die werkte niet meer op de eerste fase .
          Zo laat het nu maar een warme zomer worden ik denk dat ik nu met een perfect gekoelde 996 de baan op kan .

            Ik heb dit ook al eens uitgevoerd en inderdaad zoals hierboven uitgelegd moet je menige keren de ontluchtingsklep openen de wagen goed warm laten draaien en zeker even een ritje maken en meermaals het niveau controleren en bijvullen ( gebruik de voorgeschreven koelvloeistof van porsche om latere aantasting van je koelsysteem te vermijden)

            Succes :salut:

              Allereerst welkom hier ❗

              Bij de dealer doen ze dit mbv een vacuum pomp, maar je kan het ook op de traditionele manier.
              Best krik je de auto achteraan wat op of zet hem op de helling van je oprit met de neus naar beneden.

              Vul je reservoir tot max en afsluiten. Open de ontluchting (zie figuur) draai dus de metalen clip van horizontale naar verticale positie, start je auto, zet de verwarming (+25°C) en ventilator aan. Laat de motor op temperatuur komen. Het is mogelijk dat je waarschuwingslampje voor temperatuur nog knippert.
              Zet je motor uit en WACHT tot deze en de koelvloeistof voldoende is afgekoeld om de dop van je reservoir te kunnen openen. Wacht hier voldoende lang (dit kan 2-3 uren duren) zoniet kan je het reservoir niet volledig bijvullen want de vloeistof krimpt bij afkoeling. Open je deze te vroeg dan zal de vloeistof overlopen (overkoken) en mis je het ganse effect.
              Vul het reservoir opnieuw tot max en blijf deze procedure herhalen (2-3 keer) tot je geen koelvloeistof meer kan bijvullen. Sluit nu terug de ontluchting.

              Na een paar dagen kan het zijn dat je waarschuwingslampje voor temperatuur opnieuw gaat flikkeren. Dit kan het gevolg zijn van een kleine luchtbel die toch nog is blijven hangen. Dit verdwijnt automatisch aangezien het systeem zichzelf ontlucht naar het reservoir toe. Vul het reservoir dan bij.
              Om 100% zeker te zijn dat alle lucht uit je koelsysteem is kan je dus ook een 30 tal minuten rijden met de onluchtingsklep open. Zeker niet langer. Voer uiteraard eerst bovenstaande manuele procedure uit voor je gaat rijden! en vul nadien het reservoir weer bij tot max EN sluit de ontluchtingsklep.

              Zelfs na 3-4 ontluchtingen/bijvullingen is het mogelijk dat je nog antigel moet bijvullen. Check dus de eerste paar dagen/weken regelmatig of je reservoir nog op max staat.

                Dag Dirk,
                Welkom op ‘t forum, graag een kleine voorstelling van jezelf en daarna zullen de antwoorden wel komen binnenrollen 😉

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.