Ontsteking 3.0 SC 1978-1979

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Ontsteking 3.0 SC 1978-1979

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Ik ben vrij nieuw hier maar zoals je kan zien gelijk al een hoop vragen :mrgreen:
    Ik bezit sinds kort een 911 3.0 SC bj. 1978
    Naar de info die ik reeds gevonden heb zouden de bj. 78-79 3 liter motoren maar +-180 bhp hebben vergeleken bij de latere modellen 204 bhp.
    Nu ik heb momenteel nog geen technische vraagbaak over deze modellen kunnen bemachtigen maar kan niet wachten om hem aan de praat te krijgen.
    Ik lees namelijk nogal uiteenlopende versies van 5° BTDC tot 5° ATDC ,al dan niet vacuum aangesloten ❓
    Zou iemand mij kunnen vertellen wat het juiste ontstekingstijdstip is voor deze motoren ?
    Of meer info omtrent deze specifieke motor is zeer welkom .
    Alvast bedankt

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • :happy:
      Grandioos!!
      En ook blij voor jou dat het dat maar is :applaus:

        Is een meer voorkomend probleem denk ik met projectauto’s 😀
        Dan zeg ik nog maar niets van verouderde benzine :happy:
        Toch mooi dat je dat allemaal zelf doet aan uw auto :applaus: :respect2:

          Pfff…ik verdien een schop onder men kont !
          Gisteren avond laat heb ik het gelaten voor wat het was ,een beetje een tegenvaller net nu ze goed draaide 😥
          Daarnet kon ik het niet laten om toch nog eens te kijken of ze nu wel wil nu ze koud staat.
          Valt men oog op de benzine meter 😯
          Je raad het wel ,door al dat starten en testen is die gewoon zonder benzine gevallen 🙄 😳

            Misschien is nu je druk-accumulator naar z’n grootje.

              Gisteren avond de warm up controle valve eraf gehaald en grondig doorgeblazen met perslucht en veel carbu reiniger.
              Het zijn maar minuscule gaatjes waarvan de aanvoer compleet dicht zat 😐
              Na het terug monteren en pressure testen liggen de waarden nu +- zoals ze horen te zijn.
              Koude motor starte na de eerste klik :happy:
              Warm gedraaid en ging prima tot die opeens gewoon stilviel en niet meer wou starten :wtf:
              Misschien dat de CO waarden te veraf liggen een een air/fuel afstelling dringend aan de orde is ?
              Daarvoor moet ik eerst een CO tester scoren en men zelf gemaakte druktest leiding heeft het begeven dus is ten vroegste iets voor morgen 😐

                [quote=”Christophe P” post=111132]John ik ben je hier op dit forum komen opzoeken.
                Heb een bericht op mijn forum gezet voor u.
                Kweet ni of dat gedaan wordt, toch gedaan.
                :respekt:[/quote]

                welk forum?

                ok heb gevonden wat je bedoelde. 😉

                  Das inderdaad wat ik gisteren na wat zoeken ook nog tegen kwam 🙂
                  Straks dat ding er eens afhalen en goed reinigen ,hoop dat het zo simpel is .

                  Thanks ,john om het even meedenken je bent een kanjer :applaus:

                    John ik ben je hier op dit forum komen opzoeken.
                    Heb een bericht op mijn forum gezet voor u.
                    Kweet ni of dat gedaan wordt, toch gedaan.
                    :respekt:

                        (EDIT by Wim)
                        bij elkaar geplaatst voor duidelijkheid en oplossen van problemen

                        Net een K-jetronic/CIS pressure test gedaan .
                        In dit geval betreft het een bj. 1979 3.0SC code 930.03
                        Uitkomst was :
                        Druk koud = 4.8 Bar — NIET OK ❗
                        Druk warm = 4.8 Bar —-NIET OK ❗
                        Systeem = 4.8 Bar —– OK
                        Rest druk = 1.0 Bar —– OK

                        De druk tijdens koude toestand van de controle pressure regulator lijkt veel te hoog ,volgens specificaties 1.7 Bar @ 10°celsius?
                        Kraantje open of dicht gaf geen verschil in druk tijdens koude meeting .
                        Lijkt mij dat ik alleen maar totale systeem druk kan aflezen ?
                        Volgens de technische handleiding zou vermoedelijk de warm/cold control pressure regulater of hoe noem je dat ding de oorzaak kunnen zijn ?

                        Of zijn er nog meer zaken die invloed kunnen hebben en maken dat de koude druk te hoog is ???

                        Wim

                          [quote=”python” post=110911]And we have lift off :relaxman:
                          Na wat leeswerk hier
                          Nog niet helemaal goed maar de motor loopt behoorlijk ,start vrij goed en blijft op stationair draaien :applaus:[/quote]

                            And we have lift off :relaxman:
                            Na wat leeswerk hier
                            Nog niet helemaal goed maar de motor loopt behoorlijk ,start vrij goed en blijft op stationair draaien :applaus:

                              Zo leren we allemaal nog wat 😀

                              Oeps…..zij daar iemand NIET aan de K-jet liggen rommelen 😯

                              Euuuh…..daar lag opeens zo’n 3mm inbussleuteltje en bovenin de K-jet zit een gaatje ..enheuu….T’ja beetje te laat vrees ik 😳 😳 😳

                                [quote=”cabrio wim” post=110877][quote=”Mushroom” post=110874]
                                Not trying to be smart, just trying to help… :oops:[/quote]

                                Zo oud is die nu ook weer niet, bij ons is een choke nog iets waar je zelf aan moet trekken. :mrgreen:
                                [/quote]
                                Eén waar je niet zelf moet aan trekken heet hier dus een “automatische choke” 😛

                                Werkt goed, tenzij je vrijgezel bent 😆

                                Eigenlijk nooit bij stilgestaan maar in ons dialect is dat uitgesproken als ne “Sjok”.
                                Ne Sjok had je alleen op benzinewagens, niet op diesel, daar ik grootgebracht ben in diesels en de choke ondertussen uitgestorven is heb ik er eigenlijk in jaren niet meer van gehoord en nu pas valt me op (door mijn eigen woorden te lezen) dat een choke dus gewoon een “verstikker” is… zoals in “to choke someone to death” 😳
                                Mezelf dingen leren… ik ben er groot mee geworden… :wtf: 8)

                                  Sorry dat ik hier een beetje off-topic aan het leuteren ben, maar net weer een beetje slimmer geworden !

                                  Er zouden blijkbaar SC blokken gemaakt zijn zonder vacuum syteem en dus met verdeler zonder vacuum potje. En dit klopt met mijn chassis/motornummer.

                                  Info via Pelican

                                  Is hier iemand van de forumtechneuten van op de hoogte ❓

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.